معاون سازمان بیمه سلامت ایران ضمن اعلام خبر ابلاغ دستورالعمل اجرایی " بسته خدمات پایه سلامت روستائیان" در هفته گذشته اظهار کرد: با وزارت بهداشت توافق کرده‌ایم در صورت رعایت نظام ارجاع، ویزیت تشویقی به متخصصان پرداخت کنیم.

سلامت نیوز: معاون سازمان بیمه سلامت ایران ضمن اعلام خبر ابلاغ دستورالعمل اجرایی " بسته خدمات پایه سلامت روستائیان" در هفته گذشته اظهار کرد: با وزارت بهداشت توافق کرده‌ایم در صورت رعایت نظام ارجاع، ویزیت تشویقی به متخصصان پرداخت کنیم.

دکتر محمدجواد کبیر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هرساله این تفاهم‌نامه‌ میان سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت به امضا می‌رسد که تا کنون تهیه دستورالعمل اجرایی آن بر عهده وزارت بهداشت بود، گفت: این مسئله باعث ایجاد تضارب آرا در محیط و اختلافات سلیقه‌ای میان این دو مجموعه می‌شد.

وی افزود: اما برای نخستین بار سازمان بیمه سلامت با آسیب‌شناسی تفاهم‌نامه‌های 9 سال گذشته توانست یک تفاهم‌نامه قابل قبول برای هر دوطرف که بهره‌مندی و برخورداری مردم را ارتقا می‌بخشد تهیه و تدارک ببیند.

به گفته معاون سازمان بیمه سلامت ایران قرار بر این شد تا دستورالعملی تهیه شود که دربرگیرنده نکات اجرایی باشد و بتواند مفاد موجود پیش بینی شده در تفاهم‌نامه را عملیاتی و اجرایی کند تا بر اساس آن نقش و جایگاه حوزه‌های اجرایی به روشنی تبیین شود.

کبیر ادامه داد: مواردی نظیر تعیین ضرایب محرومیت مناطق مختلف کشور، تدوین چارچوب قرار داد بین سازمان‌های بیمه استان‌ها با دانشگاه‌های علوم پزشکی، نحوه پایش و ارزشیابی ارائه خدمات، تعیین 350 قلم دارویی برای توسعه پوشش بیمه‌ای، تامین اقلام آزمایشگاهی، مکانیزم تامین داروهای مکمل و واکسن پنتاوالان، تعیین ساز و کار منابعی که برای آماده‌سازی، تجهیز و بهبود استاندارد فضای فیزیکی واحدهای ارائه خدمت، فضای زیست پزشک و منابع تامین خودرو لازم است، در این دستورالعمل درنظر گرفته‌ شده است.

بازتعریف جایگاه پزشکان عمومی در نظام مراقبت‌های اولیه
وی با اشاره به اینکه در این دستورالعمل برای نخستین بار سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت توافق کردند که عملکرد سطوح مختلف خدمتی را مورد ارزیابی قرار دهند، گفت: تصمیم گرفتیم با توجه به منابعی که پیش‌بینی شده و حقوق و دستمزدی که برای پزشک خانواده در تیم سلامت مدنظر قرار دادیم یکبار دیگر جایگاه و نقش پزشک عمومی را در نظام مراقبت‌های اولیه بازتعریف کنیم.

معاون سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: تبیین نقشی که پزشک عمومی می‌تواند به عنوان مدیر سلامت منطقه، ارائه دهنده خدمت، رهبر تیم سلامت و تصمیم گیرنده ایفا می‌کند، می‌تواند در نظام ارائه خدمت موثر باشد.

کبیر با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت بر این باور است که با رعایت سیاست‌ها و خطی مشی‌هایی که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت تعیین می‌کند، باید فرآیندهایی را طراحی کرد که بتواند کارکرد واحدهای ارائه خدمت را در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 20 هزارنفر جمعیت ارتقا ببخشد، گفت: بر اساس تعهد و تکلیفی که قانون گذار، دولت و سیاست‌های ابلاغی سلامت مشخص کرده‌اند باید خدمات با اولویت مراقبت‌های اولیه و پیشگیرانه، مناطق محروم و روستائیان ارائه شود.

بودجه 2200 میلیارد تومانی سطح اول ارائه خدمات به روستائیان
وی افزود: امیدواریم با توجه به بودجه 2200 میلیارد تومانی که برای سطح اول ارائه خدمات روستائیان، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر پیش بینی شده است بتوان در سال 93 به خروجی و عملکرد قابل قبول دست یافت چرا که این اعتبار در گذشته حدود 420 میلیارد تومان بود.

معاون سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه اعتبارات یاد شده 450 تا 460 درصد رشد داشته است، گفت: این میزان از رشد در نظام سلامت بی سابقه بوده است. 50 درصد از اعتبار 2200 میلیارد تومانی از محل منابع تخصیص یافته صندوق بیمه روستائیان و 50 درصد از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است.

ارائه خدمات پیشگیری محور در بسته خدمات پایه سلامت روستائیان
کبیر درباره خدمات پیشگیری محور در بسته خدمات پایه سلامت روستائیان گفت: تلاش کردیم بتوانیم عوامل خطرساز را در محدوده جغرافیایی توسط تیم سلامت هر منطقه مشخص کنیم که روشن شود چه عواملی در منطقه می تواند باعث اختلال در سلامت باشد. ساز و کار مداخله برای این کنترل و کاهش عوامل خطر نیز در بسته خدمتی به طور کامل قید شده است که عنوان "پیشگیری نخستین" به آن اطلاق می‌شود.

وی افزود: پس از آن در سطح خدمات پیشگیری اولیه آموزش‌ها به مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. این سطح از خدمات خانواده محور و فردمحور است، اما پیشگیری نخستین روی عوامل اثرگذار و تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت تمرکز دارد و نگاهش سیستماتیک است.

پیشنهاد کاهش سن غربالگری سرطان سینه
معاون سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تشخیص زودرس و بموقع بیماری‌ها یا غربالگری در مرحله بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: در اینجا هم شواهدی نیاز هست و برای هر بیماری نمی‌توانیم غربالگری کنیم. در غربالگری به بیماری‌هایی باید توجه کنیم که به لحاظ شانس بروز و شیوع بیماری شواهد اقتصادی، علمی لازم را در دست داشته و مداخلاتی داشته باشیم که موثر واقع شوند.

وی درباره غربالگری سرطان سینه در بسته خدمتی پایه سلامت روستائیان گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت برای غربالگری این سرطان در نظام مراقبت‌های بهداشتی انجام آن برای زنان بالای 50 سال سن است. برنامه ما این است که سن غربالگری سرطان سینه را به 45 سال کاهش دهیم تا محدوده 45 تا 70 سال را در بربگیرد. طبق این پیشنهاد غربالگری هر پنج سال یکبار انجام خواهد شد. البته ساز و کار اجرایی را باید وزارت بهداشت به عنوان سیاست گذار تعیین کند.

کبیر ادامه داد: درمان بموقع مرحله دیگر است. باید با درمان بموقع کاری کنیم که فرد در صورت ابتلا به بیماری دچار ناتوانی نشود و در اسرع وقت بتواند به زندگی عادی اش بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه نظام ارجاع در این دستورالعمل به شدت پررنگ دیده شده است، گفت: نظام ارجاع را به عنوان شریان حیاتی نظام سلامت تلقی می‌کنیم و اصرار داریم نظام ارجاع با مکانیزم‌هایی که در این دستورالعمل پیش بینی شده و همچنین با تفاهم نامه‌ای که میان وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت برای سطح 2 و 3 دیده شده است بتوانیم نظام ارجاع را به عنوان یک اصل در نظام ارائه خدمات داشته باشیم.

ویزیت تشویقی برای پزشکان متخصص
معاون سازمان بیمه سلامت ایران افزود: البته دریافت بازخورد ارجاع برای ما حائز اهمیت است. با وزارت بهداشت توافق کرده‌ایم در صورت رعایت نظام ارجاع، ویزیت تشویقی به متخصصان پرداخت کنیم.

وی به تشریح جزئیات " ویزیت تشویقی برای پزشکان متخصص" پرداخت و اظهار کرد: پزشک متخصص در بیمارستان دولتی به ازای پذیرش هر بیمار ارجاعی، برابر با یک ویزیت کامل دولتی به عنوان تشویق رعایت استانداردها و ارایه فیدبک از سازمان بیمه سلامت دریافت خواهد کرد که تکمیل فرم ارجاع و ارائه ساز و کار لازم برای ادامه درمان بیمار از جمله این استانداردها هستند.

کبیر ادامه داد: اعتبارات لازم برای این امر از محل منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، بودجه تخصیصی برای بیمه روستائیان و همچنین منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha