مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی از فعالیت 48 مرکز در حوزه بانوان معتاد در سازمان بهزیستی و بررسی راه اندازی مرکز جدید خانه های میان راهی خبر داد.

سلامت نیوز: مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی از فعالیت 48 مرکز در حوزه بانوان معتاد در سازمان بهزیستی و بررسی راه اندازی مرکز جدید خانه های میان راهی خبر داد.

نرجس بختیارخلج در گفت و گو با پانا با بیان اینکه آمار اعتیاد بانوان زیاد نیست، اظهار داشت: این آمار رو به افزایش است و همین امر باعث پیگیری در زمینه اعتیاد بانوان است.
وی ادامه داد: به همان میزان که جایگاه و نقش زن در تعالی خانواده و تربیت نسل بعدی برایمان مهم است و مادری آگاه و توانمند می تواند در ارتقای جامعه مفید باشد، نبودن این وضعیت هم به همان میزان می تواند خطرآفرین باشد و به همین دلیل اهمیت کنترل اعتیاد زنان دوبرابر اعتیاد مردان است.
بختیارخلج با اشاره به اقدام سازمان بهزیستی در خصوص راه اندازی خانه های میان راهی گفت: سازمان بهزیستی در حال بررسی تشکیل خانه های میان راهی است که در آنها معتادانی که درمان شده اند، پیش از ورود به جامعه و بازگشت به خانواده  دوره هایی را می گذرانند تا با وضعیت مناسب تری به جامعه بازمی گردد.
مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: از 130 مرکز "کاهش آسیب گذری" 10 مرکز متعلق به بانوان معتاد است که معتادان با رفتار پرخطر به این مراکز مراجعه می کنند و خدمات کاهش آسیب مانند آموزش های پیشگیری از ایدز دریافت می کنند.
وی افزود: از آنجا که امکان ابتلا به آسیب های اجتماعی و اقتصادی در بانوان معتاد افزایش می یابد، در برخی از این مراکز به مراجعان متادون داده می شود تا جایگزین مواد مخدر شود و آسیب های اجتماعی مانند دزدی را کاهش دهد و علاوه بر آن بحث هایی حمایتی برای بانوان وجود دارد به طور مثال خانم های معتاد باردار را به بخش های مختلف سازمان بهزیستی ارجاع می دهیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در این مراکز علاوه بر توزیع غذا به مسائل بهداشتی نیز توجه می شود، گفت: خیرین می توانند با مراجعه به این مراکز فعالیت های حمایتی داشته باشند.
همچنین وی اظهار داشت: نوع دیگری از خدمات "مراکز سرپناه شبانه" است که فقط بهزیستی چنین مرکزی دارد و به نوعی مرکز کاهش آسیب و اقامت شبانه برای زنان معتاد با رفتارهای پرخطر است که 12 مرکز از مجموع 48 مرکز سرپناه شبانه مختص بانوان است.
بختیارخلج تصریح کرد: بانوان معتادی که بی خانمان هستند به منظور اینکه دچار آسیب نشوند به این مراکز مراجعه می کنند و آموزش، خدمات بهداشتی و وعده غذایی دریافت می کنند؛ در مجموع این مراکز محل امنی هستند زیرا خانم های معتاد اگر شب ها در خیابان باشند آسیب های زیادی تهدیدشان می کند.
وی تأکید کرد: افراد می توانند با دریافت مجوزهای لازم مراکز سرپناه شبانه را به صورت خصوصی راه اندازی و  اداره کنند.
بختیارخلج با اشاره به "کمپ" ها بیان کرد: مراکز اقامتی میان مدت که در اصطلاح عام "کمپ" نامیده می شود، افراد معتاد را در دوره ای اقامتی  (حدأقل 28 روز) برای درمان اعتیاد به شیوه غیر دارویی در خود جای می دهد که 25 مرکز اقامتی میان مدت برای بانوان وجود دارد.
مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی اظهار داشت: هرچند اعتیاد و مصرف مواد مخدر در بین بانوان در حال افزایش است ولی رقم اعتیاد بانوان در حال حاضر زیاد نیست که باید از گسترش آن جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: نوع اعتیاد آقایان و بانوان فرق دارد؛ زمانی که مردی معتاد می شود، آسیب های کمتری تهدیدش می کند و خانواده برای ترک اعتیاد به وی کمک می کنند اما خانم ها ممکن است در کنار اعتیاد دست به رفتارهای پرخطر بزنند و به همین دلیل از خانواده طرد شوند.
بختیارخلج بیان کرد: بانوان معتاد پس از دوره های درمان و بهبود باید نظارت پس از ترک در زمینه های اجتماعی و اشتغال داشته باشند؛ در همین راستا سازمان بهزیستی اقداماتی کرده است که پیگیری بحث های حمایت، نظارت و حرفه آموزی را شامل می شود که در مرکز "اجتماع درمان مدار" صورت می پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha