گروهی از پژوهشگران اعلام كردند: مصرف مكمل‌های روی برای معالجه نوزادان مبتلا به اسهال از شش ماهگی به بعد در كشورهای در حال توسعه سودمند است.

نتایج بررسی‌های این پژوهشگران، تایید كننده دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت مبنی بر درمان اسهال با مكمل‌های روی است، هرچند این روش برای نوزادان زیر شش ماه تجویز نمی‌شود.

مرضیه لازرینی، پژوهشگر اصلی و محقق واحد پژوهش در بخش خدمات بهداشتی و سلامت بین‌الملل در ایتالیا درباره نتایج تحقیقات خود می‌گوید: بدیهی است كه روی برای كودكان مبتلا به اسهال مفید است.

آمارها نشان می‌دهد كه اسهال یك عامل شایع مرگ و میر كودكان در كشورهای در حال توسعه است كه اغلب در بین اطفال از شش ماهگی تا پنج سالگی بروز می‌كند. روی یك ریز مغذی است كه نقش حیاتی در رشد جسمی و نیزعملكرد مطلوب دستگاه روده و معده و سیستم ایمنی بدن ایفا می‌كند.

مهمترین منابع غذایی غنی از این ماده معدنی حیاتی شامل گوشت قرمز، ماهی و فرآورده‌های لبنی است اما در بسیاری از كشورهای در حال توسعه تهیه این مواد غذایی پرهزینه و گاهی نیز به میزان كافی موجود نیست.

در این تحقیق پژوهشگران 18 آزمایش بالینی در زمینه درمان با روی با حضور 6 هزار و 165 داوطلب از كشورهای آسیا، آمریكای جنوبی و آفریقا انجام داده‌اند.


نتایج تمام آزمایشات نشان می‌دهد كه روی در كاهش دوره اسهال در كودكان بین شش ماه تا پنج ساله موثر است.

این متخصصان هم چنین دو آزمایش بزرگ روی 1334 نوزاد زیر شش ماه انجام دادند كه نتایج آنها نشان داد: در این گروه روش فوق كارآیی و تاثیر ندارد.

لازرینی خاطرنشان كرد: این تحقیقات تاییدی بر مطالعات قبلی است كه نشان می‌دهد روی می‌تواند نقش مهمی در احیای سلامت كامل كودكان مبتلا به اسهال ایفا كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha