سلامت نیوز :اعلام آمادگی برای تسکین آلام بشری آسیب‌دیدگان درگیری‌های مسلحانهرئیس جمعیت هلال احمر ایران در نامه‌ای به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نسبت به نقض قواعد و مقررات حقوق بشردوستانه در عراق از سوی گروه‌های مسلح تروریستی به ویژه زنان و کودکان اظهار نگرانی کرد. 


به گزارش خبرگزاری فارس، محمد فرهادی، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به پیتر مائورر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نسبت به افزایش جنایت‌ها در عراق ابراز نگرانی کرد.


وی گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده از عراق، تعداد حملات از سوی گروه‌های مسلح تروریستی به غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و همچنین اهداف و اموال غیرنظامی روبه افزایش است.


وی تاکید کرد: کمیته ملی حقوق بشردوستانه ایران نگرانی خود را نسبت به نقض قواعد و مقررات حقوق بشردوستانه از جمله اعدام‌های فوری و کشتار غیرنظامیان، حمله به اماکن مذهبی، اماکن پزشکی، بیمارستان‌ها و مدارس، ایجاد محدودیت در دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، به‌کارگیری کودکان در مخاصمات مسلحانه و همچنین ایجاد محدودیت در کمک به زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان ابراز و خاطرنشان می‌کند که ادامه نقض‌های فاحش یادشده که از سوی جامعه بین‌المللی در قالب «جرایم جنگی» و «جنایت علیه بشریت» ممنوع شده است، می‌تواند مسئولیت بین‌المللی مرتکبان آن‌ها را به دنبال داشته باشد.


فرهادی در ادامه این نامه آورد: افزون بر این جنایات، آمار روبه افزایش آوارگان و پناهندگان، احتمال شیوع بیماری‌های خطرناک و عفونی و نیز احتمال بروز درگیری‌های قومی و مذهبی می‌تواند مقدمه‌ای برای بروز یک فاجعه انسانی بزرگ در عراق باشد که در صورت انجام‌نشدن اقدامات پیشگیرانه، پیامدهای آن تا سال‌ها دامنگیر عراق و جامعه بین‌المللی خواهد بود.


وی در این نامه از مسئولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درخواست کرده است تا تدابیر مناسب در زمینه پیشگیری از نقض بیشتر حقوق بشردوستانه در عراق را اتخاذ و تعهدات حقوقی و اخلاقی بین‌المللی مربوطه در این حوزه را یادآور شوند.


رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در پایان آمادگی جمعیت هلال‌احمر ایران را برای هرگونه همکاری در زمینه تسکین آلام‌ بشری آسیب‌دیدگان درگیری‌های مسلحانه در عراق به ویژه آوارگان و پناهندگان این فاجعه انسانی اعلام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha