عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تصویب کلیات طرح"افزایش نرخ باروری و جلوگیری از رشد کاهش جمعیت" گفت: حق نداریم با ملزم‌سازی زوج‌ها، مسئولیت افزایش جمعیت را بر دوش خانواده‌ها بگذاریم و با این بهانه به حریم خصوصی مردم وارد شویم.

به بهانه رشد جمعیت، نمی‌توانیم وارد حریم خصوصی مردم شویم

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تصویب کلیات طرح"افزایش نرخ باروری و جلوگیری از رشد کاهش جمعیت" گفت: حق نداریم با ملزم‌سازی زوج‌ها، مسئولیت افزایش جمعیت را بر دوش خانواده‌ها بگذاریم و با این بهانه به حریم خصوصی مردم وارد شویم.

عباس صلاحی در گفت‌وگو با آنا، با تاکید بر اینکه در قرآن کریم صراحتا اعلام شده که در دین مبین اسلام، هیچ اجباری به فرزندآوری نیست، تصریح کرد: اگر دین ما مردم را ملزم به داشتن فرزند نکرده است، پس ما چطور می‌توانیم با اجرای سیاست‌های تنبیهی زوج‌ها را مجبور به فرزندآوری کنیم.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس نهم با طرح این پرسش که در کجای دنیا انجام عمل وازکتومی غیرقانونی است و برای آن مجازات در نظر گرفته می‌شود افزود: هدف از اجرای طرح " افزایش نرخ باروری و جلوگیری از رشد کاهش جمعیت"، ترویج فرهنگ فرزندآوری در بین جوانان بوده است، درحالی‌که به اشتباه به مردم القاء شد که ما می‌خواهیم با اجبار به حریم خصوصی مردم وارد شویم.

وی با یادآوری اینکه اجرای این طرح با نظام سلامت تقابل ندارد ادامه داد: انجام وازکتومی و توبکتومی کسانی که براساس اعلام نظر کمیته پزشکی و پزشکی قانونی معرفی می‌شوند قانونی است.

 دخالت در زندگی خصوصی افراد با اجرای طرح افزایش جمعیت اجباری

صلاحی رابطه ایجاد محدودیت در افزایش جمعیت و تاکید همه جانبه بر ضرورت رشد نرخ باروری در خانواده‌ها را با دخالت در زندگی خصوصی افراد دوسویه قلمداد کرد و افزود: با توجه به اینکه در 20سال گذشته همواره تنظیم خانواده در کشور مورد تاکید قرار گرفته، امروز شاهد آن هستیم که کشور به سمت سالمندی و کاهش جمعیت گام بر‌می‌دارد پس امروز نوبت اجرای برنامه‌های تشویقی برای مردم است، نه اعمال روش‌های تنبیهی که پیامدی جز ادامه روند کاهش رشد جمعتی در بر ندارد.

وی در نظر گرفتن مزایای اجتماعی برای جامعه هدف طرح افزایش موالید را یکی از بهترین راهکارهای افزایش جمعیت برشمرد و ادامه داد: در صورتی‌که زوجین با تفاهم بخواهند عمل وازکتومی یا توبکتومی را انجام دهند، نباید در روند اجرای این تصمیم مانعی لحاظ شود. چرا که نباید اجازه دهیم بهداشت خانواده‌‌ها چه جسمی و چه روانی به خطر بیفتد، اما بی‌شک من نیز با انجام عمل‌های جراحی وازکتومی و توبکتومی غیرقانونی مخالف هستم.

زیرساخت‌های افزایش جمعیت با شعار ایجاد نمی‌شود

صلاحی همچنین با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی باید پیش‌شرط افزایش جمعیت شود متذکر شد: اگر در جامعه ما ابتدا این زیرساخت‌ها آماده و تامین شوند، شاهد رشد تمایل زوج‌ها به فرزندآوری خواهیم بود چراکه جمعیت با شعار افزایش نمی‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه افراد با سنجش میزان توانایی‌های اقتصادی و اجتماعی خود، نسبت به بارداری یا پیشگیری از فرزندآوری تصمیم می‌گیرند یادآور شد: خانواده‌ها باید نسبت به تامین آینده فرزندان خود مطمئن باشند تا بتوانند برای بارداری تصمیم بگیرند که این آینده با تامین امکانات از سوی دولت همچون تحصیل،ازدواج و اشتغال تضمین می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه مسئولان اصل را رها کرده و به فرع موضوع فرزندآوری چسبیده‌اند، تصریح کرد: کارشناسان بر این باورند که اعمال سیاست‌های اجباری افزایش جمعیت بدون در نظر گرفتن اعتبارات و امکانات، آینده فرزندانی که حاصل اجرای طرح "افزایش نرخ باروری و جلوگیری از رشد کاهش جمعیت" هستند را با آسیب‌های بیشمار اجتماعی مواجه خواهد کرد و به تبع، شاهد آن خواهیم بود که بر حجم مشکلات جامعه افزوده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha