سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 114740

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چند سال پیش می گفتند تحریم ها هیچ اثری ندارد ولی شاهد بودیم که یکی از عوامل اصلی حتی تخریب محیط زیست همین تحریم ها بود.

بنزن سرطان زا را به خورد مردم دادند

سلامت نیوز: معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چند سال پیش می گفتند تحریم ها هیچ اثری ندارد ولی شاهد بودیم که یکی از عوامل اصلی حتی تخریب محیط زیست همین تحریم ها بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از زیست بوم، دکتر سعید متصدی معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که در مراسم افتتاحیه دوره های آموزشی توانمندسازی ادارات کل در تهیه موجودی انتشار گازهای گلخانه ای در دانشگاه محیط زیست سخن می گفت افزود: ما نمی توانیم از زیر بار تعهدات بین المللی به آسانی شانه خالی کنیم. این تعهدات یک مقوله بین المللی است و ما باید بر اساس استانداردهایی که در تمام دنیا پذیرفته شده است گام برداریم.

 

وی افزود: وقتی گرفتار مساله تحریم شدیم برای دور زدن آن برخی بنزین پتروشیمی را وارد چرخه سوخت کردند، این بنزین عامل تشدید آلودگی هوا در شهرهاست و این آلودگی بی تردید باعث بروز سرطان می شود و بر سلامتی مردم اثر می گذارد.

 

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: بنزین پتروشیمی گاهی تا 50درصد حاوی بنزن بود، یعنی بنزن را به خورد مردم دادند، کسی هم در سرطان زا بودن این ترکیب تردید ندارد.

 

متصدی با بیان اینکه در سال 89 غلظت بنزن موجود در هوا، 900 ppb و طی سال های 90 و 91 این میزان به 300 تا 360 ppb رسید گفت: میزان استاندارد یا آن چیزی که قابل انتظار است فقط 5 / 1 PPB بنزن در هواست، یعنی 900 برابر بیش از استاندارد بنزن در هوای تنفسی شهروندان وجود داشته است.

وی افزود: در سال84 رتبه ما در شاخص عملکرد جهانی محیط زیست 56 بود، سال 86 به رتبه 87 سقوط کردیم و سال 89 رتبه مان به 114 رسید. برخی مدعی می شدند که این رتبه بندی سیاسی است اما مطالعات نشان می دهد که بر اساس استانداردها به این رتبه نازل دست پیدا کرده ایم. وقتی اطلاعات و آمار کافی و دقیق در کشور تولید نشود جهان ما را بر اساس اطلاعات پیش فرض یا بر اساس اثول آماری تخمین خواهد زد. یعنی عدم ارائه آمار از سوی ما مانع از انجام کار نمی شود و به زیان ما تمام خواهد شد.

 

متصدی با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های آموزشی گفت: در معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پایه همه کارها را بر آموزش کارشناسان محیط انسانی قرار داده ایم. باید در برابر سلامتی مردم مسئول و متعهد باشیم و اشراف کاملی به مقوله انتشار گازهای گلخانه ای، نحوه محاسبه و تعهدات بین المللی داشته باشیم.

 

گفتنی است دوره های آموزشی توانمندسازی ادارات کل در تهیه موجودی انتشار گازهای گلخانه ای با حضور 70 نفر از کارشناسان استانی و سازمانی دفتر تغییرات آب و هوا به مدت دو روز در دانشگاه محیط زیست برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha