آیین نامه های اجرایی خدمات بیمه دندان پزشکی برای جمعیت زیر ۱۴سال، در حال تدوین است و این بسته خدمتی تا پایان ماه جاری (تیر) اجرایی می شود. در خور اشاره است چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه خدمات بیمه دندان پزشکی برای جمعیت زیر ۱۴سال از اواسط خرداد خبر داده بود، که این امر تاکنون محقق نشده است و برای پیگیری تحقق این وعده، به سراغ رئیس سازمان بیمه سلامت رفتیم و نظر وی را در این باره جویا شدیم.

وعده بیمه دندان‌پزشکی جمعیت زیر 14سال تا پایان تیر

سلامت نیوز: آیین نامه های اجرایی خدمات بیمه دندان پزشکی برای جمعیت زیر ۱۴سال، در حال تدوین است و این بسته خدمتی تا پایان ماه جاری (تیر) اجرایی می شود. در خور اشاره است چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه خدمات بیمه دندان پزشکی برای جمعیت زیر ۱۴سال از اواسط خرداد خبر داده بود، که این امر تاکنون محقق نشده است و برای پیگیری تحقق این وعده، به سراغ رئیس سازمان بیمه سلامت رفتیم و نظر وی را در این باره جویا شدیم.

دکترمحسنی بندپی با اشاره به بسته خدمتی بیمه خدمات دندان پزشکی برای جمعیت زیر ۱۴سال، به خراسان گفت: تفاهم نامه ای که در این زمینه بین وزارت بهداشت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی منعقد شده است، به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال شده است و امیدواریم این بسته در تیرماه(ماه جاری) اجرایی و عملیاتی شود.

این مقام مسئول با بیان این که ارائه این خدمات در سال های گذشته آرزوی همه ما بود، تصریح کرد: متأسفانه در سال گذشته این خواسته مصوبات لازم را نداشت ولی امسال برای ارائه این بسته خدمتی، هم مصوبه دولت وجود دارد و هم دارای مصوبه شورای عالی بیمه به لحاظ خدمات و تعرفه است.

محسنی بندپی افزود: تفاهم نامه به استا ن ها ارسال و خوشبختانه منابع مالی آن نیز تأمین شده است و پس از ارائه خدمات توسط سازمان بیمه گر پرداخت می شود. وی در ادامه افزود: کارگروه مشترکی بین معاونت بهداشت دانشگاه ها و سازمان بیمه سلامت تشکیل شده است که در حال تدوین آیین نامه های اجرایی این بسته و تعیین تعرفه و قیمت خدمات هستند و امیدواریم به زودی جنبه اجرایی پیدا کند. رئیس سازمان بیمه سلامت در پاسخ به این سوال که میزان اعتبار و جمعیت تحت پوشش چقدر است، گفت: در مجموع ۱۸۰میلیاردتومان اعتبار برای این کار در نظر گرفته شده است و افراد زیر ۱۴سال را در بر می گیرد که البته ۲بسته خدمتی برای روستاییان و مادران باردار ارائه می شود که بسته‌ای برای مادران باردار به منظور آموزش و پیشگیری به این طرح اضافه شده است. وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سلامت دهان و دندان در کشور، گفت: ما در شمار کشورهایی هستیم که به لحاظ سلامت دهان و دندان برخلاف دیگر شاخص های بهداشتی وضعیت خوبی نداریم، متأسفانه میزان غیبت دانش آموزان ناشی از دردهای دندان بسیار زیاد است و میزان هزینه ای که برای خدمات دندان پزشکی پرداخت می شود و همچنین نرخ پوسیدگی دندان بسیار بالاست، بنابراین به سراغ برنامه های پیشگیری و آموزش رفتیم.

محسنی بندپی درباره زمان اجرای این بسته خدماتی اظهار کرد: با توجه به ابلاغ تفاهم نامه به استان ها، میزان تعامل و همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بیمه در استان ها زمان اجرای بسته را مشخص می کند که امیدواریم هرچه زودتر این امر محقق شود. وی از استان های کرمان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به عنوان استان هایی یاد کرد که اجرای این خدمات در آن ها زودتر آغاز می شود.

شایان ذکر است، در این بسته به سیاست های پیشگیرانه از جمله آموزش بهداشت، معاینه دوره ای دندان ها، فلوراید تراپی، فیشور سیلنت، ترمیم، جرم گیری و بروساژ توجه شده است.

معاون بیمه خدمات سازمان بیمه سلامت نیز در گفت و گو با خراسان به خدماتی که در این بسته ارائه می شود، اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه که به امضای مشترک معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت رسیده است طی ۹ سال گذشته برای اولین بار به صورت مشترک تدوین شده است.

محمد جواد کبیر در ادامه گفت: در سال های گذشته هر کدام از این دو بخش برنامه ها و دستورالعمل های خود را ارائه می دادند و به همین دلیل مشکلات اجرایی زیادی وجود داشت ولی با این تفاهم نامه مشترک که برای اولین بار تهیه و تدوین شده است تلاش می کنیم تکالیفی را که قانون گذار تعیین کرده است با کمترین زمان و بیشترین کارایی و اثربخشی به بیمه شدگان ارائه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که جمعیت تحت پوشش این بسته خدمتی چه کسانی هستند تصریح کرد: کل جمعیت زیر 14سال مشمول طرح می‌شوند به ویژه جمعیت زیر14سال در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر.

این مقام مسئول از اهتمام جدی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در اجرای سریع و کامل بسته یاد کرد و افزود: امیدواریم به زودی با ابلاغ دستورالعمل ها این بسته اجرایی شود.

کبیر همچنین درباره هزینه های پرداختی مردم خاطر نشان ساخت: در بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا خدمات دندان پزشکی مشمول بیمه نیست و اگر هست برای گروه های خاصی است؛ برای مثال در کانادا تنها برای افراد زیر ۱۶ سال بیمه دولتی در نظر گرفته شده است و دیگر افراد می توانند از بیمه های تکمیلی استفاده کنند و در کشور ما نیز این اولین تجربه ای است که برای پوشش بیمه ای انجام می گیرد و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا کارکردهای مناسبی از خدمات را مشاهده کنیم.

وی درباره وضعیت سلامت دهان و دندان در کشور تأکید کرد: در کشورهای شرق مدیترانه شاخص های سلامت دهان و دندان به توجه جدی نیاز دارد، متأسفانه شاخص دندان های پر شده، کشیده و ترمیم شده در کشور ما خوب نیست. ما برای تحقق سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ نیازمند توجه به این حوزه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha