طی ماه ها بحث و بررسی این قانون، سرانجام تنها سه درصد جمعیت به چشم نمایندگان آمدند و 97 درصد مابقی نه دیده شدند، نه علت فراری بودنشان از فرزند آوری مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا نه تدبیری برای تشویقشان به داشتن فرزندان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

چه نیازی هست وازکتومی و توبکتومی را محکوم به حبس کنیم؟!

سلامت نیوز: طی ماه ها بحث و بررسی این قانون، سرانجام تنها سه درصد جمعیت به چشم نمایندگان آمدند و 97 درصد مابقی نه دیده شدند، نه علت فراری بودنشان از فرزند آوری مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا نه تدبیری برای تشویقشان به داشتن فرزندان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

نویسندگان طرح جوری بر محکومیت افرادی که عقیم سازی را برای جلوگیری از بارداری بر می‌گزینند تاکید کرده‌اند که گویی نتیجه کاهش نرخ رشد جمعیت افرادی هستند که وازکتومی یا توبکتومی می‌کنند در حالی که آمارها حکایت دیگری در بر دارند.

به گزارش «تابناک»، به فاصله کوتاهی از تصویب کلیات طرح افزایش نرخ بارداری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، واکنش‌های مختلفی نسبت به مواد مندرج در آن بروز کرد که از جمله آنها اظهار نظر مسئولان وزارت بهداشت بود.

دکتر محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس این وزارت خانه ضمن تشکر از نمایندگان مجلس بابت تلاش در جهت افزایش نرخ باروری، از ایشان خواست توصیه‌های رهبر انقلاب در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور را مد نظر قرار دهند و افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، سلامت مادر و کودک را مدنظر قرار داده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ حقوق شهروندی در تصویب قوانین جمعیتی، گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت نیز در رابطه با وازکتومی و توبکتومی بر اساس سلامت مادر و کودک عمل می‌کند. به این ترتیب در صورتی که سلامت مادر و همچنین کودک در خطر باشد با تایید کمیسیون پزشکی و اندیکاسیون‌هایی که هیات بورد متخصصان زنان و انجمن پزشکان متخصص زنان آن را تایید می‌کنند، ‌این اعمال جراحی صورت می‌گیرد.

تاکید این مقام بر ضرورت انجام این اعمال عقیم سازی در برخی موارد را شاید بتوان نخستین ایراد مصوبه نمایندگان مجلس دانست که البته ایراد کوچکی هم نیست اما ایرادات این طرح فراتر از این حرف هاست.

اگر از ممنوعیت اعمال این دست اعمال پزشکی که گاه می‌تواند حیات بخش باشد، بگذریم و بی توجهی نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت به این نکته کلیدی را اشتباهی سهوی فرض کنیم، تازه نوبت بررسی فراوانی این دست اعمال پیشگیری خواهد شد تا دریابیم این قانون چه بخشی از جمعیت را هدف قرار داده است.

آن گونه که مطلق می‌گوید، کمتر از سه درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، علاقمند به استفاده از جراحی های پیشگیرانه وازکتومی و توبکتومی هستند؛ یعنی اکثریت 97 درصدی شهروندان علاقه‌ای به این اعمال جراحی ندارند و در نتیجه قانون اخیر در زادآوری یا عدم اشتیاق ایشان به داشتن فرزند هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

به عبارت بهتر، طی ماه ها بحث و بررسی این قانون، سرانجام تنها سه درصد جمعیت به چشم نمایندگان آمدند و 97 درصد مابقی نه دیده شدند، نه علت فراری بودنشان از فرزند آوری مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا نه تدبیری برای تشویقشان به داشتن فرزندان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

جدای شگفت‌آور بودن دقیق شدن نمایندگان به مشکل سه درصد مردم -که چه بسا بخشی از ایشان به دلایلی چون خطر جانی برای مادر یا احتمال معلولیت برای فرزند، نباید صاحب فرزند شوند،- و بی توجهی مطلق ایشان به مشکلات باقی مردم، تصویب این قانون زمانی عجیب و غریب تر جلوه می‌کند که در می‌یابیم مردم پیش از نمایندگان خود در قوه مقننه، دست به کار شده و آمار و ارقام را متفاوت کرده‌اند.

آن گونه که آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد، سه درصدی که پیشتر برای جلوگیری از باروری به روش های عقیم سازی چون وازکتومی یا توبکتومی روی می‌آوردند، در شش ماهه نخست سال 92، درست بعد از آنکه متوجه خطر کهنسالی جمعیت کشور شدند و دریافتند سیاست های محدود کننده جمعیتی در حال فروپاشی است، تجدید نظر کرده و تعدادشان نصف شد.

بدین ترتیب در نیم سال نخست سال گذشته، تنها 1.5 درصد توبکتومی و وازکتومی را برگزیدند تا نشان دهند تغییر رویکرد مردم نسبت مسائلی از این دست تا حدود زیادی نیازمند تغییر قانون هم نیست چه برسد به قانون گذاری و وضع مقررات سختی چون حبس دو تا پنج سال. با این حساب می‌توان گفت آنچه نمایندگان سعی دارند مردم را به سمت آن سوق دهند، مردم پیش از ایشان درک کرده‌اند!

اینجاست که نه تنها به نظر می‌رسد اعمال ممنوعیت مشروط برای انجام اعمال وازکتومی و توبکتومی به خودی خود کافی بوده و در نظر گرفتن مجازات هایی چون حبس برای آن، جز زیاده روی چیزی نیست، بلکه آشکار می‌شود که نمایندگان مجلس هنوز نتوانسته‌اند راهکاری برای تشویق مردم به افزایش نرخ زادآوری ارائه دهند؛ بدین ترتیب باید منتظر باشیم تا دریابیم به فاصله دو سال از مطرح شدن هشدار کهنسال شدن جمعیت، چه زمانی قرار است مشوق ها مد نظر قرار گرفته و راهکاری غیر از محکوم کردن و بگیر و ببند دستمایه حل مشکل شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha