مدیر كل سلامت شهرداری تهران با بیان اینكه طرح كاهش رفتارهای پر خطر در همه مناطق تهران در دست اجرا است، گفت: اعتیاد و مصرف دخانیات، بیشترین رفتارهای پرخطر پایتخت محسوب می شوند.

اعتیاد و مصرف دخانیات در صدر رفتارهای پرخطر پایتخت

سلامت نیوز: مدیر كل سلامت شهرداری تهران با بیان اینكه طرح كاهش رفتارهای پر خطر در همه مناطق تهران در دست اجرا است، گفت: اعتیاد و مصرف دخانیات، بیشترین رفتارهای پرخطر پایتخت محسوب می شوند.

محمدمهدی گلمكانی در گفتگو با مهر اظهار كرد: طرح كاهش رفتارهای پر خطر 7 موضوع مهم را تحت پوشش دارد كه از جمله آنها می توان به تغذیه نامناسب، كاهش تحرك بدنی، اعتیاد  و مصرف دخانیات، رفتارهای پر خطر جنسی و رفتارهایی كه سلامت روان را تهدید اشاره كرد.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و در تمام خانه های سلامت بحث آموزش و پیشگیری از رفتارهای پر خطر آموزش داده می شود. این آموزش ها برای خانواده ها و به ویژه والدین در نظر گرفته شده است كه با رفتارهای پرخطر آشنا شده و در صورت نیاز بتوانند از مشاوره های روانشناسی بهره مند شوند.

گلمكانی اظهار داشت: به موازات این آموزشها، برنامه هایی تدارك دیده شده كه به صورت غیر مستقیم در مورد رفتارهای پرخطر به كودكان و نوجوانان آموزش داده شود.

وی خاطر نشان كرد: براساس بررسی ها و نیاز سنجی هایی كه در مناطق صورت گرفته، مشخص شده كدام یك از رفتارهای پر خطر در هر منطقه فراوانی بیشتری دارد و متناسب با آن مراكز آموزش مهارت های رفتاری كودكان یا مراكز فرآموز در مناطق ایجاد شده.

مدیر كل سلامت شهرداری تهران گفت: این مراكز بر پیشگری رفتارهای پر خطری كه در سطح منطقه فراوانی بیشتری دارند متمركز می شوند و آموزش هایشان به صورت غیر مستقیم است.

وی به برگزاری كارگاه های آموزشی مختلف در مراكز فرآموز اشاره كرد و گفت: با برگزاری كارگاه های آموزشی مختلف مانند نقاشی، بازی خلاق، نمایش ، داستان و... تلاش می شود در مورد رفتارهای پرخطر و پیشگری از آن به كودكان و نوجوانان آموزش داده شود.

گلمكانی با بیان اینكه مراكز فرآموز اكنون در اكثر مناطق ایجاد شده است، افزود: امسال همه مناطق به این مراكز مجهز می شوند  و چند مركز جدید  راه اندازی خواهد شد.

وی با تاكید براینكه هریك از مراكز فرآموز بر موضوع خاصی تمركز دارند و نیاز سنجی منطقه ای صورت گرفته است،گفت: به طور مثال در برخی مناطق مانند مناطق شمالی شهر اعتیاد های نوین و اعتیاد به مواد صنعتی بیشتر وجود دارد كه مراكز فرآموز در این مناطق روی این موضوع تمركز دارند، یا در برخی مناطق خشم و خشونت بیشتر است كه مراكز فرآموز روی آن تمركز كرده اند. به طور مثال در منطقه 14 به خاطر وجود دادگاه خانواده مركز فرآموز منطقه بیشتر بر روابط بین فردی تمركز دارد.

مدیر كل سلامت شهرداری تهران در پایان در خصوص توسعه خانه های سلامت در تهران، افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته  مقرر بود در هر یك از محلات شهر یك خانه سلامت راه اندازی شود كه به این مهم دست یافتیم و هم اكنون 374 خانه سلامت در سطح محلات شهر تهران وجود دارد. به همین دلیل از این پس به جای توسعه كمی خانه های سلامت ارتقا و توسعه كیفی خدمات رسانی در خانه های سلامت در دستور كار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha