قرار است وزارت صنایع و معادن 200 میلیون دلار به عنوان تنخواه ری‌فاینانس در بانك مركزی در اختیار كارخانه‌های داروسازی و تولید مواداولیه دارو قرار دهد.

محمد نوروزی - عضو هیات‌مدیره سندیكای تولیدكنندگان مواداولیه دارویی و شیمیایی - با اعلام این مطلب گفت: كل نقدینگی موردنیاز تولیدكنندگان مواداولیه دارویی و داروهای كامل در كشور حدود 3 میلیارد دلار است و 200 میلیون دلار یاد شده از 5 میلیارد دلاری است كه چندی پیش وزیر صنایع و معادن از پرداخت آن به بخش صنعت به عنوان سرمایه‌ در گردش خبر داده بود.

وی اظهار كرد: قرار است نام و كد هشت رقمی مواد اولیه موردنیاز از طریق وزارت صنایع و معادن به بانك مركزی ابلاغ شود تا مبلغ یادشده به آن‌ها پرداخت شود.

نوروزی در ادامه با اشاره به این‌كه محدودیت‌های جهانی و اتخاذ سیاست‌های دستوری بدون رعایت الزامات علم اقتصاد باعث شده است كه صنایع كشور قدرت رقابت‌پذیری خود را از دست دهند، عنوان كرد: در چنین شرایطی كشور به بهشت واردكنندگان تبدیل شده و در نتیجه تولید و صادرات رو به افول گذاشته است.

وی گفت: بانك مركزی نیز سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و صنایع كشور در دریافت وام و تسهیلات دچار مشكلات زیادی شده‌اند.

نوروزی عنوان كرد: در حال حاضر صنایع كشور تحریم‌ داخلی را بیش از محدودیت‌های خارجی احساس می‌كنند.

این فعال صنعتی با بیان این‌كه در جلسه فعالان اقتصادی با رییس‌جمهور بیشتر روی مباحث كلان بحث شد تا چاره‌جویی و حل مشكلات فعلی، تصریح كرد: با افزایش قیمت نفت و مواداولیه، مجموع نقدینگی موردنیاز بخش صنعت نیز بالا رفته است كه به همین دلیل مجبوریم خرید‌های خود را به صورت نقدی و با ریسك 100 درصد انجام دهیم.

وی با اشاره به این‌كه كشور برای 6 ماه آینده دارو ذخیره كرده است، تاكید كرد: اگر مشكلات تولیدكنندگان دارو و كارخانه‌های مواداولیه داروسازی حل نشوند، با كمبود دارو مواجه خواهیم شد.

او در عین حال خاطرنشان كرد: كارخانه‌های داروسازی و تولیدكنندگان مواداولیه علی‌رغم همه مشكلات به وجود آمده همانند گذشته به تلاش خود ادامه داده و سعی می‌كنند كشور هرگز با مشكل كمبود دارو مواجه نشود.

عضو هیات‌مدیره سندیكای تولیدكنندگان مواداولیه دارویی و شیمیایی توضیح داد: در حال حاضر مواداولیه تولید دارو در كشور مانند آمین‌ها از خارج وارد كشور می‌شود؛ ضمن این‌كه 98 درصد داروی موردنیاز در داخل تولید می‌شود.

او تولیدكنندگان حوزه دارو را در كشور به دو بخش تولیدكنندگان مواد اولیه واسطه‌ای و تولیدكنندگان داروهای ساخته شده تقسیم‌بندی و اضافه كرد: در زمینه تولید مواد اولیه واسطه‌ای حدود 40 كارخانه و در بخش تولید داروهای ساخته شده بیش 200 كارخانه در كشور فعالیت می‌كنند؛ ضمن این‌كه بخشی از مواد اولیه موردنیاز را از پتروشیمی می‌گیریم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha