درست در همین زمانی که شما مشغول خواندن این گزارش بودید، یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در ایران درگذشته است و از همین لحظه شمارش معکوس برای نفر دومی که در یک ربع ساعت آینده می‌میرد آغاز شده است! اگرچه سرطان دیوی نیست که نتوان آن را از پای درآورد، زیرا با درمانی، انرژی مثبت و یک مقدار روحیه خوب به سادگی می‌توان از خطرات آن عبور کرد اما آمار بلندبالای مرگ و میر در کشور بر اثر سرطان، یک اعلان خطر عمومی برای ما و شماست!

هر 15 دقیقه یک ایرانی بر اثر سرطان می‌میرد

سلامت نیوز: درست در همین زمانی که شما مشغول خواندن این گزارش بودید، یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در ایران درگذشته است و از همین لحظه شمارش معکوس برای نفر دومی که در یک ربع ساعت آینده می‌میرد آغاز شده است! اگرچه سرطان دیوی نیست که نتوان آن را از پای درآورد، زیرا با درمانی، انرژی مثبت و یک مقدار روحیه خوب به سادگی می‌توان از خطرات آن عبور کرد اما آمار بلندبالای مرگ و میر در کشور بر اثر سرطان، یک اعلان خطر عمومی برای ما و شماست!

روزنامه ابتکار نوشت: «فاطمه» تا چهار ماه دیگر 20 سالش می‌شود. چند هفته پیش به علت درد شدید در ناحیه گردن به پزشک مراجعه می‌کند! بعد از انجام آزمایش‌ها صبح علی الطلوع یک سه شنبه می‌رود پیش همان پزشک تا نتایج آزمایش را به او نشان بدهد! دکتر می‌گوید: شما سرطان دارید، از نوع متاستاز! متاستاز مرحله چهارم بیماری سرطان است! مرحله‌ای که فرد پس از رسیدن به آن به گفته پزشکان تنها دو تا چهار ماه وقت دارد تا از اطرافیانش حلالیت بطلبد.سرطان یک بیماری است که با چراغ خاموش حرکت می‌کند! چه بسا شمایی که هم اکنون دارید این مطلب را می‌خوانید سرطان خاموش داشته باشید و صبح یک روز سه شنبه، مانند فاطمه تازه متوجه بشوید که کار از کار گذشته است.

ابعاد گسترده ابتلا به سرطان در کشور

بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر سالیانه 70 تا 80  هزار مورد جدید سرطان در کشور کشف می‌شود و این در حالی است که بر اساس پیش بینی‌ها و تخمین‌های حداقلی هم اکنون در حدود 350 تا 400 هزار بیمار سرطانی در کشور وجود دارد. در این میان سرطان سینه با سالیانه 7000 مورد جدید و 1400 مورد مرگ و میر در میان خانم های ایرانی رتبه نخست را داشته ودر میان آقایان نیز سرطان معده رتبه اول را دارا است. در مجموع بعد  از سرطان پستان  و ریه  سرطان‌های دستگاه گوارش در جایگاه سوم قرار دارند.گستردگی حجم ابتلاء به این بیماری پیش‌رونده به نحوی است که این روزها خبر ابتلا به سرطان و مرگ به علت این بیماری برای مردم عادی شده است. انواع سرطان‌ها دامن مردم را گرفته و سالانه تعداد زیادی را هم به كام مرگ می‌كشاند. طبق آمار، سالانه حدود 40 هزار ایرانی بر اثر انواع سرطان می‌میرند و آمار دیگری می‌گوید بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

هر 15 دقیقه یک ایرانی بر اثر سرطان می‌میرد

مرگ 40 هزار ایرانی در سال بر اثر سرطان نمایانگر این است که تقریبا در هر یک ربع ساعت یک نفر در ایران بر اثر ابتلای به نوعی از سرطان می‌میرد. این آمار نشان می‌دهد که سرطان به ما و شما بسیار نزدیک است.اما بیشترین میزان مرگ و میر این آمار به سرطان معده اختصاص دارد. این كشنده‌ترین سرطان سالانه جان هشت هزار نفر را می‌گیرد؛ یعنی روزانه 22 نفر و هر یك ساعت و 10 دقیقه یك نفر. سرطان معده سالانه با به کام مرگ کشاندن بیش از 700 هزار نفر در جهان دومین سرطان مهلک محسوب می‌شود و در این میان کشور ما با آماری که ذکر شد، صاحب یک رکورد است.

از سبك زندگی ماشینی تا فشارهای روحی و روانی

درباره دلایل ابتلاء به سرطان بسیار گفته‌اند، اما امروزه بیش از هر چیزی به علل مرتبط با سبک زندگی اشاره می‌شود. به گفته کارشناسان 35 تا 40 درصد سرطان‌ها با رعایت سبک صحیح زندگی قابل پیشگیری هستند. محققان چاقی مفرط را یکی از علل اصلی سرطان معرفی کرده‌اند. سازمان‌های مبارزه با سرطان تأکید دارند که شیوه زندگی و بی‌توجهی به مسائل بهداشتی از جمله نوع تغذیه در افزایش خطر ابتلاء به سرطان نقش زیادی دارد. افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، شیوع اضافه وزن، کم‌تحرکی و دور شدن از شیوه زندگی سالم، از دیگر علل افزایش سرطان در ایران برشمرده می‌شود که همه آنها مرتبط با مقوله سبک زندگی است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و همراه با پیشگیری از سایر بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌توان از 40 درصد موارد ابتلاء به سرطان جلوگیری کرد.رئیس مرکز تحقیقات سرطان می‌گوید زندگی ماشینی و فشارهای روحی و روانی محیط کار و زندگی، نقش مهمی در ابتلاء مردم به سرطان از جمله سرطان معده ایفا می‌كنند.

چگونه زندگی کنیم

تقریبا همه ما می دانیم که داشتن رژیم متعادل، ورزش کردن، خوردن میوه و سبزیجات به مقدار لازم، مصرف اندک مواد قندی و چربی ها، کاهش استرس روزانه، کاهش آلودگی صوتی و تصویری و همچنین کاهش تنش‌های روزمره و... همگی عواملی برای ایجاد سلامتی و نشاط در فرد و به دنبال آن جامعه هستند. غذای خوب نه تنها انسان را سیر می کند بلکه سخت ترین بیماری های او را نیز معالجه کرده و باعث طول عمر می شود، او را زیبا و خوش‌اندام می‌کند، رنگ چهره و پوست او را تغییر می‌دهد و فکر و استعداد او را تقویت می‌ کند. ولی به راستی چه شده که آمار ایجاد بیماری های ناشی از تغذیه ناسالم در بین افراد جامعه تا این حد زیاد شده که به مرز هشدار رسیده و نوای آن به گوش همگان از مسئولین گرفته تا شهروندان و ساندویچ فروشی سر کوچه رسیده است. کافی است به یکی از خیابان های شلوغ تهران سری بزنید و از کنار غذاخوری های شیک و غیر شیک آن گذری کنید. غذاهای سرخ کردنی، فست فودها و انواع ساندویچ ها در درجه اول در لیست فروش این مغازه ها قرار می گیرند. در اینجا چنین نصیحتی که غذا را خوب و آرام آرام و با علاقه بجوید تا مزه ها را با تمام وجود حس کنید، معنای دو چندانی می یابد! همگی این موارد به بخشی از عادات غذایی در زندگی ما بدل شده اند و تغییر آنها نیازمند عزمی جدی است.

آیا شما هم سرطان دارید؟

درست در همین زمانی که شما مشغول خواندن این گزارش بودید، یک نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در ایران درگذشته است و از همین لحظه شمارش معکوس برای نفر دومی که در یک ربع ساعت آینده می‌میرد آغاز شده است! اگرچه سرطان دیوی نیست که نتوان آن را از پای درآورد، زیرا با درمانی، انرژی مثبت و یک مقدار روحیه خوب به سادگی می‌توان از خطرات آن عبور کرد اما آمار بلندبالای مرگ و میر در کشور بر اثر سرطان، یک اعلان خطر عمومی برای ما و شماست! با این شیوه و سبک زندگی که بسیاری از ما در پیش گرفته‌ایم یعنی با استفاده مداوم از فراورده‌های گوشتی ناسالم، ترافیک، آلودگی‌های دیداری و شنیداری، خواب ناکافی و نا آرام، تنش‌های روزانه، استرس، عصبانیت، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، استعمال سیگار و قلیان و سایر دخانیات و مشروبات الکلی و... بعید نیست که در یکی از همین ربع ساعت‌های پیش‌رو قربانی بیماری سرطان بشویم. سرطان در همین نزدیکی‌ها است و همه ما به نوعی سرطان داریم اما هنوز نگرانش نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha