در حالی که محاسبه دقیق تعداد و مقدار مصرف آمفتامین ها و قرص های صنعتی مخدر در جهان بسیار سخت است.اما آمارها از افزایش تولید و مصرف این ماده مخدر حکایت دارد.

سلامت نیوز: در حالی که محاسبه دقیق تعداد و مقدار مصرف آمفتامین ها و قرص های صنعتی مخدر در جهان بسیار سخت است.اما آمارها از افزایش تولید و مصرف این ماده مخدر حکایت دارد.

این ماده مخدر که از دهه شصت میلادی رواج پیدا کرده است در سالهای اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و سهل الوصول بودن تولید آن در آزمایشگاه‌های خانگی رواج بسیاری پیدا کرده است.

متیل آمفتامین، که در بازار سیاه بنام «شیشه» معروف است، نام یک ماده روان گردان است. این ماده محرک اعصاب است. مت‌آمفتامین با تاثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز شادی و هیجان در فرد ایجاد می‌کند. مت‌آمفتامین همچنین باعث اختلال شدید در خواب و یا بی‌خوابی شدید می‌شود. مصرف کننده دچار بی‌اشتهایی شدید شده و ساعت‌ها و حتی تا روزها اشتها به غذا ندارد. در عین حال این ماده باعث تشنگی می‌شود و مصرف کننده مجبور است مقدار زیادی آب بنوشد

مت‌آمفتامین در سال ۱۸۹۳ در ژاپن ساخته شد. در زمان جنگ جهانی دوم توسط سربازان ژاپنی، آمریکایی و آلمانی برای برطرف کردن خستگی و افزایش انرژی استفاده می‌شد. بعد از جنگ داروی باقی‌مانده وارد بازار ژاپن شد و یک همه گیری از مصرف مت آمفتامین رخ داد و باعث شد که مصرف آن ممنوع شود.

از دهه شصت میلادی مصرف مواد مخدر صنعتی در کشورهای صنعتی با اسامی مختلف رواج یافت. در آمریکا و مکزیک بیشترین آزمایشگاه‌های تولید این گونه مواد مخدر کشف شده است.

از مجموع 144 تن از محرك های نوع مت‌آمفتامین که در جهان کشف شده است نیمی در شمال امریکا، یک چهارم در شرق و جنوب شرقی آسیا مصادره شد. همچنین مقادیر زیادی آمفتامین در خاورمیانه به ویژه در اردن، عربستان سعودی و سوریه گزارش شده است. مرکزی و جنوب غرب آسیا به عنوان بازارهای جدید در حال ظهور هستند.

تصویر زیر پراکندگی مصرف آمفتامین ها در سطح جهان را نشان می دهد؛

مواد مخدر

در کشورهای عربی به دلیل اعمال محدودیت شدید برای ورود مواد مخدر، تولید و مصرف آن در داخل این کشورها رواج یافته است و در کشور خودمان هم مصرف این گونه از مواد مخدر به دلیل ارزانی و سهل الوصول بودن در حال افزایش است.

بر اساس آخرین نتایج یک طرح ملى، شیوع شناسى مصرف مواد مخدر در میان شهروندان و خانواده هاى 31 استان کشور در مقیاس سنى 15 تا 64 سال، ماده مخدر (محرک) شیشه، دومین ماده مصرفى در سطح کشوراست.

تصویر زیر بیانگر مقدار افزایش مصرف این مواد در سطح جهان است؛

مواد مخدر

همانطور که مشاهده می شود در ایران در منطقه ثابت قرار دارد اما آمارهای غیررسمی حاکی از افزایش مصرف پنهان از آمار مواد مخدر صنعتی است.

جدول زیر بیانگر کشورهایی با بیشترین میزان مصرف است؛

ردیف کشور درصد مصرف( 15 تا 65 سال)
1 ال سالوادور 3.28
2 فیلیپین 2.13
3 نیوزلند 2.10
4 استرالیا 2.10
5 آمریکا 1.90
6 لهستان 1.90
7 تایلند 1.40
8 نیجریه 1.40
9 استونی 1.30
10 کاستاریکا 1.30

جدول زیر نیز میزان مصرف در کشورهای منطقه است؛

ردیف کشور درصد مصرف (15 تا 65 سال)
1 عربستان 0.40
2 اردن 0.40
3 کویت 0.27
4 ترکیه 0.20
5 ایران 0.13
6 پاکستان 0.08
7 افغانستان 0.001

در پاکستان و افغانستان به دلیل رواج مخدر سنتی این گونه از مخدر رواج چندانی ندارد اما در کشورهای عربی به دلیل قوانین سفت و سخت واردات مخدر سنتی، تولید و مصرف مخدرهای صنعتی در حال افزایش است.

منبع جدول‌ها و اینفوگرافیک: un drug report

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha