پژوهشگران در آمریكا دریافته‌اند كه تكنیك آرامش بخش مدیتیشن می‌تواند تنها ظرف چند هفته روند وخیم‌تر شدن بیماری ایدز را آرام كند.

این پژوهشگران معتقدند كه احتمالا این تاثیر سودمند روی سیستم ایمنی بدن فرد اعمال می‌شود. گروه تحقیقاتی دانشگاه كالیفرنیا در لوس آنجلس دراین باره خاطرنشان كردند كه اگر درستی یافته‌های اخیر در مطالعات آتی و گسترده‌تر نیز ثابت شود، این شیوه ارزان و مطلوب می‌تواند كمك مهمی در زمینه مقابله با بیماری لاعلاج ایدز باشد.

این پژوهشگران یك برنامه كاهش دهنده استرس را موسوم به «مدیتیشن مراقبه‌ای» آزمایش كردند كه طی آن فرد تمرین می‌كند یك هوشیاری باز و گیرنده از زمان حال داشته باشد و از فكر كردن درباره گذشته و نگرانی از آینده پرهیز كند.

نتایج آزمایش‌ها نشان ‌دادند؛ هرچه بیشتر داوطلبان تمرینات را انجام می‌دهند، سیستم دفاعی آنها در زمینه مقابله با ایدز به مراتب بهترعمل می‌كرد.

دیوید كریسول كه سرپرستی تحقیقات را برعهده داشته در این باره می‌گوید: این تحقیق اولین نمونه‌ای است كه نشان می‌دهد آموزش مدیتیشن مراقبه‌ای و كنترل كننده استرس تاثیر مستقیم روی كاهش سرعت پیشرفت ایدز دارد.

این مطالعات روی 67 فرد بالغ آلوده به اچ آی وی از لوس آنجلس انجام شد كه 48 تن از آنها بخشی یا تمام تمرینات مدیتیشن را كار كرده بودند.

پیش از این نیز پژوهشگران به نتایج قطعی دست یافتند مبنی بر این كه استفاده از تكنیك‌های آرام كننده چون مدیتیشن و یوگا و بویژه عبادت كردن می‌تواند سطح كلی سلامت را در افراد بالا برده و این تاثیر را با ایجاد تغییر در الگوهای فعالیت‌ ژن‌های استرس اعمال می‌كنند.

پژوهشگران با توجه به نتایج آزمایشات خود معتقدند كه این قبیل تكنیك‌ها می‌توانند ژن‌های تولید كننده استرس را خاموش كرده و از كار بیندازند.

دانشمندان می‌گویند: این تاثیرات مطلوب هم در افرادی كه مدت طولانی این تمرینات را انجام می‌دادند و هم در افراد تازه كار مشاهده شده است. آنچه ما مشاهده كرده‌ایم این است كه وقتی شما از یكی از این روشها استفاده كنید، واكنش آرامش بخش باعث می‌شود بسیاری از ژنها به شیوه دیگری فعال و یا غیرفعال شوند. ذهن می‌تواند به گونه‌ای فعال ژن‌ها را خاموش و روشن كند. ذهن از بدن جدا نیست و از این رو انتخابات و تغییرات آن روی بدن تاثیر می‌گذارد.

به طور كلی مدیتیشن برای سلامت روان، بویژه در افرادی كه دچار روان پریشی هستند به كار گرفته می‌شود.

گروهی از این افراد روان پریش كه در جلسات مدیتیشن در كالج رویال روانپریشی طی نشست سالانه در كالج ایمپریال لندن شركت كرده بودند پس از چندی اظهار داشتند كه می‌توانند یك نظم روحی را برای مقابله با اضطراب و پرخاشگری در درون خود احساس كنند.

به نظر می‌رسد كه این روشها در واقع غذای روح هستند چیزی كه در دنیای خارج به راحتی پیدا نمی‌شود.

گروهی از پژوهشگران این كالج می‌گویند: اگر مدیتیشن یك دارو بود همه ما می‌خواستیم كه در آن سهیم باشیم. این تكنیك تاثیر سودمندی روی رفع بیشتر مشكلات سلامتی جسمی دارد و در زمینه بهبود سلامت روان نیز به میزان فوق العاده چشمگیری تاثیرگذار است به طوری كه با ایجاد آرامش، اكسیژن گیری در مغز و بهبود بی خوابی و سطح انرژی در كاهش سطح افسردگی و اضطراب نقش به سزایی دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha