یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 114952

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر بهبود و ارتقای روابط دو جانبه ایران و کنیا در زمینه هایی مانند اکوتوریسم، مدیریت حیات وحش و مناطق حفاظت شده و همچنین در حوزه های علمی و پژوهشی تاکید کرد.

گسترش روابط زیست محیطی ایران و کنیا

سلامت نیوز: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر بهبود و ارتقای روابط دو جانبه ایران و کنیا در زمینه هایی مانند اکوتوریسم، مدیریت حیات وحش و مناطق حفاظت شده و همچنین در حوزه های علمی و پژوهشی تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در ملاقات رسمی با ˈ کنیاتا ˈ رییس جمهوری کنیا در حاشیه مجمع محیط زیست سازمان ملل در نایروبی ابتدا از میزبانی کنیا برای این مجمع بزرگ جهانی تشکر کرد.

وی خواستار بهبود و ارتقای روابط دو جانبه در زمینه هایی مانند اکوتوریسم، مدیریت حیات وحش و مناطق حفاظت شده و نیز در حوزه های علمی و پژوهشی شد.

ابتکار همچنین با ابراز تاسف از حادثه اخیر تروریستی در کنیا، بر ضرورت حفظ صلح و امنیت و مقابله با افراطی گری تاکید کرد.

رییس جمهور کنیا نیز در این ملاقات با اشاره به اهمیت روابط دو جانبه و تاریخ روابط و علایق مشترک دو کشور بر لزوم بهبود روابط در زمینه های مختلف تاکید و برای ملاقات با دکتر روحانی رییس جمهوری ابراز علاقه مندی کرد.

*** ملاقات رسمی ابتکار با دبیرکل سازمان ملل متحد

معاون رییس جمهوری در آخرین ساعات حضور خود در نایروبی با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و و گفت و گو کرد.

*** نشست شبکه وزیران زن محیط زیست NWMLE و مصاحبه با رادیو UN

شبکه وزیران و رهبران زن محیط زیست که با تاکید بر ضرورت تضمین پاسخ جنسیتی به سیاست های محیط زیستی تشکیل شده است، با حضور وزیران زن محیط زیست جهان در حاشیه این مجمع تشکیل جلسه داد. محور این نشست که به صورت صبحانه کاری برگزار شد توجه به ˈ جنسیت و محیط زیستˈ در گسترش، اجرا، تحلیل و ارزیابی برنامه های کشوری به صورت یکپارچه و قوی بود.

در این نشست ابتکار طی سخنانی با اشاره به تاریخچه تشکیل شبکه وزیران زن محیط زیست در سال 1997 گفت: از آن سال تاکنون شاهد پیشرفت شبکه بوده ام و خرسندم که امروز این شبکه با ابزارهای علمی، تحلیلی و مطالعات میدانی در ارتباط با نقش زنان در حوزه محیط زیست نظر می دهد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه زنان از موثرترین عناصر اجتماعی حفظ محیط زیست هستند، تأکید کرد: زنان چه درجامعه روستایی و چه شهرها به روش های مختلف هم بر محیط زیست تاثیر گذاشته و هم از آن تاثیر می گیرند، بنابراین آموزش آنان برای مقابله با چالش های محیط زیستی ضروری است.

ابتکار بر ضرورت تهیه آمار به تفکیک جنسیت نسبت به تاثیر پذیری زنان از محیط زیست اعم از مباحث کشاورزی، سموم، امنیت غذایی و توسعه روستایی تاکید کرد.

در پایان این نشست، رییس سازمان محیط زیست کشورمان با شبکه رادیویی سازمان ملل متحد مصاحبه کرد.

*** تاکید بر مواضع ایران در جلسه عمومی مجمع محیط زیست ملل متحد و شرکت در نشست گروه 77

ابتکار معاون رییس جمهوری همچنین با شرکت در جلسه عمومی مجمع محیط زیست ملل متحد، دیدگاه ها و مواضع کشور را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: برای نمایندگان دولت ها، همانند من که شاهد تکامل مجمع محیط زیست ملل متحد ( UNEA ) و ایجاد اهداف توسعه پایدار( SDGs ) بوده اند، این نشست تحقق رویاهایی است که مدت هاست روی کاغذ منتظر آن بودیم و امیدواریم در عمل نیز شاهد آن برای جهانیان باشیم .

ابتکار با تاکید بر برخی نکات که انتظار می رود در بیانیه وهمچنین گزارش SDGs منعکس شود، گفت: امروزه بشر با تهدیدات اساسی مواجه است که نه تنها ناشی از تخریب محیط زیست، بلکه به خاطر جنگ های مداوم، نا امنی و تروریسم در بسیاری از نقاط جهان است. بنابراین صلح یک پیش نیاز برای توسعه پایدار و تحقق دستور کار جهانی محیط زیست به شمار می رود.

وی افزود: به روابط متقابل صلح و توسعه پایدار به درستی در پیش نویس SDGs پرداخته نشده و ما نیاز به پاراگرافی قوی برای اقدام در این خصوص داریم.

نماینده ایران خاطر نشان کرد در تضمین یک زندگی درخور برای همه، نه تنها نیاز به ایجاد انگیزه میان سیاست گذاران و عموم مردم در مسایل اقتصادی و اجتماعی داریم بلکه در سطحی بالاتر از آگاهی، نیاز به دوستی و حفظ ارزش های معنوی و اخلاقی وجود دارد. این نوع دوستی، تغییرات جدی در الگوی مصرف و نگرش کشورهای توسعه یافته و همچنین ظرفیت سازی و تقویت کشورهای درحال توسعه در مدیریت پایدار منابع را طلب می کند.

ابتکار افزود: مساله دیگر، نیاز به تلاش بیشتر در ادغام دیدگاه محیط زیستی در گزارش ها و سیاست های اقتصادی و توسعه ای جهانی است. هنوز بسیاری از گزارش ها و خط مشی ها را می بینیم که به طور کلی فاقد چشم انداز سبز هستند، جاری سازی سیاست های محیط زیستی در هر دو سطح ملی و جهانی ضروری به نظر می رسد، همچنین نتیجه گیری از چشم انداز توازن جنسیتی در SDGs ، با توجه به نقش مهمی که زنان در مدیریت منابع و شکل گیری خط مشی ها و نگرش ها و همچنین رفتار عمومی دارند، لازم است.

وی گفت: می خواهم رویکرد دور اندیشی دکتر روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران را در هدایت یک استراتژی ملی برای توسعه پایدار و اقتصاد سبز با شما به اشتراک گذارم. همچنین علاقه مندم مجددا به حل مشکلات کشوری و تعهد به ارتقای دستور کار جهانی محیط زیست تاکید کنم.

معاون رییس جمهور کشورمان پس از این نشست، در جلسه مذاکراتی گروه 77 که کشورهای در حال توسعه آن را تشکیل می دهند شرکت کرد.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست چهارم تیرماه برای شرکت در مجمع محیط زیست ملل متحد به نایروبی پایتحت کنیا سفر کرد و جلسه وزیران محیط زیست اکو در نشست عالی رتبه مجمع محیط زیست ملل متحد در نایروبی به ریاست ابتکار تشکیل شد.

مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان 160 کشور در مقر برنامه محیط زیست ملل متحد در کنیا پنج شنبه و جمعه ( 5 و 6 تیرماه ) تشکیل جلسه داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، وزیران محیط زیست کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی ( اکو) نمایندگان دولت ها و سازمان های بین المللی و منطقه ای در این اجلاس شرکت کرده اند.

تمرکز بر اهداف توسعه پایدار، دستور کار توسعه برای سال 2015 به بعد، مقابله با تجارت غیرقانونی حیات وحش، اقتصاد سبز و حاکمیت قوانین محیط زیست برنامه کاری این اجلاس را تشکیل داده و علاوه بر آن نشست های جانبی در مورد چالش های جهانی تغییرات آب و هوایی برگزار خواهد شد.

سازمان همکاری های اقتصادی اکو دارای 10 عضو منطقه ای شامل افغانستان، آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان است.

ابتکار ظهر شنبه به تهران بازگشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha