دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 115007

یکی از موضوعاتی که این روزها بیشتر از گذشته از آن صحبت می‌شود طلاق است، همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه طلاق این روزها حساسیت و نگرانی بیشتری ایجاد کرده است، طلاق توافقی است. این نوع طلاق دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد، مهم‌ترین مشخصه یا عاملی که در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد، انتخاب نادرست است.

سلامت نیوز: یکی از موضوعاتی که این روزها بیشتر از گذشته از آن صحبت می‌شود طلاق است، همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه طلاق این روزها حساسیت و نگرانی بیشتری ایجاد کرده است، طلاق توافقی است. این نوع طلاق دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد، مهم‌ترین مشخصه یا عاملی که در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد، انتخاب نادرست است.


سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در روزنامه آرمان نوشت:  طبق آمار قوه قضائیه، طلاق توافقی یکی از مواردی است که در کنار سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، مطالبه طلب و مطالبه مهریه بیشترین آمار پرونده در دستگاه قضائی در سال گذشته را در حوزه‌های کیفری و مدنی به خود اختصاص داده است.

یکی از موضوعاتی که این روزها بیشتر از گذشته از آن صحبت می‌شود طلاق است، همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه طلاق این روزها حساسیت و نگرانی بیشتری ایجاد کرده است، طلاق توافقی است. این نوع طلاق دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد، مهم‌ترین مشخصه یا عاملی که در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد، انتخاب نادرست است.انتخاب نادرست یعنی معیارهایی که طرفین برای انتخاب همسر تعیین کردند و بر مبنای آن شریک زندگی خود را انتخاب کرده‌اند درست نبوده است. همچنین، زوجین شناخت مناسب و کافی از یکدیگر نداشته‌اند و این مساله زمینه طلاق توافقی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، در بسیاری موارد این مساله که طرفین درباره خود صحبت نکرده‌اند و واقعیت‌ها را نگفته‌اند و وارد موضوعات مشترک نشده‌اند باعث می‌شود پس از ازدواج هنگامی که یک سری مسائل روشن شد طلاق توافقی رقم بخورد.

نکته دیگر این است که شاید برخی از آسیب‌ها، جرایم و خیانت‌های زناشویی و مشکلات دیگری از این دست وجود داشته باشد که به دلیل اینکه طرفین نمی‌خواهند خیلی عیان شود در قالب طلاق توافقی اقدام به اعاده دادخواست طلاق می‌کنند. برخی از این طلاق‌ها در طول مدتی که طرفین عقد هستند و برخی بعد از ازدواج صورت می‌گیرد.

واقعیت این است که قبح طلاق با طلاق توافقی از بین می‌رود و عاملی می‌شود که افراد با ارائه دادخواست طلاق توافقی بر خیلی از واقعیت‌های دیگر زندگی سرپوش بگذارند تا عیان نشود. ضمن اینکه با طلاق توافقی سرعت کار برای طلاق گرفتن بیشتر می‌شود.

یک مساله را باید بپذیریم و آن این است که در موضوع طلاق اگر بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که مردم علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت متخصصان از جمله مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران حقوقی برای حل مشکلات پیش از بروز بحران شوند اتفاق خوبی است. اما اگر این مساله تحقق پیدا نکرد، می‌توان این افراد را به متخصصان اجتماعی برای سازش راهنمایی کرد. پس از آن، اگر بعد از تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد سازش نکنند، شرایطی فراهم شود که با آگاهی بیشتر به سمت طلاق بروند و نسبت به پیامد و مشکلات پس از طلاق و نحوه مقابله با آن علم بیشتری داشته باشند. بنابراین، صرف اینکه طلاق توافقی به پروسه طلاق سرعت می‌بخشد رویکرد خوبی نیست.

پیشنهاد دیگر این است که در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مداخله در خانواده برای کاهش طلاق برپا شود البته، بهزیستی این امکان را از سال 78 فراهم کرده اما، ضرورت دارد که این نوع فعالیت‌ها گسترش پیدا کند. این موضوع همچنین در قانون حمایت از خانواده پیش بینی شده بود. بحث من این است که هیچ زوجی نیست که مشکل نداشته باشد، مهم این است که در سفر زندگی بتوانیم در کنار این مشکلات زندگی بانشاطی را فراهم کنیم که این مساله تنها با تدبیر خودمان امکانپذیر است. معمولا آن طرف طلاق چیز زیادی نیست و  تلخ است، بهتر است خودمان زمینه‌ای را برای زندگی مشترک خوب فراهم کنیم. آقای بهمنی، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفته است: قصد داریم نشست مشترک فصلی با رسانه‌ها ازجمله فیلمنامه‌نویسان داشته باشیم تا به‌تدریج و به‌صورت غیردستورالعملی خانواده‌های سالم در فیلم‌ها دیده شود. در رابطه با موضوع خانواده سالم باید تامل بسیار کرد چراکه، خانواده سالم اجزای مختلفی دارد که در ایجاد چنین خانواده‌ای تاثیرگذار هستند و به‌راحتی نمی‌توان از خانواده سالم حرف زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha