رئیس اداره بازرسی سازمان غذا و دارو گفت: سوغات زائران کشورهای عراق و عربستان داروهای تقلبی شده است که بعضاً در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

داروهای مسافری در قفسه داروخانه‌ها

سلامت نیوز: رئیس اداره بازرسی سازمان غذا و دارو گفت: سوغات زائران کشورهای عراق و عربستان داروهای تقلبی شده است که بعضاً در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

حیدر محمدی در گفت‌وگو با فارس در مورد قفسه داروهای مسافری داروخانه‌ها گفت: مطابق قانون هر مسافر می‌تواند با خود 80 دلار کالا وارد کشور کند که متأسفانه زائران ما این 80 دلار را دارو خریداری کرده و به کشور وارد می‌کنند.

وی در مورد کیفیت این دارو‌ها گفت: واردات دارو به کشور نیاز به تاییدیه وزارت بهداشت دارد و اگر مأموران گمرک با این محموله‌ها روبرو شوند باید حتما سلامت و اصل بودن دارو را از وزارت بهداشت استعلام بگیرند.

رئیس اداره بازرسی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اگر دارو به تایید نرسد به تخلف فرد وارد کننده در دادسرای فرودگاه و گمرک رسیدگی می‌شود گفت: مشکلی که اکنون در زمینه واردات دارو هست، مربوط می‌شود به زائرانی که از عربستان و عراق به کشور باز می‌گردند.

به گفته وی، این افراد داروها را بدون دریافت مجوز به کشور وارد می‌کنند و در داروخانه محل خود به فروش می‌رسانند. عمده داروهای آنان، در قفسه‌ای با عنوان داروی مسافری به فروش می‌رسد.

محمدی در مورد اینگونه تخلف داروخانه ها گفت: داروخانه‌ها قطعاً اشتباه می کنند چرا که در صورت مشاهده تخلف آنها، داروخانه بلافاصله پلمب می‌شود. داروخانه‌دار اگر بداند چه مجازاتی در انتظار اوست، قطعاً به خاطر یک سود ناچیز، عواقب آن را به جان نمی‌خرد.

وی با اشاره به این مسئله که در برخی موارد داروخانه تا یک سال پلمب شده است یادآور شد: این مشکل باید توسط گمرک حل شود؛ اگر چه آنها می‌گویند که نیروی تخصصی برای تشخیص داروی تقلبی از اصل را ندارند و از ما طلب نیروی متخصص می‌کنند.

رئیس اداره بازرسی سازمان غذا و دارو ادامه داد: سازمان غذا و دارو نیز نمی‌تواند در تمام گمرکات دکتر داروساز مستقر کند؛ ما تنها ریسک فروش داروهای تقلبی را بالا می‌بریم تا کسی به فکر این کار نیفتد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت بسیار خوب است و میزان فروش داروی قاچاق و تقلبی در داروخانه‌ها بسیار کاهش یافته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha