سرنوشت قلیان در قهوه خانه‌ها همچنان در مرز خاکستری ماندن یا رفتن، ناپیدا است. کارکرد تفریحی، سرگرمی و حتی گردشگری، کمک به اشتغالزایی یک صنف فراگیر، مسائل اخلاقی و انتظامی، ضررها و زیان‌های آن به سلامت افراد، نکات مثبت و منفی قلیان است که باعث شده موافقان و مخالفانش در برابر هم قرار گیرند.

قلیان در قهوه‌خانه‌ها ماندنی است یا رفتنی

سلامت نیوز: سرنوشت قلیان در قهوه خانه‌ها همچنان در مرز خاکستری ماندن یا رفتن، ناپیدا است. کارکرد تفریحی، سرگرمی و حتی گردشگری، کمک به اشتغالزایی یک صنف فراگیر، مسائل اخلاقی و انتظامی، ضررها و زیان‌های آن به سلامت افراد، نکات مثبت و منفی قلیان است که باعث شده موافقان و مخالفانش در برابر هم قرار گیرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اوایل خرداد ماه امسال دیوان عدالت اداری چند بخشنامه‌ متضمن جواز استعمال قلیان در قهوه‌خانه‌ها را ابطال کرد. این دیوان رأی خود را بر اساس شکایت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسلام‌آباد غرب صادر کرد و به دنبال آن سه بخشنامه در دولت قبلی که مجوز ارائه قلیان در قهوه خانه‌ها را تضمین می‌کرد، باطل شد.
هفته گذشته نیز بیش از چهار هزار پزشک در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری ضمن ابراز نگرانی از مصرف بی‌رویه قلیان و سونامی سرطان ناشی از مصرف بی‌رویه آن خواسته بودند تا بر اساس قوانین موجود جلوی گسترش روزافزون این پدیده گرفته شود. اما حالا آسیب‌شناسان اجتماعی نیز به جمع موافقان ارائه قلیان در قهوه خانه‌ها پیوسته‌اند.
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در گفت‌و‌گویی با ایسنا با انتقاد از طرح موضوع مهار قلیان به این شکل از سوی جامعه پزشکی اظهار کرد: تاریخچه قلیان به نسل‌های پیشین باز می‌گردد و باید با مسائلی که ریشه تاریخی در باورها و خرده‌فرهنگ‌های بومی مردم دارند محتاطانه برخورد کرد.
کوروش محمدی با بیان این‌که ممکن است در برخی اوقات جامعه نتوانسته باشد به بخشی از نیازهای یک جوان‌ پاسخ دهد، گفت: اگر همین مکان‌ها هم برچیده شوند، آیا این احتمال وجود ندارد که اینها در اماکن دیگری و با مواد مخدری چون شیشه بخواهند به دنبال رفع نیازهای خود باشند؟ آیا اکنون قهوه‌خانه‌ها ویترین‌های مشخصی نیستند؟ اگر آن‌ها به سمت مصرف مواد مخدر رفتند باید چه کنیم؟
محمدی در ادامه گفت: از اطبایی که می‌خواهند دلسوزانه به امر کاهش مصرف قلیان و فروکش کردن سونامی سرطان کمک کنند، درخواست داریم روی آگاهی‌دهی به جامعه متمرکز شوند. از میان برداشتن زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی با حذف برخی ظواهر آن امکان‌پذیر نیست.
وی ضمن تأکید بر این‌که باید روی آگاهی دهی به جوانان برای ترک مصرف قلیان بیشتر کار کنیم، گفت: اقدام چهار هزار پزشک که از رئیس جمهوری خواستند قلیان بطور سراسری جمع‌آوری شود نظیر این است که بخواهند بگویند باید همه خودروهای کشور را به علت آلودگی جمع کرد. آیا امکان چنین اقدامی وجود دارد؟
محمدی افزود: می‌توانیم به مردم راهکار بدهیم یا به عنوان مثال از کارخانجات بخواهیم از فیلترهایی استفاده کنند که آلودگی کمتری دارند.
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در ادامه به از دست رفتن فرصت‌های شغلی بخشی از افراد جامعه که اداره قهوه‌خانه‌ها را بر عهده دارند نیز اشاره و اظهار کرد: جای این پرسش باقی است که اگر این افراد شغل‌شان را از دست بدهند پس از آن به بدنه کدام شغل متصل خواهند شد؟
وی با بیان این‌که در علوم پزشکی گفته می‌شود مصرف قلیان صدها بار خطرناک‌تر از سیگار است، گفت: دفاعی از قلیان نداریم اما باید این مسأله را در نظر گرفت که ارائه چنین پیشنهاداتی درست نیست. باید روی آموزش‌های اجتماعی کار کنیم تا شاهد شکوفایی از درون باشیم. نمی‌توان همه معضل‌ها و آسیب‌های اجتماعی را با زور و اجبار حل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha