معاون کاهش و مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه 49 درصد معتادان کارتن خواب کشور در استان تهران زندگی می‌کنند، گفت: تعداد این افراد در تهران، 28 هزار است.

وجود 28 هزار معتاد کارتن خواب در تهران

سلامت نیوز: معاون کاهش و مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه 49 درصد معتادان کارتن خواب کشور در استان تهران زندگی می‌کنند، گفت: تعداد این افراد در تهران، 28 هزار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، بابک دین‌پرست در همایش صیانت از رهایافتگان از اعتیاد گفت: در سال 67 که قانون مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسید، مشخص بود که موضوع ساماندهی و درمان معتادان در دستور کار جدی قانون‌گذار است و به همین دلیل در آن زمان به مقامات قضایی اجازه داده شد تا معتادانی که برای درمان‌، اقدام نمی‌کنند تا 12 سال روانه زندان کنند.
معاون کاهش و مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: تا سال 89 تقریباً تمامی راهکارهایی که تصور می‌شد در این حوزه اثربخش خواهد بود از جمله ایجاد و راه‌اندازی اردوگاه‌های کاردرمانی و حرفه‌آموزی، توسعه مراکز بازپروری، جمع‌آوری و انتقال معتادان به جزایر متروکه و... به اجرا گذاشته شد اما هیچ یک از آنها اثربخشی لازم را نداشت.
به گفته وی عدم شناخت جنبه‌‌های پنهان پدیده اعتیاد و در نتیجه نادیده گرفتن برخی الزامات و ضرورت‌های لازم برای تکمیل چرخه درمان، علت مؤثر نبودن این راهکارها بود.
دین‌پرست با بیان اینکه در پایان سال 92 تعداد مراکز درمان و کاهش آسیب 6 هزار و 341 مورد بود، گفت: در مجموع 764 هزار نفر در این مراکز پذیرش شدند که 92 درصد از مراکز، غیر دولتی بوده است.
وی به راه‌اندازی مراکز ماده 16 در 18 استان کشور اشاره کرد و گفت: شیوع‌شناسی سال 90 در استان تهران نشان می‌دهد نرخ شیوع اعتیاد در تهران 2.93 درصد است.
معاون کاهش و مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در طی سال‌های 90 تا 92 مجموعاً 51 هزار و 800 نفر از معتادان کارتن خواب کشور در مراکز ماده 16 پذیرش شده‌اند، گفت: از این تعداد 25 هزار و 600 نفر مربوط به استان تهران بوده است.
وی خاطرنشان کرد: حتماً این سؤال در ذهن نقش می‌بندد که چگونه برآوردها بر وجود 5 تا 7 هزار معتاد کارتن خواب در تهران دلالت می‌کرد اما در طول این مدت حدود 5 برابر در مراکز ماده 16 پذیرش شده اند که باید در پاسخ به این پرسش گفت: سال 93 نیز هزار و 500 معتاد کارتن خواب به رقم 25 هزار و 600 نفر افزوده شد که رقمی حدود 28 هزار نفر را شامل می‌شود.
دین‌پرست راه‌حل مشکلات مربوط به معتادان ماده 16 را دارای چهار ضلع دانست و گفت:‌ ضلع اول حاکمیت است که باید با ابلاغ قوانین و مقررات لازم، تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای درمان افراد، شناسایی و الحاق حلقه‌‌های مفقوده در چرخه درمان اعتیاد و حمایت از بهبودیافتگان به حل مشکل اعتیاد کمک کند.
به گفته دین‌پرست مبلغ 30 میلیارد تومان از سوی وزیر کشور به سازمان بیمه سلامت اختصاص داده شد تا به ارائه خدمات بیمه پایه و بستری معتادان اختصاص یابد. همین‌‌طور حداقل 5 درصد از بودجه اشتغال کشور برای اشتغال بهبودیافتگان هزینه می‌شود.
معاون کاهش و مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضلع دوم و سوم را تکالیف و وظایف افراد بهبود یافته و همین‌طور خانواده این افراد عنوان کرد.
وی یاآور شد: 38 درصد معتادانی که امروز جشن رهایی از اعتیاد آنها گرفته می‌شود متأهل بوده و 44 درصد آنها تحصیلات دانشگاهی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha