دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 115017

متخصصان حوزه بهداشت و مراقبت از کودکان در بیمارستان عمومی ماساچوست اثرات طولانی مدت خواب را در کودکان از شش ماهگی تا هفت سالگی بررسی کردند.

سلامت نیوز: متخصصان حوزه بهداشت و مراقبت از کودکان  در بیمارستان عمومی  ماساچوست اثرات طولانی مدت خواب را در کودکان از شش ماهگی تا هفت سالگی بررسی کردند.

داده‌ها در این تحقیق سالانه جمع‌آوری شدند و سلامت جسمی و الگوهای خواب از جمله زمان چرت زدن کودکان  اندازه‌گیری شد، هنگامی که کودکان 7 ساله بودند محققان قد، وزن، چربی شکم، توده بدون چربی بدن، دور کمر و دور باسن آن‌ها را اندازه‌گیری کردند.


محققان مدت زمان خواب کافی متناسب با سن را این‌گونه تعریف می‌کنند: «کودکان سنین شش ماه تا دو سال، کمتر از 12 ساعت خواب در روز برایشان کافی است، برای کودکان بین سنین سه و چهار سال، 10 ساعت خواب در روز لازم است و برای کودکان 5 تا 7 سال کمتر از 9 ساعت خواب در روز کافی است. نمره خواب از صفر برای کودکان در نظر گرفته شد. بالاترین سطح کمبود خواب 13 ساعت در روز در نظر گرفته شده بود که هیچ موردی گزارش نشد. کودکانی که پایین‌ترین نمرات خواب را کسب کردند بدون در نظر گرفتن سن سطح بالایی از چربی شکمی و سایر علایم مربوط به چاقی را نشان می‌دادند. کودکان با خواب کم در خانه‌های کم درآمد با مادران کم سواد گزارش شده بودند.»


تحقیق، شواهد قانع‌کننده‌ای را نشان داد بدین معنی که مقدار خواب کمتر از زمان توصیه شده در اوایل دوران کودکی عامل خطر مستقل و قوی برای چاقی و انباشته شدن چربی است. دکتر «السی تاوراس» رئیس بخش اطفال بیمارستان ماساچوست می‌گوید: «خانواده‌ها باید به دوره بحران کمبود خواب و افزایش وزن در کودکان توجه داشته باشند زیرا خواب ناکافی در هر زمان در دوران کودکی عوارض جانبی زیادی دارد.


محققان گفتند انجام آزمایش‌های زیادی برای اثبات بهبود خواب و کاهش چاقی در کودکان ضرورت دارد. اما در هر حال تنظیم زمان خواب، محدود کردن نوشیدنی‌های کافئین دار در اواخر شب، ممانعت استفاده از تکنولوژی و اینترنت در اتاق خواب به ترویج عادات خواب سالم کمک می‌کند.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha