یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه : برخی از بندهای طرح افزایش جمعیت و جزئیات آن اشکال دارد از امکان حذف بند مجازات به دلیل اقدام به ناباروری دایمی خبرداد.

زندانهای کشور برای مجازات حبس وازکتومی جا ندارد

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه :« برخی از بندهای طرح افزایش جمعیت و جزئیات آن اشکال دارد از امکان حذف بند مجازات به دلیل اقدام به ناباروری دایمی خبرداد.

دکتر علی کائیدی یکی از امضاکنندگان طرح افزایش جمعیت در مجلس در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره این طرح و انتقاداتی که به آن بخصوص در بحث تعیین مجازات برای وازکتومی و توبکتومی وارد شده است،با بیان اینکه کلیات طرح افزایش جمعیت تصویب شده است گفت:« جامه ما به سمت سالمندی پیش می رود همانطور که می دانید برای اینکه جامعه ای پیشرفت کند باید نیروی جوان کارآمد داشته باشد لذا اگر روند کاهش نرخ باروری به همین منوال باشد در آینده به جایی می رسیم که نیروی کارآمد و توانمند نخواهیم داشت لذا باید مردم را تشویق و ترغیب کنیم تا نرخ باروری افزایش پیدا کند».


وی افزود:«همینکه این طرح حساسیت در جامعه بوجود آورده است جای امیدواری دارد که بتوانیم در آینده افزایش جمعیت را داشته باشیم».


وی با بیان اینکه مسائل زیرساختی که شامل دو جریان فرهنگی و اقتصادی است از دلایل کاهش جمعیت است؛گفت:« البته باید گفت تمام مسائل به مشکلات اقتصادی مردم برنمی گردد چراکه از دهه 70 تا 90 در جامعه ایرانی فرزندهراسی بوجود آمده است و این مسئله به دلیل همان شعار فرزند کمتر زندگی بهتر به صورت فرهنگی جا افتاده است وزارت بهداشت و مسئولین امر آنزمان آنقدر این شعار را برای مردم تکرار کردند که به صورت فرهنگ درآمد لذا اینکه بگوییم بیشتر مشکلات به خاطر مسائل اقتصادی است، صحیح نیست چرا که اکنون در تهران طبقه مرفه ما بیشتر تک فرزند هستند یا دو فرزند دارند».


وی با تاکید براینکه اعتقادی به مسائل جزایی و حبس و سختگیری ها برای افزایش جمعیت کشور ندارم،گفت:« برخی از بندهای طرح و جزئیات آن اشکال دارند که ان شاء الله در صحن علنی و در کمیسیون های تخصصی مجلس مشکلات مرتفع می شود تا بتواند در عین اینکه طرح معقولی باشد و نرخ باروری را بالا ببرد».


وی با بیان اینکه اکثریت مجلس با مسئله مجازات به دلیل اقدام به ناباروری موافق نیستند؛گفت:« پیش بینی می کنیم کلیات طرح اصلاح شود و این بند از طرح حذف شود. از طرفی قوه قضاییه اعلام کرده زندان های کشور جا ندارد که بخواهیم کسی را به دلیل وازکتومی و توبکتومی حبس کنند».


کائیدی افزود:«مردم و اصحاب رسانه باید اجازه دهند که طرح برای بررسی جزئیات به مجلس بیاید آنوقت درباه آن قضاوت کنند. اصحاب رسانه نباید مردم را حساس کنند». 


وی در پایان با تاکید بر لزوم فرهنگسازی بیشتر و اصلاح زیرساخت ها برای افزایش جمعیت کشور خاطرنشان کرد:« باید زمینه را طوری فراهم کنیم که مردم با رغبت به سمت افزایش جمعیت بروند».
لازم به ذکر است کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور با امضای 81 نماینده در سوم تیرماه سال جاری تصویب شد که بند مربوط به مجازات 2 تا 5 سال به دلیل اقدام به ناباروری دایمی، واکنش های شدیدی را از سوی کارشناسان و متخصصان به دنبال داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha