مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو، با تاکید بر تشدید بازرسی از محصولات مربوط به سلامت شهروندان در بازار، از اجرای طرح بررسی نمونه های محصولات مربوط به سلامت همچون غذا در سطح بازار با عنوان عنوان ˝PMS˝ (نظارت در سطح عرضه) در سال جاری خبر داد.

سلامت نیوز: مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو، با تاکید بر تشدید بازرسی از محصولات مربوط به سلامت شهروندان در بازار، از اجرای طرح بررسی نمونه های محصولات مربوط به سلامت همچون غذا در سطح بازار با عنوان عنوان ˝PMS˝ (نظارت در سطح عرضه) در سال جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،دکتر حسین رستگار گفت: یکی از مهمترین برنامه های امسال آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو، شاخص اعتبار سنجی و  رتبه بندی آزمایشگاههای کارخانه های داروسازی است.
وی افزود: در حال حاضر  150 آزمایشگاه خصوصی در سطح کشور، محصولات سلامت را کنترل می کنند که آنها را نیز رتبه بندی کرده و قرار است رتبه های آنها را اعلام کنیم.
رستگار با بیان اینکه آیین نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاههای همکار و مجاز کنترل مواد اولیه و فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دارویی، بیولوژیک، تجهیزات و ملزومات پزشکی تصویب و ابلاغ شد، تصریح کرد: این آیین نامه برای آزمایشگاههای همکار و مجاز زیر پوشش سازمان، نمونه برداری و اضافه شدن دامنه عملکرد جدید برای انجام آزمایشات کنترل کیفی بر روی نمونه های مربوط به مراکز توزیع موادغذایی و اضافه شدن آزمایشگاههای تخصصی برای فرآورده های جدید با فناورهای بالا را شامل می شود.
وی اظهار داشت: رتبه بندی آزمایشگاههای همکار، مجاز و محصولات تولیدی بر اساس کیفیت آنها و اضافه شدن آزمایشگاه ملزومات و تجهیزات پزشکی عناوین جدید دیگری است که در موارد مختلف آیین نامه قابل مشاهده است.
رستگار ادامه داد: کار مهمی که امسال در حال انجام است امور نظارتی آزمایشگاههای همکار و مجاز است که در راستای سیاست های دولت و مجلس به استانها واگذار شد.
مدیرکل آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو همچنین گفت: واقعیت این است که اداره آزمایشگاه هزینه دارد و عموم دانشگاههای علوم پزشکی نمی‌توانند در کنار فعالیت های دیگر خودشان از پس این هزینه ها نیز برآیند.
رستگار تاکید کرد: لازمه چنین فعالیتی نیز، بازرسی و نظارت کامل بر آزمایشگاههای همکار و مجاز، تعیین تعداد آزمایشگاههای همکار و مجاز در حوزه دانشگاهی و افزایش یا کاهش دامنه عملکرد یا تعلیق توسط دانشگاههاست.
وی مرجع بودن آزمایشگاههای سازمان غذا و دارو را برای تایید صادرات محصولات سلامت محور کشورهای منطقه و همچنین آموزش به کارشناسان منطقه، از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه غذا و دارو عنوان کرد.
رستگار اضافه کرد: تعیین نقاط ضعف و قوت آزمایشگاهها، آموزش و تجهیز بر اساس نیازمندی ها، برنامه ریزی کشوری بر اساس توانمندی ها، برنامه کلان کشوری آفت کش ها، مشارکت آزمایشگاههای دارای تجهیزات لازم، تجهیز آزمایشگاههای توانمند بالقوه، اجرای سریع و ارایه نتایج معتبر بر اساس برنامه پنجم توسعه و برنامه های آموزشی کاربردی نیز از دیگر برنامه های آزمایشگاه مرجع غذا و دارو  است.
وی افزود: علاوه بر آن برنامه هایی که گفته شد، توسعه آموزشهای الکترونیکی، راه اندازی روشهای آزمایشگاهی جدید بویژه در حوزه های تخصصی، راه اندازی روش های آزمایشگاهی جدید با توجه به برنامه های کلان سازمان، راه اندازی آزمایشگاه دارو در آزمایشگاه، استقرار ساختار مورد نیاز در آزمایشگاه دارو، استقرار مشخصات فنی و تجهیزاتی در آزمایشگاه دارو، مشارکت فعال در اجرای برنامه PMQC، ارتباط الکترونیکی آزمایشگاهی در سطوح وسیع کشوری، استقرار آموزشهای الکترونیکی، تبادل الکترونیکی مستندات آزمایشگاهی، مشارکت دانشگاه ها در اجرای برنامه های مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو، و اجرای برنامه های کشوری مانند PMS را نیز در دست اجرا داریم.
رستگار با بیان اینکه مکملهای غذایی فقط باید در داروخانه ها توزیع شود، گفت: داروخانه ها زیر پوشش وزارت بهداشت فعالیت می کنند اما به عنوان مثال مغازه هایی که مکملها را عرضه می کنند، دیگر زیر نظر وزارت بهداشت نیستند.
وی گفت: خیلی از مکملها به صورت قاچاق وارد کشور می شود و برخی نیز فقط در مناطق آزاد هستند و اجازه ورود به کشور را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha