بر اساس گزارش جهانی مواد مخدر سال 2014 دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، شیوع مصرف مواد مخدر در سرتاسر جهان ثابت مانده است: حدود 243 میلیون نفر، یا 5 درصد از جمعیت 64-15 سال جهان، در سال 2012 مواد مخدر مصرف کرده اند.

سلامت نیوز: بر اساس گزارش جهانی مواد مخدر سال 2014 دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، شیوع مصرف مواد مخدر در سرتاسر جهان ثابت مانده است: حدود 243 میلیون نفر، یا 5 درصد از جمعیت  64-15 سال جهان، در سال 2012 مواد مخدر مصرف کرده اند.

در همین حال، تعداد مصرف کنندگان مشکل ساز مواد مخدر 27 میلیون، حدود 6/0 درصد از جمعیت بزرگسال جهان، یا یک نفر در هر 200 نفر، بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد،یوری فدوتوف، مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، که به مناسبت روز جهانی مواد مخدر، این گزارش را امروز در وین معرفی کرد، خواستار توجه بیشتر به سلامت و حقوق بشر تمام مصرف کنندگان مواد مخدر شد، به خصوص مصرف کنندگانی که مواد مخدر تزریق می کنند و مبتلا به اچ آی وی هستند.

وی گفت: " همچنان در امر فراهم آوردن خدمات لازم خلأهائی وجود دارد. در سال های اخیر تنها یک نفر از میان شش مصرف کننده در جهان خدمات درمانی وابستگی به مواد را دریافت کرده و یا به آنها دسترسی داشته است." او همچنین تأکید کرد که در سال 2012تعداد 200 هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.

رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت که موفقیت پایدار در کنترل مواد مخدر مستلزم تعهد بین المللی قاطع است. یک رویکرد جامع و متوازن، که به عرضه و تقاضا می پردازد، می بایست با پاسخ های مبتنی بر شواهد که بر پیشگیری، درمان و یکپارچگی و بازپروری اجتماعی توجه دارد، حمایت شود. آقای فدوتوف اظهار داشت: "با نزدیک شدن به اجلاس ویژه مجمع عمومی با موضوع مشکل مواد مخدر در سال 2016، این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است." او همچنین تأکید کرد که مواد کنترل شده می بایست برای اهداف پزشکی، از جمله برای اطمینان از دسترسی به داروهای تسکین درد به طور گسترده قابل دسترس باشند، و در عین حال از سوء مصرف و انحراف آنها برای مصرف غیر قانونی جلوگیری شود.

 

جایگزین های مرگبار شبه افیونی، کاهش عرضه جهانی کوکائین و تصویری آشفته از مصرف کانابیس

آقای فدوتوف گفت که افزایش ناگهانی در تولید تریاک در افغانستان یک ضربه (شکست) را نشان می دهد، چراکه بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان، زمین های زیر کشت خود را تا 36 درصد از 154 هزار هکتار در سال 2012 به 209 هزار هکتار در سال 2013 افزایش داده است. افغانستان با داشتن محصولی معادل 5 هزار 500 تن حدود 80 درصد از تریاک جهان را تولید می کند. در میانمار، سطح زیر کشت تریاک 57 هزار 800 هکتار بود و افزایش در کشت از بعد از سال 2006 آغاز شد. در سال 2013، تولید جهانی هروئین با افزایش مجدد به میزان بالاتری نسبت به آنچه در سال های 2008 و 2011 دیده شده بود، رسید.

ایالات متحده، اقیانوسیه و برخی از کشورهای آسیائی و اروپائی شاهد تغییر مصرف بین هروئین و مواد شبه افیونی داروئی بوده اند، روندی که به طور عمده به دلیل قیمت های پائین و در دسترس بودن مواد به وجود آمده است؛ اما در حالی که مصرف کنندگان مواد شبه افیونی داروئی در ایالات متحده از شبه افیونی های داروئی به هروئین روی می آورند، مصرف کنندگان در برخی از کشورهای اروپائی روانگردان های شبه افیونی را جایگزین هروئین می کنند.

به دلیل کاهش تولید کوکائین از سال 2007 تا 2012، دسترسی جهانی به این ماده کم شده است. اگرچه مصرف کوکائین در آمریکای شمالی از سال 2006 کم شده است، اما همچنان بالاست. با وجود این که به نظر می رسد مصرف  و قاچاق کوکائین در آمریکای جنوبی در حال افزایش است، آفریقا شاهد ظهور مصرف کوکائین به دلیل افزایش میزان قاچاق از این قاره بوده است، در حالی که قدرت خرید بیشتر، بعضی از کشورهای آسیائی را نسبت به مصرف کوکائین آسیب پذیر کرده است.

مصرف کانابیس به نظر می رسد در جهان پائین باشد، اما تصور این که این ماده خطر کمتری بر سلامت دارد، مصرف آن را در آمریکای شمالی بیشتر کرده است. اگرچه برای پی بردن به اثرات چارچوب های نظارتی جدید برای قانونی کردن مصرف تفریحی کانابیس در بعضی از ایالات آمریکا و اوروگوئه تحت شرایط خاص، زود است، افراد بیشتری به دنبال درمان اختلالات مربوط به کانابیس در بیشتر مناطق جهان از جمله آمریکای شمالی هستند.

کشفیات متامفتامین بین سال های 2010 و 2012 در جهان بیشتر از دو برابر شده است. تولید متامفتامین یک بار دیگر در آمریکای شمالی افزایش یافته است و بر تعداد آزمایشگاه های تولید متامفتامین در ایالات متحده و مکزیک افزوده شده است. نیمی از 144 تن محرک های نوع آمفتامین که در جهان کشف می شود، در آمریکای شمالی و یک چهارم این مقدار در آسیای شرقی و جنوب شرقی کشف می شود. تعداد مواد روانگردان جدید کنترل نشده در بازار جهانی از سال 2009 تا 2013 بیشتر از دو برابر افزایش داشته است و به 348 رسیده است.

 

کنترل پیش سازهای شیمیائی، کاهش عرضه مواد مخدر

جهانی کردن تجارت مواد شیمیائی باعث آسانتر شدن انحراف مواد شیمیائی از مصارف قانونی به مصرف غیر قانونی شده است. هر چند، کنترل پیش سازها، مواد شیمیائی مورد نیاز برای تولید موادی که پایه گیاهی دارند و یا روانگردان ها آشکاره چنین انحرافی را کنترل می کند.

15 درصد از استیک انیدرید منحرف شده، که در تولید هروئین مورد استفاده قرار می گیرد، و 15 درصد از پتاسیم پرمنگنات مورد استفاده در تولید کوکائین بین سال های 2007 و 2012 کشف شده اند. در طول این سال ها، کشفیات پیش سازهای آمفتامین و متامفتامین دو برابر کشفیات مواد مخدر بوده است. کاهش در مصرف موادی همچون ال اس دی و اکستاسی در سال های اخیر را شاید بتوان مدیون پیشرفت ها در کنترل پیش سازها دانست، چرا که قیمت مواد شیمیائی منحرف شده را بالا می برد که در نتیجه باعث افزایش قیمت تولید مواد می شود. در افغانستان، قیمت استیک انیدرید از 8 دلار آمریکا به ازای هر لیتر به 430 دلار آمریکا در سال 2011 رسید، در حالی که قیمت آن در بازار های قانونی جهان 1 دلار و 50 سنت  آمریکا به ازای هر لیتر است.

از آنجائی که در ردیابی پیش سازها پیشرفت هائی حاصل شده است، جنایتکاران به روش های جدیدی، از جمله ایجاد یک شرکت ظاهری و انحراف پیش سازها در داخل کشورها  برای دور زدن کنترل های بین المللی، متوصل شده اند. مواد شیمیائی جدید کنترل نشده ای که قابل تغییر به پیش سازهای شیمیائی هستند، به سرعت به عنوان جایگزین هائی برای پیش سازهای کنترل شده ای که در تولید محرک های نوع آمفتامین استفاده می شوند، ظهور کرده اند. آقای فدوتوف هشدار داد: "کنترل جریان های مواد شیمیائی در جهان با توجه به افزایش تولید و قاچاق مواد روانگردانی که با رویکردهای سنتی کاهش عرضه، همچون از بین بردن محصول، نمی توان کنترل کرد، بسیار مهم است." او گفت: "یک سیستم بین المللی صحیح  باید به عنوان یک راهکار اصلی کنترل عرضه باقی بماند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha