‌یک فوق تخصص نوزادان معتقد است: زردی فیزیولوژیک(طبیعی) نوزادان جای نگرانی نداشته و به مرور رفع می‌شود.

سلامت نیوز: ‌یک فوق تخصص نوزادان معتقد است: زردی فیزیولوژیک(طبیعی) نوزادان جای نگرانی نداشته و به مرور رفع می‌شود.

دکتر علی اصغر عالی پور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه 65 درصد نوزادان به طور فیزیولوژیک(طبیعی) به زردی مبتلا می‌شوند، عدم تکامل کبد را از جمله علل ایجاد زردی در نوزادان عنوان و تصریح کرد: این عدم تکامل موجب می‌شود تا نوزادان نتوانند مانند بزرگسالان زردی را دفع کنند.

وی با بیان اینکه شکسته شدن گلبول قرمز عامل ایجاد زردی در افراد است، عنوان کرد: گلبولهای قرمز نوزادان به تعداد زیادی شکسته می‌شود که همین امر موجب ایجاد زردی در اکثر نوزادان می‌شود.

این فوق تخصص نوزادان تعداد کم آنزیم‌های دفع کننده زردی در کبد را از جمله دیگر علل ایجاد زردی در نوزادان عنوان کرد و افزود: همچنین در شیر مادر عاملی وجود دارد که زردی موجود در روده نوزاد را دوباره بازجذب کرده و به خون برمی گرداند که همین امر موجب ایجاد زردی در نوزادان می شود.

عالیپور همچنین کوتاه بودن عمر گلبولهای قرمز نوزادان نسبت به بزرگسالان را یکی دیگر از عوامل ایجاد زردی در نوزادان عنوان کرد و افزود: طول عمر گلبول قرمز در بزرگسالان 120 روز و در نوزادان 90 روز است.

به گفته علیپور در خصوص زردی‌های فیزیولوژیک جای نگرانی نبوده و این نوع زردی‌ها به مرور رفع می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در صورت بروز زردی در نوزادان به منظور تشخیص طبیعی و یا غیرطبیعی بودن آن حتما باید به پزشک مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha