افراد مبتلا به بیماری کنترل نشده کم کاری یا پرکاری تیروئید، براساس دستورالعمل های کنونی سازمان انتقال خون ایران، قادر به اهدای خون نیستند.

سلامت نیوز: افراد مبتلا به بیماری کنترل نشده کم کاری یا پرکاری تیروئید، براساس دستورالعمل های کنونی سازمان انتقال خون ایران، قادر به اهدای خون نیستند.

دکتر «بیتا ربانی» متخصص بیماری های داخلی در گفت وگو با ایرنا افزود: پس از طبیعی شدن نتایج آزمایش ها و بهبود کامل علائم بالینی، حتی با وجود مصرف داروی لووتیروکسین، این افراد هم می توانند، اهداکننده خون باشند.

وی، تیروئید را یکی از غدد مهم بدن انسان دانست که در ناحیه قدامی گردن قرار گرفته و با تولید و ترشح هورمونهای تیروئیدی، نقش مهمی را در تمایز سلولی طی دوره بلوغ، تکامل و همچنین حفظ، تنظیم فعالیت های متابولیکی و سوخت و ساز بدن ایفا می کند.

ربانی ادامه داد: بیماری های خود ایمنی غده تیروئید می توانند موجب افزایش تولید هورمونهای تیروئید(پرکاری تیروئید) و یا از طریق تخریب غده و کاهش میزان هورمون های تیروئید منجر به کم کاری تیروئید شوند.

این متخصص بیماری های داخلی، ضعف وخستگی، احساس سرما، ریزش مو و خشکی پوست، اختلال تمرکز، یبوست، افزایش وزن، خشونت صدا، صورت پف آلود و کاهش ضربان قلب را از علائم و نشانه های شایع کم کاری تیروئید برشمرد.

ربانی ادامه داد: پرکاری تیروئید نیز بطور شایع بدنبال ابتلا به بیماری گریوز و گواتر سمی رخ داده و با علائم و نشانه های بی قراری، عدم تحمل گرما و تعریق، تپش قلب، ضعف و خستگی، کاهش وزن، اسهال و لرزش دست ها مشخص می شود.

وی افزود: اهدای خون در این بیماران می تواند با بروز واکنش های نامطلوب و شدید پس از اهدای خون همراه باشد.

متخصصان خون بر این باورند که اهدای خون بیماران در ماه رمضان باید بر اساس مشورت پزشک مربوطه صورت گیرد تا عارضه ای برای آنان ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha