دبیرکل خانه پرستار مطرح کرد:« وزارت بهداشت در زمینه استخدام پرستاران دو کار خلاف قانون انجام داده است از یک طرف برخلاف رویه معاونت راهبردی آزمون استخدامی پرستاران را برگزار کرده است و از طرف دیگر قبل از برگزاری آزمون اعلام کرده است نیروهایی که در آزمون قبول شوند را به صورت شرکتی جذب می کنیم در حالی که بازهم به کارگیری پرستاران به صورت شرکتی ممنوع است».

دو اقدام غیرقانونی وزارت بهداشت برای استخدام پرستاران

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار مطرح کرد:« وزارت بهداشت در زمینه استخدام پرستاران دو کار خلاف قانون انجام داده است از یک طرف برخلاف رویه معاونت راهبردی آزمون استخدامی پرستاران را برگزار کرده است و از طرف دیگر قبل از برگزاری آزمون اعلام کرده است نیروهایی که در آزمون قبول شوند را به صورت شرکتی جذب می کنیم در حالی که بازهم به کارگیری پرستاران به صورت شرکتی ممنوع است».


محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز؛درباره کمبود نیروی پرستاری گفت:« بحث کمبود نیروی انسانی یکی از معضلات سیستم بهداشت و درمان کشور است اما در درجه اول مشکل سیستم پرستاری نگهداشت نیرو است چرا که رشته پرستاری جذابیت لازم را برای پرستاران ندارد که جذب آن شوند لذا توصیه ما به وزارت بهداشت این است که ابتدا باید نگهداشت نیروی انسانی را داشته باشیم».


وی با بیان اینکه ما دانشجوی پرستاری کم نداریم،گفت:«از نظر کمی حدود 180 دانشکده پرستاری داریم که در حال تربیت دانشجوی پرستاری هستند و در سال هفت تا هشت هزار نفر دانشجوی پرستاری فارغ التحصیل می شوند. اگر حتی 80 درصد این فارغ التحصیلان جذب شوند ما مشکل کمبود پرسنل پرستاری در سیستم بهداشت و درمان کشور نخواهیم داشت اما به دلیل اینکه این کار ماهیتا کاری سخت و زیان آور در محیط پرخطری است پرستار باید با عوامل بیماری زایی نظیر ایدز،هپاتیت و سل سروکارداشته باشد که سلامتی پرستار تهدید می شود».


دبیرکل خانه پرستار در ادامه با اشاره به اینکه شغل پرستاری شغلی پراسترس است و مواجه مکرر با بیماران بدحال و در حال فوت بر روح و روان پرستاران اثرگذار است؛تاکید کرد:« کمتر شغلی داریم که اینهمه برای کارکنانش مصیبت بار باشد لذا چنین شغلی باید جذابیت های لازم را داشته باشد تا پرستار تمام این مسائل را به جان بخرد و وارد این شغل شود.متاسفانه سال های سال است که می گوییم باید به این حرفه توجه شود و جذابیت لازم را ایجاد کنند اما نمی کنند و مسئله را جوری دیگر پیگیری می کنند و گمان می کنند کمبود پرستار داریم اما چنین نیست».


وی گفت:« اولویت اول فارغ التحصیلان رشته پرستاری برای اشتغال در بیمارستان نیست و ابتدا به دنبال کار در خارج از فضای بیمارستانی هستند. بسیاری از پرستاران به عنوان مربی بهداشت کار می کنند و ترجیح می دهند آموزش و پرورش را علیرغم اینکه شغل سختی است انتخاب کنند که این نشاندهنده این است که جذابیت شغل معلمی از پرستاری بیشتر است همچنین بسیاری از پرستاران در دادگستری ها،شرکت های بیمه و... مشغول هستند ودر  صورتی که موفق به اشتغال در مراکز دیگری نشوند در سیستم وزارت بهداشت مشغول می شوند که به دنبال کار ستادی است».


شریفی مقدم افزود:«البته مهاجرت به خارج از کشور گزینه دیگری است که بسیاری از پرستاران آن را انتخاب می کنند و در نهایت بسیاری از پرستارانی که ناچارند پرستاری در بیمارستان ها را انتخاب کنند با سنوات 7 تا 12 سال کار در بیمارستان ها خانه نشینی را انتخاب می کنند وحتی خانه نشینی را به کار در بیمارستان ها ترجیح می دهند.اینها مشکلات سیستم پرستاری است نه اینکه بخواهند پرستار استخدام کنند».


وی درباره ابهامات آزمون استخدامی پرستاران و تغییراتی که در نحوه بکارگیری قبول شدگان آزمون بوجود آمده که نارضایتی پرستاران شرکت کننده در این آزمون را به دنبال داشته است؛گفت:« وزارت بهداشت برای برگزاری این آزمون و استخدام قرارداد کار معین پرستاران هماهنگی های لازم را با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام نداده است».


وی با بیان اینکه معاونت راهبردی ریاست جمهوری مجوز استخدام پرستاران را به وزارت بهداشت نداده است؛گفت:« اعتقاد آنها بر این است که استخدام تعداد نیرو را باید براساس تخت های بیمارستانی انجام داد و می گویند وزارت بهداشت به ازای هر تخت بیمارستانی باید دو نیرو داشته باشد به عنوان مثال اگر بیمارستانی هزار تخت داشته باشد باید دو هزار نیرو داشته باشد که باید به ازای هر تخت نصف این نیرو پرستار باشد و نصف دیگر آن بقیه کادر بیمارستانی باشند.معاونت راهبردی ریاست جمهوری می گوید اگر وزارت بهداشت 110 هزار تخت بیمارستانی دارد اگر این تعداد ضرب در عدد دو شود وزارت بهداشت باید 200 هزار نیرو و در نهایت 300 هزار نیرو داشته باشد اما بنا به گفته وزیر بهداشت، وزارت بهداشت 400 هزار نیرو دارد».


شریفی مقدم ادامه داد:« اعتقاد معاونت راهبردی ریاست جمهوری بر این است که وزارت بهداشت اکنون 100 هزار نیرو اضافه دارد و باید تبدیل وضعیت کرده ونیروهای اداری را تبدیل به پرستاری کند بنابراین مجوز استخدام را به وزارت بهداشت نداده است».


وی افزود:« وزارت بهداشت در حوزه های مختلف ستادی و اداری پزشکی و دیگر گروه ها نیروی زیادی دارد اما در بخش پرستاری کسی برای جذب نیرو نیامده است بنابراین به شدت در این بخش دچار کمبود نیرو است اما در بقیه جاها نیروی اضافه دارد. به عنوان مثال مجتمع بیمارستان امام خمینی 1200 تخت دارد که باید 2400 نیرو داشته باشد اما اکنون نزدیک به چهار هزار نیرو دارد و در عین حال کمبود پرستار نیز دارد».


دبیر کل خانه پرستار در ادامه گفت:«وزارت بهداشت برخلاف مقررات معاونت راهبردی، آزمون استخدامی برای پرستاران گذاشته است که معاونت راهبردی جلوی آن را گرفته و گفته حق استخدام ندارید به همین دلیل 24 ساعت قبل از برگزاری آزمون،وزارت بهداشت اعلام کرد این آزمون برای شرکتی ها است. یعنی وزارت بهداشت خواسته آنچه معاونت راهبردی درباره ممنوعیت استخدام نیروی پرستاری اعلام کرده را رعایت کند در حالی که استخدام شرکتی پرستاران نیازی به آزمون ندارد و البته کاری غیرقانونی است».


وی افزود:«طرح استخدام پرستار شرکتی یک طرح کاملا شکست خورده در سازمان نظام پرستاری در دهه 80 بوده است که در این طرح پرستاران را استخدام کردند اما بیمه نکردند. در آنزمان سازمان نظام پرستاری به شدت به این مسئله اعتراض کرد لذا یک مصوبه ای به دولت رفت مبنی براینکه هیچ پرستاری از طریق شرکتی نباید جذب شود به عبارتی دیگر جذب پرستار شرکتی ممنوع است».


دبیرکل خانه پرستار عنوان کرد:« وزارت بهداشت در زمینه استخدام پرستاران دو کار خلاف قانون انجام داده است از یک طرف برخلاف رویه معاونت راهبردی آزمون استخدامی پرستاران را برگزار کرده است و از طرف دیگر قبل از برگزاری آزمون اعلام کرده است نیروهایی که در آزمون قبول شوند را به صورت شرکتی جذب می کنیم در حالی که بازهم به کارگیری پرستاران به صورت شرکتی ممنوع است و دوباره با پرستاری روراست برخورد نکردند و دچار مشکل شدند. در حقیقت راه را بیراهه می روند در حالی که اینها راه علاج بحث پرستاری نیست».


وی با اشاره به بحث اختصاص هزار میلیاردتومان از منابع طرح تحول سلامت برای طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، گفت:«این رقم برای افزایش تعداد پزشکان اختصاص نیافت بلکه تسهیلاتی برای ماندگاری پزشکان جذب شده در مناطق محروم در نظر گرفته شد و هیچ تغییری هم در کیفیت وضعیت پزشکان ایجاد نشده است.ما انتظار داشتیم وزارت بهداشت برای ماندگاری پرستاران قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را با اختصاص هزار میلیارد تومان شروع کند اما این کار انجام نشد و تنش های بسیاری در جامعه پرستاری بوجود آمد».


شریفی مقدم با بیان اینکه منابع استخدام پرستاران به صورت شرکتی معلوم نیست از کجا قرار است تامین شود؛گفت:« ممکن است منابع آن از همان منابع طرح تحول سلامت تامین شود که اگر چنین باشد یک منبع موقت است لذا اگر بخواهند نیروی پرستاری به کارگیرند باید در درازمدت بودجه آن دیده شود.در واقع وزارت بهداشت به دنبال این بود که یک مسکنی را برای جبران کمبود نیرو به سیستم پرستاری تزریق کند که مسکن بجایی نبود و این کارشان با شکست مواجه شده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهام ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    3 1
    من اکنون 2 ساله منتظر ازمونم ولی اصلا نفهمیدم کی اطلاعیه دادن کی اطلاع رسانی شد نه من و نه کسایی رو که میشناسم نفهمیدم تو یه هفته همه کار انجام شد ایا این انصاف است ،واقعا متاسف شدم برای وزارت بهداشت
  • مریم ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    5 1
    لطفا درمورد جزییات شرکتی شدن اعم از حقوق وکارانه وساعت کاری موظفی وبخصوص درمورد اینکه انتقال به شهردیگه درصورت قبولی درازمون شرکتی .اطلاع رسانی کنید.