دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 115026

مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار گفت:بر اساس تفاهم نامه همکاری زیست محیطی که بین ایران و عراق منعقد شده است به دنبال تهیه سند منطقه ای منشا ریزگردها هستیم.

سلامت نیوز: مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار گفت:بر اساس تفاهم نامه همکاری زیست محیطی که بین ایران و عراق منعقد شده است به دنبال تهیه سند منطقه ای منشا ریزگردها هستیم.
 
ضیاع الدین شعاعی  در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد:مساله ریزگردها یک مشکل منطقه ای است و فقط با همکاری کشورهای درگیر آن قابل برطرف شدن است.
 
وی افزود:درنظر داریم برای مقابله با پدیده ریزگردها و برطرف کردن این معضل، یک تفاهم نامه چند جانبه با کشورهای درگیر این مساله منعقد کنیم اما در مرحله اول با کشور عراق که انگیزه بیشتری برای مقابله با ریزگردها دارد تفاهم نامه دو جانبه منعقد کردیم.
 
شعاعی ادامه داد: وقتی کار بین دو کشور ایران و عراق آغاز شود به تدریج کشورهای دیگر هم به این حرکت خواهند پیوست و به مرور کار منطقه ای و فرامرزی می شود.
 
وی تاکید کرد:برطرف کردن مشکل ریزگرد فقط با همکاری کشورهای درگیر این پدیده امکان پذیر است از این رو به متخصصانی قوی و زبده در این زمینه نیاز داریم.
 
وی گفت:یکی از اصلی ترین مفاد تفاهم نامه همکاری ایران و عراق برای مقابله با ریزگردها شناسایی منشا است از این رو قرار است منشا ریزگردها از مرز اردن تا ایران شناسایی شود و بر این اساس سهم کشورها در بروز ریزگردها مشخص می شود از این رو اصرار داریم سند منطقه ای منشا ریزگردها تهیه شود.
 
مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار افزود: همچنین بر اساس تفاهم نامه همکاری قرار است گروهی تشکیل شود تا بر روی مبحث پایش و پیش بینی ریزگردها کار کنند، همچنین نرم افزاری برای بحث پیش بینی تهیه شود.
 
وی گفت: ریزگرد پدیده ای است که تا چند سال آینده درگیر آن هستیم بنابراین شناخت، زمان وقوع و نحوه مقابله با آن از اهمیت زیادی برخوردار است و باید روی این موارد به طور تخصصی و جدی کار کنیم تا آسیب پذیری جامعه در مقابل این پدیده کاهش یابد.
 
شعاعی درباره تامین بودجه برای مقابله با ریزگردها اظهار کرد: سازمان های بین المللی تا حدودی کمک های مالی می کنند اما کند است بنابراین قرار است هر کشوری به سهم خود در تامین اعتبار این طرح مشارکت کند.
 
سند اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه همکاری زیست محیطی ایران و عراق اوایل خرداد ماه بین سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و کامران علی حسن معاون وزیرمحیط زیست عراق به امضا رسید که مقابله با پدیده گرد و غبار یکی از مفاد این تفاهم نامه است.
 
مقابله با پدیده گرد و غبار، مدیریت پسماندها، تصفیه فاضلاب و راه اندازی پارک فرامرزی صلح و دوستی بین دو کشور ایران و عراق ، ایجاد کارگروهی مشترک بین دو کشور ایران و عراق، اجرای مالچ پاشی در 200 هکتار اطراف کربلا، ایجاد دبیرخانه دایمی منطقه ای، انتقال داده ها و آموزش محورهای این سند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha