مدیركل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی وزارت بهداشت از ارتقاء استانداردهای حداقل ده قلم ماده غذایی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: استانداردها همواره حداقل‌ها را در نظر می‌گیرند، بنابراین از آنجا كه سهم مصرفی برخی مواد غذایی در سفره خانوار بالاست، در كمیته اقلام پرمصرف وزارت بهداشت تلاش می‌شود خطرات این مواد به حداقل كاهش یابد.

دكتر هدایت حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بهبود استانداردهای مواد غذایی تصریح كرد: از آنجا كه هر ماده خوراكی و آشامیدنی ممكن است مصرف كننده را تحت تاثیر قرار دهد، معیاری تحت عنوان «ارزیابی خطر» به منظور درجه‌بندی كیفیت مواد غذایی در نظر گرفته شده است.

دكتر هدایت حسینی در ادامه گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در مواد غذایی، اقلام پرمصرف غذایی مشخص شده و بر اساس اولویت‌ها، مواد مختلف مورد توجه قرار گرفتند.

وی گفت: در استانداردها همواره حداقل‌ها در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب در صورتی كه محصولی نیازهای پایه و حداقل‌ها را داشته باشد، استاندارد آن محصول ارایه می‌شود. بر این اساس با توجه به بحث ارتقاء استانداردهای مواد غذایی، نگرش‌های وزارت بهداشت در مورد برخی از اقلام پرمصرف، از حداقل استانداردها به سمت حداكثر پیش می‌رود.

‌دكترهدایت حسینی با اشاره به اقلام پرمصرفی مانند نان و برنج ادامه داد: از آنجا كه روزانه حدود 300 تا 400 گرم نان مصرف می‌شود و همچنین با توجه به مصرف بالای برنج و برخی مواد دیگر در كشور، تلاش می‌شود با دید حداكثری به این موارد توجه شده و خطرات احتمالی آنها به حداقل كاهش یابد.

وی با بیان این كه اقدامات كمیته اقلام پرمصرف وزارت بهداشت در مورد چای و برنج نتیجه ‌بخش بوده است، افزود: بر اساس ویژگی‌هایی كه در وزارت بهداشت برای این دو ماده غذایی مطرح است، گروهی از فاكتورهای جدید در كنترل این مواد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب در حال حاضر تعدادی از فاكتورهای شیمیایی در برنج و چای مانند فلزات سنگین و برخی موارد دیگر به زودی كنترل خواهد شد.

دكتر هدایت حسینی در این باره ادامه داد: ارتقاء استانداردهای چای و برنج نهایی شده و احتمالا از اوایل ماه آینده اجرایی می‌شود. همچنین استانداردهای حداقل ده قلم مواد غذایی پرمصرف تا پایان سال جاری ارتقا خواهد یافت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha