مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه طی سه ماه گذشته به شکل بی سابقه ای 45 مورد آتش سوزی در جنگلها و مراتع تحت مدیریت محیط زیست استان فارس رخ داده گفت: متاسفانه مدریت بحران هیچگونه همکاری با محیط زیست برای اطفاء حریق نداشت.

45 مورد آتش سوزی جنگل در مراتع فارس طی سه ماه گذشته/ مدیریت بحران با محیط زیست همکاری نمی کند

سلامت نیوز: مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه طی سه ماه گذشته به شکل بی سابقه ای 45 مورد آتش سوزی در جنگلها و مراتع تحت مدیریت محیط زیست استان فارس رخ داده گفت: متاسفانه مدریت بحران هیچگونه همکاری با محیط زیست برای اطفاء حریق نداشت.


محمد حسین ابراهیمی کارنامی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در سال جاری از فروردین ماه شاهد وقوع حریق در سطح استان هستیم و تاکنون 45 مورد آتش سوزی در 11 منطقه تحت مدیریت محیط زیست و 18 منطقه شکار ممنوع رخ داده است.

وی با بیان اینکه کل مساحت جنگل ها و مراتع تحت مدیریت محیط زیست در استان فارس معادل 2.2 میلیون هکتار است اظهار داشت: مساحت حریق های رخ داده در این مناطق طی سه ماه گذشته معادل هزار و 300 هکتار بوده است.

خسارت 100 میلیارد تومانی به پوشش گیاهی فارس

مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه خسارتی که تخریب ناشی از این آتش سوزی ها در پوشش گیاهی مناطق تحت مدیریت محیط زیست فارس به بار آورده حدود 100 میلیارد تومان بوده که البته این میزان خسارت ناشی از ارزش فرآورده های اصلی و فرعی جنگل ها و مراتع بوده و سایر کارکردهای این منابع که در حفظ آب و خاک تنوع زیستی، تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن موثر است در این خسارت ها لحاظ نشده است.

رشد نگران کننده آتش سوزی ها نسبت به سال گذشته

وی با اشاره به اینکه هنوز وارد فصل خشک نشده ایم اظهار داشت: سال گذشته کل آتش سوزی هایی که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در استان فارس رخ داد 32 مورد بود ولی امسال با رشد فزاینده ای تنها در سه ماهه نخست سال 45 مورد آتش سوزی رخ داده که بسیار نگران کننده است.

ابراهیمی تصریح کرد: براساس بررسیهای تمام این آتش سوزی ها منشا انسانی داشته که البته بخش اعظم آن در اثر سهل انگاری و ناشی از آتش هایی بوده که گردشگران برای تامین گرمای مورد نیاز برای تفریح و تفرج درست کرده اند.

وی افزود: البته تعدادی از این آتش سوزی ها نیز عمدی بوده است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس یادآور شد: در فروردین ماه سال جاری بارندگی خوبی در استان فارس داشتیم لذا پوشش علفی در سطح جنگلها و مراتع استان بسیار خوب بوده و با توجه به تغییرات اقلیمی و بادهای فصلی و همچنین دخالت های نابجای بشر و بهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی موجب شده که آتش سوزی در سطح زیر اشکوب منابع طبیعی افزایش یابد.

تعداد زیادی درختان بلوط، بنه و بادام طعمه حریق شدند

به گفته ابراهیمی البته تمام آتش سوزی ها در سطح مراتع و زیر اشکوب جنگلها نبوده و به دلیل اینکه درختان بلوط، بنه و بادام در استان فارس به خاطر حمله سوسک چوبخوار و ذغالی شدن ضعیف شده اند این آتش سوزی ها تعداد زیادی از درختان را نیز در بر گرفته است.

وی افزود: همچنین در مناطق جنگلی ماله گاله و روشن کوه هم تعداد زیادی از درختان در اثر آتش سوزی از بین رفته اند.

کارنامی با اشاره به اینکه این 45 مورد تنها در عرصه های تحت مدیریت محیط زیست بوده گفت: استان فارس نزدیک به 10 میلیون هکتار مرتع جنگل دارد که آتش سوزی های گسترده تر با تعداد بیشتر نیز در مناطق تحت مدیریت منابع طبیعی در استان نیز طی سه ماه گذشته رخ داده است.

عدم همکاری مدیریت بحران با محیط زیست برای مهار آتش سوزی

وی در پاسخ به اینکه محیط زیست برای پیشگیری از افزایش بیشتر آتش سوزی ها چه اقداماتی انجام داده اظهار داشت: متاسفانه علی رغم اینکه براساس قانون مهار آتش سوزی ها به عهده سازمان مدیریت بحران است اما این سازمان نه از نظر تجهیزات و نه از نظر نیروی انسانی هیچ کمکی به محیط زیست نکرده و مهار آتش سوزی ها تنها به کمک نیروی های محیط زیست، منابع طبیعی و مردم انجام شده است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه امکانات محیط زیست برای ارائه خدمات و تجهیزات اولیه به مردمی که جهت اطفاء حریق به کمک محیط زیست می آیند بسیار محدود است بر ضرورت راه اندازی یک مرکز اطفاء حریق در استان گسترده فارس تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسحق تیریان ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    0 0
    جدیدترین ایده ای خاموش کردن جنگل برای فروش ایده خاموش کردن جنگل های صعب العبور در سریع ترین زمان و کارامدترین شکل که معایب روشهای فعلی برطرف شده مثلا برای اعزام ماشین اتش نشانی تا جنگل مدت زمان زیادی می گذرد و اگر اتش از مسیر جاده ماشین رو دور باشد یا مسیر کوهستانی و صعب العبور باشد کار مشکل یا غیر ممکن میشود و تعداد ماشینها کمکی به کار نمیکند همچنین زمان ابگیری ماشینی که مخزنش خالی شده زمان بر است در ضمن تا رسیدن دیگر ماشینها اتش توسعه می یابد استفاده از هواپیما هم مشکلات خود را دارد در این روش حتی گاهی میشود در مسیری که هیچ ماشینی نمی تواند به محل نزدیک شود از چند جهت اتش را مهار کرد اما به شرط انکه شخص بتواند پیاده به محل نزدیک شود اموزش کار بسیار ساده است این روش را شاید بتوان بیمه جنگل از نابودی نامید که نیاز زیادی به ماشینهای اتش نشانی و تجهیزات انچنانی ندارد