یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1152

استادیار مركز تحقیقات روماتولوژی ایران بیماریهای بافت همبند را امراضی نادر اما پیشرونده و پرخطر دانست و گفت: مصرف الكل، هروئین، كوكائین، برخی از داروهای خاص و همچنین نگهداری حیوانات خانگی به ویژه گربه از شایع ترین علل بروز بیماریهای بافت همبند است كه معمولا ماهیچه‌ها و پوست بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بی حسی عضلانی، شایع ترین عارضه بافت همبند

به گزارش سلامت نیوز دكتر محمد حسین فرح بخش در گفت و گو با (ایسنا)، با اشاره به اینكه بافت همبند، مسوولیت در كنار هم قرار دادن همه سلولهای‌ بدن و به طول كل تامین استحكام بدن را بر عهده دارد، ‌گفت:‌به طور كل آمار دقیقی از میزان بروز بیماریهای بافت همبند در دست نیست. اما می‌توان گفت كه بیماریهای خاص این بافت به طور متوسط یك نفر از 100 هزار نفر را مبتلا می‌كند.

وی افزود: علت بروز این بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما می‌توان مصرف گوشت خوك و گوشت خرس كه در برخی از مناطق دنیا بسیار رایج است را از شایعترین علل بروز بیماری دانست زیرا انگل‌های موجود در این گوشت‌ها اعم از ترینسینوز سلامت بیماران را به شدت به خطر می‌اندازد.

این فوق تخصص روماتولوژی با تاكید بر اینكه بیماریهای بافت همبند باید بسیار جدی گرفته شوند، اظهار داشت: شایع ترین عارضه بافت همبند ضعف عضلانی است كه معمولا به دلایل مختلفی بروز می‌كند. اما می‌توان یكی از دلایل عمده بروز آن را بیماریهای عفونی دانست كه از طریق باكتریها، انگل‌ها و بویژه ویروس‌ها ایجاد می‌شوند.

وی شایع تری عامل موثر در بروز بیماریهای بافت همبند در ایران را عامل میكروبی توكسوپلاسما عنوان و بیان كرد: توكسوپلاسما معمولا از گربه منتقل می‌شود لذا افرادی كه حیوانات خانگی از این رده نگهداری می‌كنند باید نكات بهداشتی را كاملا رعایت كنند تا دچار امراض مختلف بافت همبند به ویژه ضعف عضلانی نشوند.

دكتر فرح بخش ادامه داد: از میان عوامل موثر در بروز ضعف عضلانی می‌توان برخی از مواد سمی مانند الكل، هروئین، كوكائین و برخی از داروها را نیز نام برد كه بسته به نوع بیماری افراد می‌توان آن‌ها را تجویز كرد یا از تجویز آنها خودداری نمود.

وی اعلام كرد:‌در میان امراض بافت همبند، ‌پلومیوزید، درماتومیوزید، اسكرودرمی و بیماری رینود از شایع ترین بیماریهای این بافت هستند اما به طور كل می‌توان این نوع بیماریها را در سطح عمومی نادر و غیر شایع دانست.

استادیار مركز تحقیقات روماتولوژی ایران افزود: از آنجا كه مكانیسم شروع بیماریهای بافت همبند هنوز مشخص نیست نمی‌توان پیش بینی كرد كه این بیماریها به طور خاص در چه افرادی دیده می‌شوند یا در چه سن خاصی بروز می‌كنند اما می‌توان گفت كه دهه‌های دوم تا چهارم سنی زمان شایع بروز بیماریهای این بافت گسترده محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha