سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 115058

به‌رغم تأکید دولت یازدهم بر اهمیت سلامت و امنیت غذایی خانوارها، زمزمه‌های افزایش ۳۰درصدی نرخ شیر خام و حذف یارانه پرداختی به تولید‌کنندگان تراژدی تلخی رقم خواهد زد که پیامد آن حذف کامل شیر از سبد مصرفی اقشار کم‌درآمد با افزایش بیش از ۳۵درصدی قیمت شیر و لبنیات خواهد بود.

فرار شیر از سبد مصرف خانوار

سلامت نیوز: به‌رغم تأکید دولت یازدهم بر اهمیت سلامت و امنیت غذایی خانوارها، زمزمه‌های افزایش ۳۰درصدی نرخ شیر خام و حذف یارانه پرداختی به تولید‌کنندگان تراژدی تلخی رقم خواهد زد که پیامد آن حذف کامل شیر از سبد مصرفی اقشار کم‌درآمد با افزایش بیش از ۳۵درصدی قیمت شیر و لبنیات خواهد بود.
تبعات منفی حذف یارانه 500میلیارد تومانی شیر خام در مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها بر سلامت خانوارها و افزایش هزینه‌های درمان پوكی استخوان و پوسیدگی دندان در حالی ادامه دارد كه هنوز یك‌سوم یارانه 300میلیارد تومانی شیر خام در 3‌ماه پایانی سال گذشته پرداخت نشده و تازه‌ترین خبرها از افزایش نرخ شیر خام از 1110تومان كنونی به 1440تومان از ابتدای تیر‌ماه حكایت دارد. به گفته حسن ركنی، معاون وزیر جهادكشاورزی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از ابتدای تیر‌ماه قیمت خرید هر كیلوگرم شیر خام از 1110تومان به 1440تومان افزایش یافته و كارخانه‌های لبنی موظف به خرید شیر خام با نرخ مذكور از دامداران هستند. كاهش 42درصدی مصرف شیر و لبنیات در 2سال نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب تشدید نگرانی مردم شده است. به‌نظر می‌رسد با تصمیم‌گیری اخیر كارگروه تنظیم بازار برای تخصیص یارانه به شیر مدارس و حذف یارانه شیر خام، تراژدی تلخ حذف كامل شیر از سبد مصرف اقشار كم‌درآمد و كاهش حدود 60درصدی مصرف خانوارها رقم خواهد خورد.

افت بیش از 57درصدی مصرف شیر و لبنیات

افزایش 30درصدی نرخ شیر خام موجب خواهد شد تا صنایع لبنی برای حفظ شرایط موجود در شرایطی ناچار به افزایش 35درصدی قیمت‌ها شوند كه هر 2تا3‌درصد افزایش قیمت كاهش یك درصدی مصرف را به‌دنبال خواهد داشت. سخنگوی صنایع شیر ایران با اشاره به رویكرد دولت یازدهم مبنی بر مخالفت با تثبیت دستوری قیمت‌ها به خبرنگار ما اعلام كرد، با توجه به حاشیه سود 3تا 4درصدی شركت‌های لبنی، حذف یارانه و افزایش 30درصدی نرخ شیر خام تأثیر بسیاری بر تشدید بحران تولید و مصرف شیر و لبنیات خواهد داشت. به گفته حسین چمنی این میزان افزایش قیمت علاوه بر آنكه مغایر رویكرد دولت برای شیب ملایم افزایش قیمت‌هاست شرایطی را فراهم خواهد كرد كه مردم توان خرید شیر و لبنیات را از دست می‌دهند. چرا كه مطالعات میدانی پس از مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد به ازای هر 2تا 3درصد افزایش قیمت شیر و لبنیات سهم این محصولات در سبد مصرفی خانوارهای آسیب‌پذیر یك درصد كاهش خواهد یافت. وی از تأثیر حداقل 10تا‌15درصدی افزایش 30درصدی قیمت شیر و لبنیات بر كاهش مصرف این محصولات خبر داد و تأكید كرد، مقاومت برای پرداخت یارانه شیر در حالی است كه هزینه‌های درمان ناشی از كاهش مصرف شیر و لبنیات به‌مراتب بیشتر از رقم یارانه پرداختی به تولید‌كنندگان شیر است. با توجه به اینكه شیر مدارس تنها 250هزار تن از 8میلیون تن شیر خام تولیدی كشور را جذب خواهد كرد، این امر موجب كاهش شدید ظرفیت دریافت شیر خام صنایع لبنی از دامداران، توقف كامل صادرات، به خطر افتادن ذخایر ژنتیك كشور و كاهش ظرفیت فعال كارخانه‌های لبنی به كمتر از رقم 50درصدی كنونی خواهد شد.

پیگیری حذف یارانه شیر در دستور كار مجلس

رئیس كمیسیون بهداشت درمان و آموزش پزشكی با ابراز تأسف از آمارهای كاهش شدید مصرف شیر و لبنیات به‌دلیل رشد بی‌رویه قیمت‌ها به خبرنگار ما اعلام كرد، با توجه به اهمیت شیر و لبنیات در سبد مصرفی افراد مختلف به‌ویژه كودكان، سالمندان و زنان باردار، باید تخصیص یارانه به مصرف این محصولات اولویت نخست دولت باشد و حتی بیش از پرداخت یارانه نقدی به این موضوع توجه شود.

به گفته حسینعلی شهریاری بهتر است كه دولت در مورد افزایش 30درصدی نرخ پایه شیرخام و تخصیص حداقل یارانه به شیر مدارس تجدید نظر كند چرا كه به‌رغم وعده‌های قبلی هیچ وقت شیر مدارس به‌طور منظم و مرتب عرضه نشده است.

گرانی حداقل 34درصدی لبنیات

به گفته رضا باكری، دبیر انجمن صنایع لبنی با توجه به سهم 70درصدی شیر خام در قیمت نهایی فرآورده‌های لبنی درصورت افزایش نرخ پایه شیر خام از 1110تومان به 1440تومان اعلام شده و سایر عوامل مؤثر در رشد هزینه تمام‌شده تولید از ابتدای امسال، قیمت لبنیات برخلاف تمایل تولید‌كنندگان حداقل 34درصد افزایش خواهد یافت كه تأثیر منفی بر كاهش مصرف و در نهایت ادامه فعالیت صنایع لبنی خواهد داشت.

افزایش قیمت شیر و لبنیات كلید خورد

حذف یارانه و آزادسازی نرخ شیر خام موجب شده تا از چند روز پیش شركت‌های لبنی افزایش قیمت شیر و لبنیات و كاهش عرضه این اقلام را در دستور كار قرار دهند. به گزارش همشهری افزایش 150تا 300تومانی نرخ برخی انواع شیر و لبنیات توسط شركت‌دامداران در حالی اجرا شده كه عاملان پخش شركت پاك با كاهش توزیع شیر و لبنیات از اعمال قیمت‌های جدید تا چند روز آینده خبر می‌دهند اما برخی شركت‌ها مانند پگاه و كاله هنوز تغییر قیمتی در محصولات خود نداشته‌اند. این در حالی است كه انجمن صنفی صنایع لبنی ایران طی نامه‌ای به اعضای این انجمن از آنها خواسته است، قیمت محصولات خود را حداكثر تا 15درصد افزایش دهند. گرچه بنابر اعلام مسئولان این تشكل صنفی از این پس فقط شیر خام مشمول كالاهای اولویت یك و قیمت‌گذاری دولتی بوده و شیر و لبنیات جزو اقلام كالایی گروه دوم است كه نرخ آن توسط اتحادیه‌ها و براساس ضوابط سازمان حمایت تعیین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha