دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 115028

حدود ۷۰- ۶۰ درصد بیماران دیابتی به درجاتی از نوروپاتی مبتلا می شوند كه در صورت وجود نوروپاتی حسی- حركتی اندام تحتانی، به زخم پای دیابتی و قطع عضو منجر می شود.

دیابت در هر ۷ ثانیه یك قربانی می گیرد

سلامت نیوز: حدود ۷۰- ۶۰ درصد بیماران دیابتی به درجاتی از نوروپاتی مبتلا می شوند كه در صورت وجود نوروپاتی حسی- حركتی اندام تحتانی، به زخم پای دیابتی و قطع عضو منجر می شود.
مدیر مركز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران با بیان اینكه دیابت یكی از شایع ترین بیماری های غیرواگیردار است، گفت: در هر ۷ ثانیه یك نفر در جهان به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دكتر غلامرضا اسماعیلی جاوید با تشریح آمارهای گزارش شده در خصوص بیماری دیابت افزود: دیابت پنجمین علت مرگ در بین كشورهای توسعه یافته است و بر اساس آمار حدود ۳۷۰ میلیون نفر در جهان از این بیماری رنج می برند كه همه ساله در تمام كشورهای دنیا تعداد مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است.

وی با اشاره به این كه آمار دقیق مبتلایان به بیماری دیابت در ایران هنوز مشخص نیست، اضافه كرد: طبق مطالعات اخیر ۲۳ درصد ایرانیان بالای ۳۰ سال، از دیابت رنج می برند یا دچار عدم تحمل گلوكز هستند كه در مورد دوم، افراد تقریبا تا ۲۵ درصد احتمال دارد كه در آینده دچار دیابت شوند.

به گفته وی امروزه در جهان در هر ۷ ثانیه یك نفر به علت دیابت از دنیا می رود و در هر ۲۰ ثانیه یك نفر به دلیل ابتلا به این بیماری بخشی از اندام تحتانی خود را از دست می دهد.

اسماعیلی جاوید در ادامه به هزینه بالای زخم پای دیابتی اشاره كرد و افزود: سالانه بالغ بر ۹ تا ۱۳ میلیارد دلار به هزینه درمان بیماران دیابتی افزوده می شود.

وی ادامه داد: حدود ۷۰- ۶۰ درصد بیماران دیابتی به درجاتی از نوروپاتی مبتلا می شوند كه در صورت وجود نوروپاتی حسی- حركتی اندام تحتانی، به زخم پای دیابتی و قطع عضو منجر می شود.

مدیر مركز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران موارد قطع عضو غیر ترماتیك ناشی از زخم پای دیابتی در كشور را بسیار بالا توصیف كرد و گفت: با توجه به شواهد موجود و سونامی مرتبط با افزایش شیوع بیماران مبتلا به دیابت باید در نظر داشت كه در صورت عدم آموزش و كنترل مناسب بیماری، در آینده نه چندان دور شاهد موارد بسیاری از عوارض مرتبط از جمله زخم های مزمن پا و قطع اندام خواهیم بود.

وی به عوامل تسریع در روند ارتقای سلامت بیماران دیابتی اشاره كرد و گفت: تدوین برنامه كشوری پیشگیری و كنترل بیماری دیابت، افزایش آگاهی بیماران در نحوه مراقبت از پای دیابتی و راه اندازی مراكز تخصصی آموزش، پیشگیری و درمان پای دیابتی به منظور ارائه خدمات مناسب و كامل به صورت سرپایی، از اهداف این مركز است كه می تواند بخش قابل توجهی از هزینه ها و بار اقتصادی حاصل از بستری بیماران و قطع اندام آن ها را بكاهد.

مدیر مركز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران بر لزوم بازنگری جدی روش های مراقبت از زخم پای دیابتی تاكید كرد و دیابت را یكی از شایع ترین بیماری های غیرواگیردار جهان معرفی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha