سلامت نیوز : معاون خدمات آزمایشگاه های مرجع و تشخیص طبی این سازمان با بیان این مطلب افزود: به همین منظور برای اولین بار در ایران، آزمایش اندازه گیری دقیق فعالیت فاکتور 13 انعقادی در آزمایشگاه مرجع انعقاد سازمان انتقال خون ایران انجام شد.
به گزارش ایرنا از سازمان انتقال خون ایران، دکتر «مینو احمدی نژاد» ادامه داد: با توان علمی موجود در بخش های مختلف آزمایشگاه های تخصصی سازمان انتقال خون بویژه آزمایشگاه مرجع، انعقاد با وجود چالش های فراوان در مراحل انجام کار، راه اندازی روش های جدید اندازه گیری کمی فعالیت فاکتور 13 و میزان مهار کننده آن برای اولین بار در ایران انجام گرفت. 
وی با اشاره به اینکه استان سیستان وبلوچستان بالاترین میزان شیوع این بیماری در کشور را به خود اختصاص داده، افزود: با همکاری متخصصان هماتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در طرحی تحقیقاتی، وضعیت فاکتور 13 در 50 بیمار مبتلا به اختلال انعقادی در این استان بررسی شد.
احمدی نژاد با بیان اینکه شناخته شده ترین بیماری های خونریزی دهنده در دنیا، هموفیلی های «ای» (A) و «بی» (B) ناشی از کمبود فاکتورهای 8 و 9 انعقادی هستند، افزود: کمبود سایر فاکتورهای پیش انعقادی از جمله فاکتورهای 1،2،5،7،10،11 و 13 بسیار نادر بوده و این بیماری ها به عنوان بیماری های نادر خونریزی دهنده شناخته می شوند که عمدتا زمینه ارثی داشته و برای انتقال آن باید مادر و پدر هر دو دارای ژن معیوب باشند. به همین دلیل این بیماریها در جوامعی که ازدواجهای فامیلی رایج است، شیوع بالاتری دارند.
عضو هیات علمی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه کمبود فاکتور 13 یکی از نادرترین بیماری های انعقادی است و متاسفانه بالاترین تعداد شناخته شده آن در کل دنیا در ایران زندگی می کنند، گفت: روش های متداول تشخیص این بیماری در دنیا و ایران آزمایش کیفی غربالگری فاکتور 13(روش حلالیت لخته در اوره) است که در بهترین شرایط، کاهش سطح فاکتور 13 تا مقادیر کمتر از پنج درصد را نشان می دهد. همچنین در روش دیگری که در بسیاری از آزمایشگاه های ایران انجام می شود، آزمایش به مقادیر پایین تر از یک درصد حساس است. 
وی با تاکید بر اهمیت وجود آزمایش های جدیدتر و اندازه گیری سطح این فاکتور به خاطر جمعیت بالای این بیماران در کشور، افزود: با استفاده از روش های جدید، امکان ارزیابی سطح کمی فعالیت و آنتی ژن فاکتور 13 به شکل دقیق با روش های نوین امکانپذیر خواهد شد و این امر کمک موثری در تشخیص بیماری خواهد بود. 
احمدی نژاد گفت: اکنون اقدامات لازم جهت تعریف تعرفه و تدابیر لازم برای ارائه خدمت به مراجعان این مرکز از سوی معاونت فنی وفناوری های نوین سازمان انتقال خون در حال انجام است و بدیهی است، حمایت سازمان های بیمه گر در این زمینه نقش چشمگیری در دستیابی به این مهم ایفا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha