رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با انتقاد از اینکه چرا مسوولین کشور فکری برای حل بحران کم آبی، خشکسالی و ... در استان سمنان نمی‌کنند، گفت: استان سمنان در طول یکسال گذشته کلکسیونی از بحران‌ها شامل کم آبی، خشکسالی و خسارات وارد شده در پی خشکسالی، تلف شدن دام‌های عشایری، سیل، برخورد قطار و سوانح مختلف بوده است اما هیچ یک از مسوولین کشوری در استان حضور نیافتند تا مسائل و مشکلات مردم را از نزدیک ببینند.

سلامت نیوز: رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با انتقاد از اینکه چرا مسوولین کشور فکری برای حل بحران کم آبی، خشکسالی و ... در استان سمنان نمی‌کنند، گفت: استان سمنان در طول یکسال گذشته کلکسیونی از بحران‌ها شامل کم آبی، خشکسالی و خسارات وارد شده در پی خشکسالی، تلف شدن دام‌های عشایری، سیل، برخورد قطار و سوانح مختلف بوده است اما هیچ یک از مسوولین کشوری در استان حضور نیافتند تا مسائل و مشکلات مردم را از نزدیک ببینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا خسروی در همایش پرسمان آب، ناجی زندگی با اشاره کمبود شدید آب در استان سمنان و بحران خشکسالی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون سطح آب‌های زیرزمینی حدود 300 الی 350 متر پایین رفته است و این درحالی است که منابع آبی که باقی مانده است نیز در حال شور شدن است.

وی اضافه کرد: حدود 2 هزار میلیارد ریال بودجه نیاز است که سطح آب‌های زیرزمینی به وضعیت زمان انقلاب اسلامی برگردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 900 میلیارد ریال بودجه برای جبران خسارت سیل در استان‌های شمالی کشور، گفت: این درحالی است که سال گذشته 700 میلیارد ریال به خسارات سیل شمال اختصاص پیدا کرده بود، امسال نیز 900 میلیارد ریال و مطمئناً سال آینده نیز بالای 1 هزار میلیارد ریال اختصاص پیدا خواهد کرد.

خسروی با طرح این سوال که چرا باید بودجه ممکلت به این راحتی خرج شود، گفت: در واقعه تلخ سیل در استان‌های شمالی کشور این سوال مطرح است که چرا هیچ فرد یا مسوولی توبیخ نشد؟ چرا کسی استعفا نداد، چرا باید بودجه ممکلت به این راحتی خرج شود و نهایتاً علت وقوع سیل نقص راه‌های ارتباطی، پل و کوچک بودن دهانه پل و گیر افتادن درخت زیر پل و... بیان شود؟

وی اضافه کرد: استان سمنان در طول یکسال گذشته کلکسیونی از بحران‌ها شامل کم آبی، خشکسالی و خسارات وارد شده در پی خشکسالی، تلف شدن دام‌های عشایری، سیل، برخورد قطار و سوانح مختلف بوده است اما هیچ یک از مسوولین کشوری در استان حضور نیافتند تا مسائل و مشکلات مردم را از نزدیک ببینند.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه با اشاره به طرح استفاده از آب‌های باقی مانده حاصل از بارش باران در پشت بام‌ها و خیابان‌ها گفت: آیا نمی‌شود با اجرای سیستم برگشت آب، از آب‌های باقی مانده در سطح خیابان‌ها، پشت بام‌ها و... حداقل برای آبیاری فضای سبز پیرامون خیابان‌ها و معابر و محیط زیست استفاده کرد؟

خسروی ادامه داد: کوچکترین بارندگی در شهر باعث وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در سطح شهر می‌شود، می‌توان با هدایت همین آب‌ها به سمت قنات‌ها و آب انبار‌های قدیمی، از این آب‌ها برای مصارف در بخش کشاورزی، صنایع و... استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی در استان سمنان به شدت کاهش یافته است، گفت: ما راهی به جز انتقال آب دریای خزر برای احیاء مناطق کویری کشور و خصوصاً استان سمنان نداریم، انتقال آب و حل مشکلات کم آبی مطالبه اصلی مردم استان سمنان است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه با بیان اینکه 80 هزار کیلومتر مکعب وسعت دریای خزر است، گفت: 80 کیلومتر مکعب آب شیرین با ورود به دریای خزر در حال شور شدن است، بخش عمده‌ای از استان‌های کشور از استان‌های شمالی و مرکزی شامل 13 استان کشور می‌توانند از انتقال آب دریای خزر بهره‌مند شوند.

خسروی با بیان اینکه در کشور ایران حدود 60 لیتر آب برای هر استحمام مصرف می‌شود، ادامه داد: اگر در مصرف آب به همین گونه ادامه دهیم و در مصرف آن دست و دلبازی کنیم، در آینده نزدیک مجبوریم از آب و فاضلاب تصفیه شده برای شرب استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha