روماتیسم مفاصل، از بیماریهای بافت هم‌بند است که در صورت عدم درمان و مصرف ناصحیح داروها، عوارض جبران ناپذیر از جمله تغییر شکل انگشتان را به همراه دارد. بنابراین در ماه رمضان بسته به فاز بیماری، توان روزه گرفتن افراد روماتیسمی متفاوت است.

سلامت نیوز: روماتیسم مفاصل، از بیماریهای بافت هم‌بند است که در صورت عدم درمان و مصرف ناصحیح داروها، عوارض جبران ناپذیر از جمله تغییر شکل انگشتان را به همراه دارد. بنابراین در ماه رمضان بسته به فاز بیماری، توان روزه گرفتن افراد روماتیسمی متفاوت است.

آرمان‌ احمدزاده، متخصص داخلی و فوق تخصص ورماتولوژی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری آرتریت روماتوئید فعال، که درگیری شدید مفاصل را به همراه دارد شامل دو فاز است در مرحله فعال و فاز روشن بیماری، نیاز بیمار به مصرف مکرر دارو در فواصل زمانی کوتاه است و بنابراین نمی‌توان وعده‌های دارویی را بین افطار و سحر، تنظیم کرد و نیاز به مصرف نوشیدنی زیاد است بنابراین امکان روزه‌داری در فاز فعال وجود ندارد.

احمدزاده در ادامه گفت: در مواردی که بیماری آتریت روماتوئید با مصرف مداوم و منظم دارو طی مدت زمان معینی، کنترل شده و عوارض ظاهری مشاهده نشود، بیماری در فاز خاموش است و در این حالت بیمار با تنظیم زمان مصرف دارو در فاصله افطار تا سحر می‌تواند روزه بگیرد.

احمدزاده در پایان تاکید کرد: بیمارانی که اجازه روزه‌داری دارند باید در بین افطار تا سحر، نوشیدنی زیادی همراه داروها مصرف کنند تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو نشوند و مواد مضر دارو از بدنشان دفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha