شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 114879

نتایج پژوهش‌های علمی بیانگر آن است که حداقل ۱۰ بیماری با روزه‌داری درمان می‌شود.

سلامت نیوز: نتایج پژوهش‌های علمی بیانگر آن است که حداقل ۱۰ بیماری با روزه‌داری درمان می‌شود.

مطالعه پژوهشگران نشان داده است که روزه‌گرفتن تاثیر قابل‌توجهی در کاهش چربی خون بالا، کنترل چاقی، کنترل دیابت نوع۲، تجزیه چربی‌ها، سم‌زدایی بدن، ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، کاهش دمای سلول‌ها، تنظیم ترشح هورمون‌ها، استراحت دستگاه گوارش و درمان افسردگی دارد. 


۱.  روزه و چربی خون بالا:

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که روزه‌داری برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مفید است. روزه‌داری میزان چربی‌های بد خون (LDL) را کاهش و میزان چربی مفید خون (HDL) را افزایش می‌دهد.   بدن در طول روزه‌داری، از ذخایر چربی خود برای تامین انرژی استفاده می‌کند. این امر سبب کاهش توده چربی بدن و درنهایت کاهش وزن می‌شود. کاهش وزن، خود عامل بسیار مهمی در کاهش چربی‌های مضر خون است.   بنابراین اگر روزه‌داری در افراد مبتلا به چربی خون همراه با یک رژیم غذایی متعادل باشد، می‌تواند به رفع مشکل بالا بودن چربی خون آنها کمک کند.


۲. روزه و کنترل چاقی:

روزه‌داری با ایجاد تغییر در رژیم غذایی روزانه و کاهش وعده‌های غذایی، در دریافت میزان انرژی روزانه تغییراتی به وجود می‌آورد. یکی از نتایج تغییر در رژیم غذایی در زمان روزه‌داری، ایجاد تناسب‌اندام برای افراد است که با سوخت بافت چربی و کاهش انرژی دریافتی میسر می‌شود. بنابراین به گفته متخصصان تغذیه، در صورتی که فرد روزه‌دار از یک رژیم غذایی مناسب و کم‌چرب استفاده کند، به دلیل کاهش چربی‌های بدن حتی ممکن است ۵ تا ۸ کیلوگرم کاهش وزن پیدا کند.


۳.  روزه و کنترل دیابت نوع۲:

روزه‌داری برای مبتلایان به دیابت نوع یک که وابسته به تزریق انسولین هستند، مضر است و ممنوعیت دارد، اما در مبتلایان به دیابت نوع۲ (غیر وابسته به انسولین) که دارای اضافه‌وزن بالا نیز هستند و با دریافت منظم دارو قندخون خود را کنترل می‌کنند، روزه‌داری نه‌تنها مضر نیست، بلکه فواید زیادی هم دارد.   بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ با نظر پزشک معالج و یک متخصص تغدیه می‌توانند روزه بگیرند و از اثرات مفید روزه‌داری بهره‌مند شوند.   افزایش دریافت موادغذایی پرچرب و پر کربوهیدرات و به‌طورکلی پرخوری در افراد دیابتی، منجر به افزایش قندخون و افزایش وزن خواهد شد.  

بنابراین بیماران دیابتی در طول روزه‌داری مانند روزهای عادی باید از دریافت کالری بیش از حد و همچنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های ساده مانند قند و شکر بپرهیزند.

منبع:روزنامه شهروند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha