سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 115084

نگاهی به تحصیلات نمایندگانی که طرح «افزایش نرخ بارداری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» را تهیه کرده اند، نشان می دهد که اغلب آنان در رشته های علوم پایه تحصیل کرده اند.

سلامت نیوز: نگاهی به تحصیلات نمایندگانی که طرح «افزایش نرخ بارداری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» را تهیه کرده اند، نشان می دهد که اغلب آنان در رشته های علوم پایه تحصیل کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کلیات این طرح که با امضای 81 نماینده مجلس شورای اسلامی تهیه شده است، سوم تیر ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما برای بررسی مجدد جزئیات، به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع شد.

هرچند، موافقان این طرح بر این باورند که از طریق معدوم سازی روش های جلوگیری از بارداری، می توان زمینه را برای تحقق سیاست های افزایش جمعیت و جلوگیری از کاهش آن، فراهم کرد اما برخی حقوقدانان بر این باورند که وجه سلبی این طرح و تعیین مصادیق مجرمانه برای کسانی که اقدام به پیشگیری از موالید می کنند، راه گشا نیست.

بر اساس ماده نخست این طرح و در صورت تصویب نهایی در مجلس، تمامی اقدامات جراحی برای پیشگیری از بارداری (وازکتومی، توبکتومی) مشمول 2 تا 5 سال حبس می شود.

مروری بر تحصیلات نمایندگانی که این طرح را در چهار ماده تهیه کرده اند، نشان می دهد که سهم نمایندگانی با تحصیلات علوم پایه بیش از سایرین است و از میان نمایندگانی که در رشته های پزشکی تحصیل کرده اند، تنها یک نفر تخصص زنان و زایمان دارد.

دیگر نمایندگان پزشکی که این طرح را امضا کرده اند، در رشته های جراحی، عمومی، لثه، دندانپزشکی و چشم پزشکی صاحب تخصص هستند.

از میان 81 نماینده ای که طرح افزایش نرخ بارداری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را امضا کرده اند، 11 نفر در رشته های مرتبط با حقوق تحصیل کرده اند، 16 نفر تحصیلات حوزوی دارند و 12 نفر پزشک هستند و شاید به همین خاطر است که این طرح بیشتر بر جنبه های حقوقی و مجازات متخلفان تاکید دارد.

نکته قابل توجه این است که 24 تن از نمایندگانی که این طرح را تهیه کرده اند، در رشته های علوم پایه از جمله ریاضیات، اقتصاد، ادبیات فارسی و علوم سیاسی تحصیل کرده اند و مدرک تحصیلی 10 نفر از آنان نیز در رشته های مدیریتی شامل مدیریت مالی و برنامه ریزی، امور دفاعی، مدیریت دولتی و برنامه ریزی آموزشی و مدیریت تکنولوژی است.

همچنین هشت نماینده امضا کننده این طرح در رشته های فنی مهندسی مانند مهندسی عمران، زراعت، آبیاری و علوم جانوری تحصیل کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha