مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اساسا تصور می‌کنم افزایش سیستم‌ها و ساختارهایی که به مسئله محیط زیست می‌پردازد واجب است و باعث تمرکز نماینده‌های مجلس به مسائل محیط زیستی می‌شود. با این حال، انتظار بر این است که آقای موید حسینی‌صدر در رابطه با کوتاهی‌های فراکسیون محیط زیست صحبت کند و شرح دهد که فایده تشکیل کمیسیون محیط زیست چیست.همین الان لازم است که این کمیسیون شروع به کار کند ولی با حدود اختیارات گسترده‌ای که فراکسیون نمی‌تواند به آنها ورود کند و مغفول مانده است.

نباید کمیسیون محیط زیست تشکیل شود

سلامت نیوز: مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اساسا تصور می‌کنم افزایش سیستم‌ها و ساختارهایی که به مسئله محیط زیست می‌پردازد واجب است و باعث تمرکز نماینده‌های مجلس به مسائل محیط زیستی می‌شود. با این حال، انتظار بر این است که آقای موید حسینی‌صدر در رابطه با کوتاهی‌های فراکسیون محیط زیست صحبت کند و شرح دهد که فایده تشکیل کمیسیون محیط زیست چیست.همین الان لازم است که این کمیسیون شروع به کار کند ولی با حدود اختیارات گسترده‌ای که فراکسیون نمی‌تواند به آنها ورود کند و مغفول مانده است.

اسماعیل کهرم،مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت: سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس پیشنهاد تشکیل کمیسیون محیط زیست را داده است تا به گفته او به مسائل زیست محیطی کشور توجه بیشتری صورت گیرد. اگر کوتاهی‌هایی در فراکسیون محیط زیست وجود دارد و این فراکسیون نمی‌تواند به مسائلی ورود کند و قرار بر این باشد که با تشکیل کمیسیون محیط زیست این خلأ پر شود، این اقدام خوب است.

اساسا تصور می‌کنم افزایش سیستم‌ها و ساختارهایی که به مسئله محیط زیست می‌پردازد واجب است و باعث تمرکز نماینده‌های مجلس به مسائل محیط زیستی می‌شود. با این حال، انتظار بر این است که آقای موید حسینی‌صدر در رابطه با کوتاهی‌های فراکسیون محیط زیست صحبت کند و شرح دهد که فایده تشکیل کمیسیون محیط زیست چیست.همین الان لازم است که این کمیسیون شروع به کار کند ولی با حدود اختیارات گسترده‌ای که فراکسیون نمی‌تواند به آنها ورود کند و مغفول مانده است.

واقعیت این است که ما چندان از فعالیت‌های فراکسیون محیط زیست مجلس راضی نیستیم، تنها یک یا دو نفر از نمایندگان این فراکسیون مانند آقای محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس که مدت زیادی در این حوزه فعالیت می‌کند و در این سمت است بیشتر پیگیر هستند. اگر این کمیسیون بتواند مسائل مربوط به محیط زیست را زیر ذره‌بین بگذارد و به آنها رسیدگی کند اقدام خوبی خواهد بود.

در این راستا ضرورت دارد که مشروح فعالیت‌های این کمیسیون اعلام شود تا سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آن آگاهی پیدا کند. فراکسیون محیط زیست در مجلس فراکسیون اصل 50، اصل مربوط به محیط زیست در قانون اساسی است. با دقت در فعالیت‌های این فراکسیون متوجه شده‌ام که فعالیت آن آنطور که باید ایده آل نبوده اما، بد هم نبوده است.

یکی از دلایلی که باعث ایده‌آل نبودن فعالیت این فراکسیون شده است این است که کمیسیون‌های دیگر در مجلس وجود دارد که به ظاهر از نظر مردم و مقامات اهمیت بیشتری دارد. در میان این کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف، فراکسیون اصل 50 زیاد به چشم نمی‌آید و دیده نمی‌شود. با این حال، این فراکسیون با همین نفراتی که دارد توانسته جلب توجه کند و در بسیاری موارد مربوط به محیط زیست عکس‌العمل آنی و فوری نشان دهد. همچنین، حضور این نماینده‌ها در رسانه‌ها بسیار پررنگ بوده است. با این حال، اگر قرار بر این باشد که کمیسیون محیط زیست تشکیل شود و موازی‌کاری با فراکسیون داشته باشد، نباید چنین کمیسیونی تشکیل شود.

اگر این فراکسیون قرار است به مسائل و حوزه‌های جدیدی ورود کند، سازمان حفاظت محیط زیست از آن استقبال می‌کند. پیشنهاد من این است که آقای حسینی‌صدر با سازمان محیط زیست که متولی مسائل زیست‌محیطی در کشور است، مشورت کند و به‌طور مستقل در این زمینه تصمیم‌گیری نشود. اقدام بدون مشورت و مستقل منجر به موازی کاری می‌شود، در این صورت آنها ممکن است در زمینه‌ای فعالیت کنند و زحمت بکشند که سازمان محیط زیست 20 سال است در آن زمینه مشغول به‌کار است. بخشی به نام معاون امور مجلس در سازمان محیط زیست وجود دارد. بهتر است با این بخش مشورت‌های لازم انجام شود. مساله دیگر این است که چگونه می‌توان نماینده‌های حوزه‌های دیگر را به مسائل زیست‌ محیطی آشنا و حساس کرد چراکه فعالیت در سایر حوزه‌ها مانند صنعت و بهداشت با مسائل زیست محیطی گره خورده است.

درحال حاضر کارشناسان زیادی در حوزه محیط زیست داریم، منظورم کارشناسان زبده‌ای است که برای مثال استاد دانشگاه هستند و بسیاری از آنها در سازمان محیط زیست مشغول به‌کارند، نه کارمندان اداری. از این‌رو پیشنهاد من این است که در فراکسیون یا کمیسیون محیط زیست مجلس جلسات معارفه و سخنرانی برای این کارشناسان در مجلس بگذارند. این کارشناسان می‌توانند در نطق‌های پیش از دستور مجلس درباره مسائل و مشکلات محیط زیستی که نگرانی‌هایی ایجاد کرده صحبت کنند. برای این‌کار باید از متخصصان آگاه استفاده کرد. در این صورت می‌بینیم که نماینده‌های دیگر نیز با این مسائل آشنا می‌شوند و آگاهانه تصمیم‌گیری می‌کنند. در واقع، باید به نمایندگان نسبت به چیزهایی که نمی‌دانند آگاهی دهیم زیرا، اگر نماینده‌ای متخصص در حوزه اقتصاد یا تجارت باشد لزومی ندارد در رابطه با مسائل محیط زیستی بداند. بنابراین، خود فراکسیون یا کمیسیون می‌تواند موجبات تعالی علمی این نماینده‌ها را با ایراد سخنرانی‌ها جذاب فراهم کند.

همچنین، من همین پیشنهاد را برای نمازجمعه به‌ویژه در شهرستان‌ها دارم که کارشناسان محیط زیست هر استان در خطبه‌های نمازجمعه درباره مسائل زیست‌محیطی اظهارنظر حکیمانه و کارشناسانه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha