در مورد مردان ما اغلب باور کرده ایم که باید همیشه قوی باشند و کنترل احساسات و هیجاناتشان را به صورت کامل در دست بگیرند...

شایع ترین علایم افسردگی در مردان

سلامت نیوز: در مورد مردان ما اغلب باور کرده ایم که باید همیشه قوی باشند و کنترل احساسات و هیجاناتشان را به صورت کامل در دست بگیرند...

هنگامی که ما ( مردان)  احساس نا امیدی و درماندگی می کنیم ، تحت الشعاع آن ، تمایل به انکار و یا پوشاندن آن با نوشیدن بیش از حد مشروب، رفتار بی پروا، یا انفجار با خشم داریم.
اما افسردگی در مردان یک مشکل شایع است.

 اولین قدم برای بهبودی این است که بپذیرید هیچ دلیلی برای احساس شرم وجود ندارد. اینگونه شما احساس بهتری خواهید داشت.
 
آشنایی با افسردگی در مردان

افسردگی نشانه ضعف عاطفی و یا شکست مردانگی نیست. این یک بیماری قابل درمان است که میلیون ها نفر از مردان، در تمام سنین به آن دچار می شوند، و همچنین بر روی کسانی که با آن ها در ارتباط هستند مانند ، همسران، همکاران، دوستان و ... تاثیر می گذارد. همچنین می تواند به بیماری های قلبی و دیگر مشکلات پزشکی جدی منجر شود . البته داشتن خلق پایین در برابر مشکلات زندگی، شکست ها، فقدان ها طبیعی است .
با این حال، اگر احساس شدید یاس و ناامیدی در شما باشد، و با کار، خانواده، و توانایی تان برای لذت بردن از زندگی، تداخل داشته باشد ممکن است شما از افسردگی رنج می برید.

متاسفانه، افسردگی در مردان اغلب نادیده گرفته می شود , و برای بسیاری از مردان دشوار است در مورد احساسات خود صحبت کنند. در عوض، آن ها بر روی علائم فیزیکی که اغلب همراه با افسردگی هستند ، مانند کمر درد، سردرد، مشکل در خوابیدن، یا مشکلات جنسی تمرکز می کنند. این می تواند منجر به درمان نشدن افسردگی شود که عواقب جدی دارد .
در واقع، مردان مبتلا به افسردگی چهار برابر بیشتراز زنان احتمال دارد که به خودکشی دست بزنند. این مهم است که قبل از اینکه احساس افسردگی تبدیل به احساس خودکشی شود درخواست کمک شود. شما باید با یک دوست یا یک دکتر در مورد آنچه در ذهنتان می گذرد و آنچه در جسمتان در حال رخ دادن است صحبت کنید.
راه کارهای زیادی برای درمان و مدیریت افسردگی وجود دارد.

علائم و نشانه های افسردگی در مردان

مردان می توانند افسردگی را به طریق متفاوت نسبت به زنان تجربه کنند. شما ممکن است علائم استاندارد افسردگی و غم را نشان ندهید و فقط نسبت به ارتباط با دوستان و خانواده بی علاقگی داشته باشید یا شما ممکن است تحریک پذیر و پرخاشگر شوید ، کار زیاد انجام دهید ، بیش از حد نرمال الکل یا سیگار مصرف کنید، و در فعالیت های پر خطر درگیر شوید.

متاسفانه، مردان به مراتب کمتر در شناخت نشانه های افسردگی خود تبحر دارند. یک مرد بیشتر احتمال دارد احساسات خود را پنهان کند و یا هیجانات منفی را انکار کند.

سه مورد از شایع ترین علایم افسردگی در مردان عبارتند از:

درد فیزیکی: گاهی اوقات افسردگی در مردان به صورت درد های جسمانی مانند پشت درد، سردرد مکرر، مشکلات خواب، اختلال عملکرد جنسی، و یا اختلالات گوارش که به درمان طبیعی پاسخ نمی دهند ، بروز می کند.

خشم: این می تواند به صورت تحریک پذیری، حساسیت به انتقاد، و یا از دست دادن حس شوخ طبعی ، خلق و خوی کوتاه، و یا حتی خشونت بروز کند. برخی از مردان به صورت جسمانی و یا کلامی به زنان و کودکان یا سایر عزیزان خود توهین می کنند.

رفتار بی پروا: یک مرد مبتلا به افسردگی ممکن است شروع به نمایش رفتار های خیالبافانه و یا خطرناک نماید. این می تواند شامل دنبال ورزش های خطرناک بودن، رانندگی بی پروا، و یا درگیر شدن در رابطه جنسی پرخطر باشد. شما ممکن است بیش از حد دارو، الکل و یا سیگار مصرف کنید.
 
انگیزاننده های افسردگی در مردان

هیچ دلیل یکسانی برای افسردگی در مردان وجود ندارد. عوامل زیستی، روانی، و اجتماعی در این بیماری نقش دارند، همچنین این عوامل در انتخاب شیوه زندگی، روابط و مهارت های مقابله ای موثر هستند. حوادث استرس زا در زندگی و یا هر چیزی که باعث می شود شما احساس بی فایده بودن، درماندگی، تنهایی، غم شدید کنید و یا تحت الشعاع استرس باشید می تواند افسردگی را در شما آغاز کند. این می تواند شامل:

استرس قریب به اتفاق در محل کار، مدرسه یا خانه
مشکلات زناشویی و خانوادگی
نرسیدن به اهداف مهم
از دست دادن یا تغییر شغل
گام گذاشتن در خدمت سربازی
مشکلات مالی
مشکلات سلامتی مانند بیماری های مزمن، آسیب، از کار افتادگی
ترک سیگار ، مواد مخدر یا الکل به تازگی
مرگ یک دوست
مسئولیت های خانوادگی مانند مراقبت از کودکان، همسر، یا پدر و مادر پیر
بازنشستگی
از دست دادن استقلال

عوامل خطر ابتلا به افسردگی در مردان

در حالی که هر انسان می تواند از افسردگی رنج ببرد، برخی از عوامل خطر که مرد را در برابر این بیماری آسیب پذیر تر می کند شامل :

تنهایی و عدم حمایت های اجتماعی
ناتوانی در مقابله با استرس به طور موثر
سابقه مصرف الکل و سوء مصرف مواد مخدر
ترومای دوران کودکی و یا سوء استفاده
پیری در انزوا

درمان افسردگی در مردان

سعی نکنید افسردگی را در خودتان نگه دارید. طول می کشد تا برای درخواست کمک شجاعت به خرج دهید.
اما اغلب مردان مبتلا به افسردگی به خوبی به درمان هایی مانند تغییر در شیوه زندگی، حمایت اجتماعی، دارودرمانی یا ترکیبی از درمان ها پاسخ می دهند.

گام اول به دکتر روانشناس مراجعه نمایید و با او مشورت کنید. در مورد چگونگی احساس و همچنین علائم جسمی شما  متخصص سلامت روان بهتر می تواند تشخیص دهد.

روان درمانی : ممکن است احساس کنید که صحبت با یک غریبه در مورد مشکلات خود غیرمردانه است، یا احساس قربانی بودن داشته باشید. با این حال، باید بدانید به تنهایی نمی توانید از پس آن برآیید همچنین پنهان کردن و انکار آن نیز کاری از پیش نمی برد. باز کردن مشکلتان می تواند در تغییر حالت و احساستان بسیار موثر باشد. اگر درمانگر و متخصص در نزدیک خود ندارید از یک دوست، عضو خانواده و یا همکار کمک بگیرید. عمل ساده ی صحبت کردن چهره به چهره می تواند کمک زیادی به شما نماید.

دارو: داروهای ضد افسردگی به تسکین برخی از علائم افسردگی، کمک می کنند اما مشکل را اساسی درمان نمی کنند، و به ندرت یک راه حل طولانی مدت است. دارو با عوارض جانبی می آید. برای درمان نباید همیشه به دارو متکی باشید بلکه تغییر شیوه زندگی، تغییر تفکر و دریافت کمک حرفه ای نیز نیاز می باشد.


تغییر در شیوه زندگی برای درمان افسردگی در مردان

تغییر در شیوه زندگی ابزار بسیار موثر در درمان افسردگی در مردان است. حتی اگر شما نیاز به درمان های دیگر دارید ، تغییر در شیوه زندگی به درمان افسردگی سرعت داده و از عود آن جلوگیری می کند.

به طور منظم ورزش کنید. ورزش منظم یک راه قوی برای مبارزه با افسردگی در مردان است زیرا نه تنها با افزایش سروتونین، اندروفین و دیگر مواد شیمیایی مغز احساس خوب ایجاد می کند، بلکه باعث رشد سلول های جدید مغزی و اتصالات مغزی می شوند. مشابه کاری که دارو های ضد افسردگی انجام می دهند، همچنین اعتماد به نفس را افزایش می دهد و به بهبود خواب کمک می کند. برای حداکثر نتیجه، 30 تا 60 دقیقه فعالیت در بیشتر روزها داشته باشید.

خوب غذا بخورید. خوردن لقمه های کوچک و وعده های غذایی متعادل در طول روز کمک خواهد کرد که شما انرژی خود را حفظ کنید و نوسانات خلقی به حداقل برسد. کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. کمبود ویتامین B می تواند باعث افسردگی شود. خوردن میوه های خانواده مرکبات، سبزیجات، حبوبات، گوشت مرغ و تخم مرغ نیز موثر است . مواد غذایی غنی از برخی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد، گردو، سویا نیز می تواند خلق و خوی را افزایش دهد.

خواب کافی. هنگامی که شما به مقدار کافی نخوابیده باشید، علائم افسردگی شما بدتر می شود. محرومیت از خواب باعث تشدید عصبانیت، تحریک پذیری، و دمدمی بودن می شود. بین 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب ضروری است.

استرس را به حداقل برسانید.  ایجاد تغییرات در زندگی برای کمک به مدیریت و کاهش استرس موثر است. استرس بیش از حد افسردگی را تشدید می کند و یا شما را در معرض خطر افسردگی در آینده قرار می دهد. اهداف واقع بینانه تنظیم کنید و اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر خرد کنید.

حمایت اجتماعی برای درمان افسردگی در مردان

شبکه های اجتماعی ضعیف، که می تواند سبب بروز یا تشدید حملات افسردگی شوند.

اجازه دهید خانواده و دوستان به شما کمک کنند. پذیرش کمک و حمایت نشانه ای از ضعف نیست و به معنی این نیست که شما یک بار بر دوش دیگران هستید. در واقع، اکثر دوستان متوجه می شوند که شما به آنها اعتماد کرده اید و این موضوع پیوند شما را قوی تر می کند. روابط نزدیک برای کمک به شما در این زمان حیاتی است.

منبع:سایت روان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Hamed ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    108 7
    چقدر اين جمله ي تكراري به طرز كنايه آميزي خنده داره ؛ استرس رو دور كنيد ..... هرچه مي دويي باز عقبي نميگم چرا لامبورگيني نداري مي گم حتي نمي توني كرايه خونت رو بدي ... حق اوليه ! اينكه تو گذشته به خاطر كم تجربگي و عدم راهنمايي افراد عاقل موقعيت هاي اجتماعيت رو از دست بدي بعد هر روزت رو تو شرايط عذاب اروري بگذروني اونم به خاطر گذشته اي كه نمي شه تغييرش داد و هر روز پير تر مي شي... هر روز فرصت هاتو از دست مي دي .... متاسفم كه زندگي واقعي مثل فيلم ها نيست كه از خواب پاشي تصميم بگيري بعد همه چيزو عوض كني ، متاسفم كه جمله ي تو هنوز فرصت هاتو داري همچين ارامش بخش به نظر نمياد ... سيلي حقيقت سخته .
    • رها ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
      0 0
      موافقم واقعا