رئیس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل آب آلوده را مهم‌ترین عامل بروز سرطان معده دانست و گفت: سن ابتلا به سرطان معده به 40 سال کاهش پیدا کرده است.

سلامت نیوز: رئیس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل آب آلوده را مهم‌ترین عامل بروز سرطان معده دانست و گفت: سن ابتلا به سرطان معده به 40 سال کاهش پیدا کرده است.

شهریار سوادکوهی در گفت‌وگو با فارس در بابل اظهار داشت: بخش اندوسکوپی بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل از شهریور سال 88 افتتاح شد که تاکنون خدمات ارزنده‌ای به بیماران شمال کشور ارائه داده است.

وی بیان داشت: سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش بوده که امروزه شاهد کاهش سن سرطان در افراد مختلف هستیم.

سوادکوهی با بیان اینکه در گذشته سن سرطان 50 سال بوده که امروزه به 40 سال کاهش یافته است، تصریح کرد: اگرچه سرطان مری در ترکمن‌سرا به دلیل مصرف مواد مخدر و چای داغ شیوع بیشتری نسبت به دیگر مناطق دارد اما در کل منطقه شمال کشور نیز به دلایل مختلف شیوع این بیماری نگران کننده است.

این مسئول با اشاره به اینکه 30 درصد سرطان‌های روده عامل ژنتیک دارد، اذعان داشت: کسانی که در سنین پایین دچار سرطان می‌شوند باید نزدیکان درجه یک آنها بیماریابی شوند، زیرا ممکن است این بیماری در مراحل اولیه خود را نشان ندهد لذا در چنین مواردی اگر پیشگیری صورت گیرد درمان نتیجه بهتری می‌دهد.

رئیس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل گفت: از شایع‌ترین نوع بیماری دستگاه گوارش می‌توان به زخم معده، زخم دوازدهه، تورم معده، پولیپ و جسم‌های خارجی اشاره کرد.

سوادکوهی اذعان داشت: اگر تشخیص بیماری در مراحل اولیه صورت گیرد به راحتی قابل درمان است اما در بیماری‌های بدخیم تمام سعی ما درمان به روش‌های نوین درمانی است و در صورت ناموفق بودن این درمان‌ها ممکن است نیاز به جراحی باشد.

وی با اشاره به اینکه اندوسکوپی به روش نوین بهترین راه تشخیص و درمان بیماری‌های گوارش است، خاطرنشان کرد: با رعایت نکات ایمنی در زمان اندوسکوپی احتمال انتقال ویروس از بیمار به بیمار دیگر از بین می‌رود ضمن اینکه برای بیماران ایدز و هپاتیت نیز از مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌شود.

سوادکوهی با اشاره به امکانات خوب موجود در این بخش اظهار داشت: این بخش بعد از شش سال تاسیس از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و امکانات روز دنیا در حد خاورمیانه و اروپا برخوردار است.

رئیس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل از نیاز این بخش به اندوسونوگرافی خبر داد و گفت: تهیه این دستگاه که نیاز به اعتباری بالغ بر یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان دارد مهم‌ترین نیاز فعلی بخش بوده که به دلیل مشکل مالی هنوز خریداری نشده است.

وی میانگین مراجعه ماهانه بیماران در سال 92 را بیش از 550 تا 600 بیمار دانست و اظهار داشت: میزان مراجعه روزانه بیماران بین 25 تا 30 نفر است.

سوادکوهی تصریح کرد: مهم‌ترین راه انتقال بیماری‌های فوقانی دستگاه گوارش عوامل عفونی بوده که پیشگیری و رعایت موارد بهداشتی می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند.

این مسئول بیماری عصبی، استرس، استفاده از غذاهای نامناسب، پرخوری،خوردن چای پررنگ، قهوه و نوشابه غیر استاندارد، مصرف سیگار و مواد مخدر را زمینه‌ساز بیماری‌های گوارشی برشمرد.

رئیس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت‌الله روحانی همچنین ورزش، رژیم غذایی مناسب، کم‌خوری، کاهش استرس، عدم استعمال دخانیات را مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های گوارشی دانست.

وی افزود: استفاده از داروهای نامناسب، پروفن و مسکن‌های دیگر، چاقی و عدم تحرک زمینه‌ساز سنگ‌ها، سرطان‌ها و بیماری‌های صفرا و لوزالمعده می‌شود.

سوادکوهی خاطرنشان کرد: برای تشخیص زودرس سرطان‌های دستگاه گوارش باید هر پنج تا 10 سال به پزشک متخصص مراجعه شود.

رئیس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل با اشاره به اینکه بیماری‌های گوارش در حال پیشرفت است، گفت: با افزایش زخم‌های گوارش بدخیم مواجه هستیم.

وی از فقر آموزش کافی در کشور برای فعالیت‌های بدنی انتقاد و تصریح کرد: چاقی، فشار خون و دیابت درصد ابتلا به بیماری دستگاه گوارش، سنگ صفرا و سرطان را افزایش داده است به ویژه در زنان که بعد زایمان استراحت مطلق دارند.

سوادکوهی درباره استفاده از آب آلوده هشدار داد و تصریح کرد: میکروب هلیکوباکتر که عامل بروز زخم معده و دوازدهه و ایجاد سرطان معده است بیشتر از طریق آب آلوده منتقل می‌شود.

رئیس بخش آندوسکوپی بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل گفت: استفاده از دستگاه تصفیه آب، استفاده از آب‌های بهداشتی برای جلوگیری از این بیماری می‌تواند مفید باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha