نمایندگان مجلس ایران روز گذشته (سه‌شنبه) با هدف افزایش جمعیت این کشور لایحه مجازات جراحی عدم باروری را تصویب کردند.

احتمال زیرزمینی شدن جراحی‌های وازکتومی/تحریم‌ها فرزندآوری را در ایران مشکل کرده

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس ایران روز گذشته (سه‌شنبه) با هدف افزایش جمعیت این کشور لایحه مجازات جراحی عدم باروری را تصویب کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره می نویسد: مخالفان تصویب لایحه مجازات عمل جراحی وازکتومی هشدار دادند که تصویب این لایحه می تواند کسانی که به دنبال انجام این عمل هستند را به جراحی های زیرزمینی بکشاند که می تواند برای سلامت آنها خطرناک باشد.

بر اساس مصوبه مجلس، 106 نماینده از تعداد کل 207 نماینده مجلس ایران در جلسه روز گذشته به کلیات طرحی رای مثبت دادند که بر اساس آن کسانی که عمل جراحی وازکتومی و توبکتومی انجام می دهند به 2 تا 5 سال مجازات زندان محکوم خواهند شد.

سال گذشته، در حدود 100 هزار نفر در ایران عمل جراحی وازکتومی انجام دادند.

در حالی که ایران به خوبی طی دو دهه گذشته توانست روند افزایش جمعیت این کشور را کنترل کند این کشور اکنون به دنبال افزایش زادو ولد برای افزایش جمعیت خود است.

ایران به نرخ زاد و ولد 3.6 فرزند به ازای هر زوج پس از انقلاب اسلامی سال 1979 میلادی (1357) رسید که در میان بیشترین نرخ تعداد زاد ولد در جهان قرار داشت. در سال 1990 کارشناسان برآورد کردند که در صورت عدم کنترل روند افزایش جمعیت ایران، این کشور خانه ای برای 140 میلیون نفر خواهد شد.

برای مقابله با روند افزایش جمعیت، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران کنترل نرخ زاد و ولد را تایید کرد و علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت ایران این موضوع را بخشی از برنامه دولتش اعلام کرد.

افزایش تولید کاندوم، هزینه کنترل جمعیت برای ایرانیان را ماهیانه به متوسط 10 سنت در سال 1992 رساند. شتاب کاهش نرخ جمعیت در ایران افزایش یافت و اکنون بر اساس گزارش های منتشر شده به 1.8 فرزند به ازای هر زوج رسیده است. جمعیت کنونی ایران 77 میلیون نفر اعلام شده. کارشناسان اکنون بر این باورند که افزایش جمعیت ایران می تواند طی 20 سال آینده به صفر برسد.

مقامات ایران اکنون می گویند که این کشور باید 150 میلیون نفر و یا بیشتر جمعیت داشته باشد. با این حال، کارشناسان، معتقدند تشویق مردم ایران برای داشتن فرزند بیشتر به دلیل سوء مدیریت اقتصادی ناشی از تحریم های غرب سخت و مشکل است.

منبع:نامه نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha