سلامت نیوز: سوزش معده یا اصطلاحا سوزش سردل، بسیار رایج و در عین حال به شدت ناراحت کننده است . دلیل آن نیز همیشه یکسان نیست. برخی می‌گویند: «سریع غذا نخورید» یا به عبارتی «آهسته غذا بخورید» و برخی دیگر غذاهای پرادویه و تند را مقصر می دانند و این در حالی است که سایرین اسید معده را مقصر اصلی قلمداد می کنند. اما در نهایت هدف از بیان تمامی این نقطه نظرات یکی است: چطور از شر سوزش معده خود خلاص شویم؟

  1. اول از همه از سلامت غذایی که می خورید اطمینان حاصل کنید.
  2. صاف بایستید. زمانی که در حالت ایستاده هستیم، جاذبه زمین به باقی ماندن اسید در معده کمک می کند. بنابراین پس از غذا خم نشوید و هرچقدر هم که حال خوبی نداشتید دراز نکشید.
  3. به محض اینکه اولین نشانه های سوزش معده را حس کردید، یک لیوان بزرگ آب بنوشید. آب اسید وارد شده به مری را شسته و دوباره به معده بازمی گرداند.
  4. به جای چای، دمنوش بنوشید.
  • طرز تهیه: یک قاشق چایخوری ریشه زنجبیل تازه رنده شده را در یک فنجان آب جوش بریزید. بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. سپس نوش جان کنید. زنجبیل ماهیچه های دیواره مری را شل کرده و اجازه نمی دهد اسید معده به بالا حرکت کند.
  • دمنوش رازیانه: دانه زیره یا رازیانه نیز می تواند از سوزش معده جلوگیری کند. دو قاشق چایخوری از آنها را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد، از صافی رد کرده و نوش جان کنید.
  1. یک قاشق چایخوری سرکه بخورید.

شاید به نظر عجیب بیاید چرا که خود سرکه، بسیار اسیدی است. البته همیشه وجود اسید مازاد، دلیل سوزش معده نیست. وقتی عملکرد معده دچار اختلال می شود، حتی مقدار نرمال اسید آن نیز باعث سوزش معده می گردد. شوک اسیدی حاصل از نوشیدن یک قاشق چایخوری سرکه می تواند سبب بسته شدن مری و در نتیجه مانع از بالا آمدن اسید گردد. امکان دارد به هنگام بلع احساس سوزش کنید اما پس از چند ثانیه سوزش معده تان درمان خواهد شد.

  • در صورتیکه مزه اسیدی و تیز سرکه را نمی توانید تحمل کنید، می توانید آن را با یک لیوان سرکه سیب مخلوط کنید. این کار تیزی آن را کمتر می کند. با کم و زیاد کردن مقدار سرکه و چشیدن آن، می توانید مزه مطلوب خود را به دست آورید.
  1. به تحریک بزاق دهان خویش بپردازید. آب دهان به خنثی نمودن اسید معده کمک می کند. آدامس بجوید و با یادآوری غذاهای خوشمزه بزاق دهان خود را تحریک کنید.
  2. آب سبزیجاتی مثل هویج، خیار، ترب، یا چغندر بخورید.

قلیایی بودن آب این سبزیجات، ترشح اسید معده را مهار می کند. برای طعم دار کردن آب این سبزیجات، قدری نمک یا فلفل به آنها اضافه کنید. در صورتیکه تمایلی به خوردن آب سبزیجات نداشتید، می توانید خود آنها را بخورید.

8. نصف قاشق چایخوری بیکربنات سدیم (یا جوش شیرین) را به همراه چند قطره آب لیمو در نصف فنجان آب گرم با هم مخلوط کنید. بیکربنات به محض مواجهه با اسید معده سبب ایجاد گاز معده می شود و نقش آب لیمو در اینجا خنثی نمودن گازهای تولید شده می باشد.

  • لیمونین، ترکیب موجود در لیموشیرین است که سبب تلخ شدن آن در مجاورت هوا می گردد. اما همین لیمونین به کاهش چرخه تولید اسید در معده کمک می کند. بنابراین یک عدد لیموشیرین را دریک لیوان آب چلانده و نوش جان کنید.  

9.یک لیوان بزرگ شیر بنوشید. نوشیدن شیر تنها برای رشد استخوان ها مفید نیست!

10.یک سیب بزرگ بخورید. این کار نیز بی تاثیر نیست، البته نه برای همه.

11.از شربت ها یا قرص های آنتی اسید استفاده کنید. خوردن آنها همیشه به قطع سوزش معده کمک می کند، حتی شاید نیاز باشد دو تا را با هم بخورید.

12.مقداری جوش شیرین را درآب حل کرده و بنوشید. معده برای هضم غذا به تولید اسید هیدروکلریک می پردازد. این اسید بسیار قوی و تیز بوده و سبب سوزش قفسه سینه می گردد. این محلول شاید خوشمزه نباشد اما PH آن سبب کاهش تیزی اسید و کاهش سوزش معده می شود.

13.در آخر، اگر همچنان دچار سوزش سردل هستید و حس می کنید اوضاع همچنان بدتر می شود حتما به دکتر متخصص مراجعه نمایید. اسید معده در دراز مدت سبب آسیب هایی چون زخم معده شده و یا ممکن است نشانه بیماری‌های دیگری باشد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نیما ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    3 1
    با سلام با تشکر از مطالب سایت شما که به من خیلی کمک کرد من جدیدا از قرص ultop استفاده میکنم و خیلی راضی هستم و هیچگونه عوارضی روی من نداشته است
  • رویا ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    1 0
    سلام من سوزش معده خییلی شدید دارم دنبال یه درمان کامل برای این بیماری میگردم به خودم قول دادم از نظرغذایی لااقل کامل رعایت کنم