چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 115116

سلامت نیوز :عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله اعظم(عج ) موارد منع روزه‌داری در بیماران قلبی را برشمرد و گفت: اگر در ماه رمضان سلامت جسمی بیماران قلبی، فشار خونی یا دیابتی به خطر بیفتد،‌ پزشکان روزه‌داری را توصیه نمی‌کنند.


محمدرضا میرلوحی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره نحوه روزه‌داری بیماران قلبی در ماه رمضان اظهار کرد: بیماران قلبی یا فشار خونی اگر از شرایط پایدار و مثبت جسمی برخوردار باشند، می‌توانند با مشورت پزشک داروهای خود را در فاصله سحر و افطار مصرف کنند و روزه بگیرند اما باتوجه به اینکه آغاز مصرف داروها به صورت میانگین حدود 4 صبح است و تا وعده افطار 12 ساعت فاصله زمانی است، بیماران در صورت امکان بعد از ساعت 16 در منزل استراحت کنند و فعالیت‌های سنگین جسمی نداشته باشند.


وی ادامه داد: باتوجه به شرایط آب ‌و هوایی کشور و اینکه ماه رمضان مصادف با گرمای شدید تابستان است، بیمارانی که دچار نارسایی قلبی و ضعف پمپاژ خون در قلب هستند نیز به خاطر مصرف داروهای مدرر( ادارآور) بهتر است روزه نگیرند. 


میرلوحی یادآور شد: بیماران مبتلا به فشار خون که براثر تاخیر در مصرف داروها دچار افزایش فشار خون می‌شوند نیز نباید روزه بگیرند زیرا روزه‌داری در صورتی بر بیماران واجب است که آسیب جسمی برآنها وارد نشود. 


وی همچنین بیماران مبتلا به دیابت را از روز‌ه‌داری منع کرد و گفت: دیابتی‌هایی که انسولین تزریق می‌کنند عموما بخاطر طولانی بودن طول روز باید از گرفتن روزه خودداری کنند و میوه وسبزی و آب بسیاری مصرف کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اعظم(عج ) تاکید کرد: چنانچه تاخیر در مصرف دارو باعث ایجاد درد در ناحیه سینه یا قلب شود یا فشارخون بیماران را افزایش دهد نیز روزه‌داری توصیه نمی‌شود.


وی مصرف قرص "آ اس آ"  را از موارد منع روزه‌داری ندانست و گفت: افرادی که ملزم به مصرف این قرص هستند می‌تواند در فاصله افطار و سحر این دارو را مصرف کند.


نحوه مصرف موادغذایی در بیماران قلبی روزه‌دار
این متخصص قلب و عروق به تمام بیماران روزه‌دار توصیه کرد در وعده افطار و سحر حجم نوشیدن مایعات به غیر از چای را افزایش دهند و در این فاصله مصرف میوه وسبزیجات تازه را فراموش نکنند زیرا این مواد دارای آب فراوانی است که برای افرادی که تعرق بسیار بالایی دارند، بسیار مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha