مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مركز بهداشت خوزستان گفت: مردان خوزستانی كمترین میزان مشاركت را در امر تنظیم خانواده در كشور را دارند.

دكتر مهرداد عباباف در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خوزستان، اظهار كرد: علت این مسأله وجود اعتقادات غلط فرهنگی بویژه در مناطق روستایی استان است كه رفع آن نیازمند گذر زمان است. این مسأله به گونه‌ایی است كه مردان شخصا برای دریافت وسایل تنظیم خانواده همچون كاندوم به مراكز بهداشت مراجعه نمی‌كنند و همسرانشان را برای دریافت این وسایل می‌فرستند.


وی افزود: تنها ‌٢/٣ درصد از مردان خوزستانی اقدام به وازكتومی ( بستن لوله رحمی در مردان)‌ كرده‌اند كه یكی از پایین‌ترین شاخصه‌های كشوری است. درحالیكه بیش از ‌٢٤ درصد زنان خوزستانی به توبكتومی ( بستن لوله رحمی در زنان) كه از بالاترین شاخص‌های كشوری است اقدام كرده‌اند.


عباباف با اشاره به رایگان بودن استفاده از وسایل تنظیم خانواده تصریح كرد: در تمام مراكز بهداشتی و درمانگاه‌ها این وسایل از قبیل قرص‌های پیشگیری، كاندوم، IUD و آمپول به صورت رایگان در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد.


مدیر گروه سلامت خانواده مركز بهداشت ادامه داد: عمل توبكتومی در بیمارستان‌های دولتی و مراكز بهداشتی و عمل وازكتومی نیز در مراكز بهداشت استان و در ‌٢ مركز بهداشت شماره یك و مركز بهداشت غرب رایگان است حتی در بعضی مراكز عمل وازكتومی به روش N.S.V بدون تیغ جراحی انجام می‌شود.


وی خواستار اطلاع رسانی رسانه‌های عمومی و ارتباطی استان بر ترویج امر تنظیم خانواده شد و عنوان كرد: مركز تمام تلاشش را برای ترویج تنظیم خانواده و بویژه جذب مشاركت مردان انجام می‌دهد اما برای ترویج و توسعه بیشتر این فرهنگ نیازمند سایر رسانه‌های ارتباطی و اطلاع رسانی هستیم.


عباباف تصریح كرد: از ‌٢٢ شهرستان استان، ‌١٨ مركز بهداشتی در شهرستانها در امر تنظیم خانواده فعالیت می‌كنند كه در این مراكز نیز عمل وازكتومی رایگان انجام می‌شود. در سایر شهرستانها با كمبود پزشك پایدار و ماندگار مواجه‌ هستیم.


مدیر گروه سلامت خانواده مركز بهداشت استان یادآور شد: همچنین قشر تحصیلكرده استان به روش طبیعی از بارداری پیشگیری می‌كنند كه درصد موفقیت این شیوه در این قشر بالاست در حالیكه در سایر اقشار ضریب خطای این روش بیشتر است.


عباباف ادامه داد: اما توصیه مركز بهداشت به زوجین عدم استفاده از روش طبیعی است چرا كه میزان خطای آن بالاست.


وی تصریح كرد: تمام كارشناسان مراكز بهداشتی نیز درباره تنظیم خانواده مشاوره رایگان ارائه داده و مراجعین می‌توانند با مراجعه به مركز و انجام مشاوره بهترین روش را برای تنظیم خانواده انتخاب كنند.


این پزشك افزود: در سال گذشته نیز بیش از یك میلیارد تومان توسط وزارت بهداشت و درمان برای تنظیم خانواده در استان هزینه شد كه ‌٥٩٣ میلیون و ‌٦٠٠ هزار تومان صرف توزیع داروی رایگان و ‌٤٠٠ میلیون تومان نیز صرف اعمال جراحی پیشگیری از بارداری در سطح استان شد.


عباباف در پایان اهداف طرح تنظیم خانواده را جلوگیری از تولد فرزند ناخواسته عنوان كرد و ادامه داد: از دیگر اهداف مهم این طرح تنظیم فاصله حداقل سه سال بین هر بارداری است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha