سی و یکمین کنگره جهانی هموفیلی در حالی برگزار شد که یافته‌های مطرح شده در این کنگره، خبرهای مسرت بخشی را برای بیماران هموفیلی به همراه دارد.

سلامت نیوز: سی و یکمین کنگره جهانی هموفیلی در حالی برگزار شد که یافته‌های مطرح شده در این کنگره، خبرهای مسرت بخشی را برای بیماران هموفیلی به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کنگره جهانی هموفیلی در هفته پایانی اردیبهشت ماه سال جاری در ملبورن استرالیا، برگزار شد که در این کنگره، مباحثی مانند مطالعه روند تخریب مفصل در خونریزی‌های بیماران هموفیلی، جلوگیری از بروز مهار کننده، ژن درمانی، تولید داروهای انعقادی با طول عمر بیشتر در بدن انسان و تولید فاکتور 5 انعقادی کنستانتره مطرح شد.

احمد قویدل، مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران که مسئولیت برپایی غرفه کانون را در این کنگره به عهده داشت، درباره‌ این دستاوردها به ایسنا گفت: کشف پروسه روند تخریب در مدل موش و جلوگیری از تخریب آن این امیدواری را به وجود آورده است که دانشمندان بتوانند از تخریب مفاصل بیماران هموفیلی جلوگیری کنند.

وی افزود: کارل بلوبر پژوهشگر آمریکایی سخنرانی خود را در کنگره با این سوال کلیدی آغاز کرد که "بعد از خونریزی در مفصل چه انفاقی می افتد؟‌" در طول سخنرانی ضمن تشریح فرآیند کشف موضوع در مدل موش در پایان سخنرانی خود اظهار امیدواری کرد طی 10 سال آینده بتوان از تخریب مفاصل با روش درمانی خاص جلوگیری کرد.

قویدل با اشاره به اینکه در هر خونریزی مفصلی حتی در شرایطی که با داروی کافی درمان شود صدمه معینی به مفصل وارد می‌آید، گفت: در یک طول زمانی 20 تا 30 سال این ضایعات منجر به معلولیت‌های جبران ناپذیر می‌شود. در حال حاضر با روش پیرو فلاکسی (تزریق دارو قبل از خونریزی) اساسا از خونریزی جلوگیری می‌کنند. موفقیت این کشف بزرگ در مدل انسانی می تواند تحولی بزرگ در حوزه درمان هموفیلی محسوب شود.

جلوگیری از بروز مهار کننده‌ها، دیگر موضوع مطرح شده در این کنگره بود که قویدل درباره آن توضیح داد: در کنگره سی و یکم، دیوید اسکات پژوهشگر دیگری از آمریکا مطالعه جدیدی در رابطه با جلوگیری از بروز مهارکننده در بیماران با مشکل کمبود فاکتور 8 ارایه داد.

وی خبر از نتیجه تحقیق امیدوار کننده‌ای داد که در مرحله آزمایش حیوانی است. او در توصیف روش پیشگیری از بروز مهار کننده گفت: "به سلول‌های بدن مقاومت در برابر تولید آنتی بادی را می آموزیم". وی روند این تحقیق را امیدوارکننده دانست و با پیش بینی تحقق آن در ده سال آینده سخنرانی خود را پایان داد.

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه ژن درمانی از موضوعات شورانگیزی بود که در کنگره سی و یکم مطرح شد، گفت: گزارش موفقیت های اجرایی این روش در حوزه فاکتور 9 در این کنگره این امیدواری را می دهد که با این روش درمانی بیماران هموفیلی شدید بتوانند مانند بیماران با خونریزی های متوسط و خفیف متوسط زندگی نمایند.

وی هم‌چنین با اشاره به اینکه تولید دارو های انعقادی با طول عمر بیشتر در بدن انسان، از موضوعاتی است که طی 6 سال گذشته از مباحث مهم و مورد توجه شرکت های داروسازی بوده است، توضیح داد: با ادامه پژوهش‌ها، داروها گام به گام به تولید و در دسترس قرارگرفتن بیماران نزدیک می شود. داروهای موجود با نیمه عمر 8 تا 12 ساعت در اختیار بیماران است . افزایش یایداری این دارو ها حتی به 24 ساعت می تواند دفعات تزریق را به نصف برساند .

وی افزود: با داروهایی با طول عمر سه روز و یک هفته عملا انقلابی در درمان بیماران هموفیلی رخ می دهد. این داروها نوترکیب و از منابع غیر پلاسمایی ( ریکامبیننت ) تولید می شود. تجربه آشنا برای بیماران هموفیلی ایرانی داروی اینترفرون برای بیماران مبتلا به هپاتیت بود که در تولید های اولیه آن دوز تزریق آن یک روز درمیان بود اما با تولید داروی پگلیت اینترفرون نوبت های تزریق هفتگی شد.

قویدل هم‌چنین با بیان اینکه تولید فاکتور 5 انعقادی کنستانتره در کنگره سی و یکم خبر مسرت بخشی برای بیمارن با کمبود فاکتور 5 بود، گفت: فاکتور5 کنستانتره به زودی به بازار دارو ارایه می‌شود. با تولید این فاکتور بی تردید کیفیت زندگی این بیماران به شدت بهبود خواهد یافت و این بیماران نیز فرصت مراقبت در منزل را خواهند یافت.

 رئیس و نایب رئیس اول کانون هموفیلی ایران، مدیر عامل موسسه و دکتر فریدون علا رئیس افتخاری مرکز درمان جامع هموفیلی ایران، به همراه افرادی از مرکز درمان جامع هموفیلی و اعضای مجمع کانون هموفیلی ایران و پزشکان و کارشناسان دیگری از بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان کودکان مفید، سازمان انتقال خون ایران، دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، اهواز، تبریز، اصفهان و کارشناس حوزه هموفیلی وزارت بهداشت در سی و یکمین کنگره بین المللی هموفیلی حضور داشتند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha