عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد: طی پنج سال گذشته به شدت سن مصرف سیگار در میان جوانان کاهش پیدا کرده و متاسفانه سیگار در میان جوانان دانشگاهی نیز بسیار رشد کرده و تنها نگرانی ما از این بابت است.

کاهش شدید سن مصرف سیگار در 5 سال گذشته

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد: طی پنج سال گذشته به شدت سن مصرف سیگار در میان جوانان کاهش پیدا کرده و متاسفانه سیگار در میان جوانان دانشگاهی نیز بسیار رشد کرده و تنها نگرانی ما از این بابت است.

عابد فتاحی در گفت و گو با پانا، درخصوص نامه چهار هزار پزشک به رئیس جمهور برای مهار سونامی سرطان ناشی از مصرف بی رویه قلیان و سیگار اظهار داشت: در رابطه با مصرف سیگار و دخانیات باید گفت که طی 10 سال گذشته فرهنگ سازی خاصی برای کاهش مصرف دخانیات به ویژه سیگار صورت گرفته است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در 15 سال گذشته مصرف سیگار در کشور خیلی عرف بود و تعداد افراد سیگاری بسیار زیاد بودند اما طی سال های اخیر با توجه به مساله فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق میزان مصرف سیگار کاهش پیدا کرد.

کاهش سن مصرف سیگار در 5 سال گذشته
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اما طی پنج سال گذشته به شدت سن مصرف سیگار در میان جوانان کاهش پیدا کرده و متاسفانه کشیدن سیگار در میان جوانان دانشگاهی نیز بسیار رشد کرده و تنها نگرانی ما از این بابت است، بنابراین با توجه به اینکه این مساله یک هشدار جدی است ما پزشکان معتقد هستیم که سیگار به جز ضرر و زیان مادی چیز دیگری ندارد و منجر به بیماری های خطرناک و جبران ناپذیر برای افراد می شود.
وی با اشاره به اقدامات کمیسیون بهداشت و درمان جهت مقابله با افزایش استعمال دخانیات نیز گفت: ما سعی کردیم به شکل منطقی با این مساله برخورد کنیم و جلسات متعددی نیز در این رابطه برگزار شده که امیدواریم وزارت بهداشت و ارگان های زیربط اقدامات جدی انجام دهند.

مردم بدانند استعمال سیگار و قلیان عامل بیماری‌های سرطانی است
فتاحی همچنین با اشاره به موضوع افزایش گرایش خانواده ها به مصرف قلیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه های فعلی ما، ورود قلیان به منازل است که اخیرا مد شده و خانواده ها برای منزل قلیان تهیه می کنند که مصرف قلیان نیز برای سلامتی بسیار مضر است و مردم ما باید بدانند که با استعمال سیگار و قلیان اکثر بیماری های شایع سرطانی همچون سرطان مثانه، بیماری قلب و عروق و سرطان ریه گسترش می یابد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان یادآور شد: با توجه به حساسیت موضوع و گسترش انواع سرطان ها در اثر استعمال قلیان و سیگار ما و جمع زیادی از پزشکان متخصص نامه ای را به رئیس جمهور ارسال کردیم تا با اقدامات دولت بتوانیم پیشگیری را بر درمان مقدم کنیم.
به گزارش پانا، براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان می میرند و آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز گویای آن است که 15 درصد جوانان 13 تا 15 سال در کشور مصرف کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع 35 هزار تن تنباکو در کشور دود می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha