فهرست کالاها، خدمات و محصولات غذایی مضر و عوارض آن ها به زودی اعلام می شود.

سلامت نیوز: فهرست کالاها، خدمات و محصولات غذایی مضر و عوارض آن ها به زودی اعلام می شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان این مطلب به خراسان گفت: بر اساس ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم، وزارت بهداشت موظف است فهرست محصولات غذایی و به طور کلی کالاها و خدمات تهدید کننده سلامت را تعیین کند تا هم از تبلیغ آن ها جلوگیری شود و هم به آن ها عوارضی تعلق گیرد که به نفع سلامت مردم و در مسیر آموزش و فرهنگ سازی هزینه شود.

زهرا عبداللهی در ادامه گفت: برای تحقق این امر، کارگروه تخصصی با حضور بخش های مرتبط یعنی وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، انجمن صنایع غذایی تشکیل و فهرست موادغذایی موردنظر تهیه شده است و در حال بررسی و تعیین میزان عوارضی است که باید به برخی محصولات و خدمات تعلق گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که زمان تحقق نتایج کارگروه کی است، گفت: زمان پایان کار کارگروه به همکاری و تعامل تمام بخش ها در کارگروه بستگی دارد.

این مقام مسئول به جلسات مشترک وزارت بهداشت و سازمان صنایع غذایی کشور اشاره کرد و افزود: این جلسات با هدف جلب مشارکت این سازمان برگزار می شود تا فرآیندهای تولید محصولات غذایی سالم و رعایت استانداردها در محصولات و فرآورده های غذایی با کمک خود سازمان صنایع غذایی بازنگری و اصلاح شود. عبداللهی تصریح کرد: به زودی تکلیف بسیاری از محصولات غذایی و خدمات مختلف با توجه به ماده ۳۷ برنامه پنجم مشخص می شود.

شایان ذکر است، برابر ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم توسعه برای پیشگیری و مقابله با بیماری ها و عوامل خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصاد و اجتماعی را دارند، باید فهرست اقدامات و کالاهای آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف و درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسئولیت وزارت بهداشت و با عضویت وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی ، صنایع و معادن و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین و ابلاغ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha