سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 115040

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به لزوم نظارت وزارت بهداشت به تمامی رشته‌های علوم پزشکی گفت: متاسفانه ظرفیت‌های بیمارستانی دانشگاه‌های آزاد با تعداد دانشجوهای آنها همخوانی ندارد.

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به لزوم نظارت وزارت بهداشت به تمامی رشته‌های علوم پزشکی گفت: متاسفانه ظرفیت‌های بیمارستانی دانشگاه‌های آزاد با تعداد دانشجوهای آنها همخوانی ندارد.

دکتر ضیایی در گفت‌وگو با یسنا، با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست ساماندهی آموزش عالی اظهار کرد: در این نشست ادواری که توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به صورت راهبردی برگزار می‌شود تمامی متولیان آموزش عالی کشور اعم از وزارت علوم، نماینده دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی و همچنین وزارت بهداشت حضور دارند.

وی افزود: این نشست‌ با ایجاد هماهنگی بیشتر بین اجزای مختلف آموزش عالی هم‌افزایی شکل می‌گیرد و در نتیجه آن، صدای آموزش عالی بهتر به گوش سیاستگذاران می‌رسد.

ضیایی با تاکید بر اینکه به فراخور شرایط هر یک از نشست‌های ساماندهی آموزش عالی یک گزارش از وضعیت، چالش‌ها و راه‌حل‌های آموزش عالی تهیه می‌شود خاطرنشان کرد: در رابطه با نحوه تعامل بین دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت باید توجه داشت که در ارتباط بین این دو بخش بحث تعامل مطرح نیست بلکه وزارت بهداشت باید روی بخش آزاد نظارت داشته باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای رعایت استانداردها در زمینه آموزش علوم پزشکی، وزارت بهداشت علاوه بر دانشگاه‌های علوم پزشکی به سایر بخش‌های آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد نظارت دارد، تصریح کرد: البته این نظارت کار ساده‌ای نیست در حال حاضر نیز با کندی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در رابطه با رعایت استانداردهای آموزشی، فراخوانی به دانشگاه‌های آزاد داده شده است که نحوه جذب دانشجو و اعلام ظرفیت پذیرش در این دانشگاه‌ها مطابق با ظرفیت، تجهیزات، هیات عملی و سایر امکانات مورد نیاز برای ارائه آموزش‌های علوم پزشکی باشد.

ضیایی با اشاره به اینکه نحوه پرورش نیروی انسانی علوم پزشکی در هر بخشی، اعتبار و آبروی وزارت بهداشت و نظام سلامت است، تصریح کرد: از این‌رو با توجه به اینکه دانش‌آموختگان این بخش با سلامت مردم سروکار دارند لازم است تاکید وزارت بهداشت بر ارتقای کیفیت باشد و ضمن آن توسعه کمی هدفمند نیز در نظر گرفته شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم همکاری بین بخش‌های خصوصی و دولتی آموزش علوم پزشکی گفت: یکی از مزایای بخش خصوصی در این زمینه بحث سرمایه‌گذاری در این بخش و بازگشت سرمایه در دانشگاه‌های آزاد است.

وی با اشاره به بحث لزوم استانداردسازی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه آزاد و کنترل فارغ‌التحصیلان این بخش خاطرنشان کرد: در این زمینه تفاوتی بین بخش دولتی و آزاد وجود ندارد و در هر دو بخش لازم است حداقل‌های نظام سلامت رعایت شود.

ضیایی با ابراز تاسف از عدم هماهنگی ظرفیت‌های آموزش بیمارستانی در واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی با میزان پذیرش دانشجو اظهار کرد: به دلیل این عدم انطباق در ظرفیت‌ها، دانشگاه آزاد ناچار به استفاده از بیمارستان‌های غیرآموزشی برای تعلیم دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیمارستان‌های غیرآموزشی امکانات و شرایط مورد نیاز برای آموزش دانشجویان را ندارند و اعتباربخشی نشده‌اند فضای مناسبی برای آموزش‌های بالینی به شمار نمی‌روند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به لزوم اعتباربخشی و ایجاد ظرفیت بیمارستانی متناسب با پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ آزاد گفت: طبق مذاکراتی که با دانشگاه آزاد در این زمینه شده است، امیدواریم این مشکل حل شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha