معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، آمار ناتوانی جنسی در میان ایرانیان را اعلام می‌کند. او می‌گوید: ۳۵‌درصد از مردان متاهل کشور ناتوانی جنسی دارند. او این موضوع را به شیوع طلاق در کشور ارتباط می‌دهد؛ زمانی که اعلام می‌شود ۲۰ تا ۳۵‌درصد ازدواج‌های ایرانی به طلاق منجر می‌شود.

ناباروری در مردان بیشتر از زنان است

سلامت نیوز :معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، آمار ناتوانی جنسی در میان ایرانیان را اعلام می‌کند.  او می‌گوید: ۳۵‌درصد از مردان متاهل کشور ناتوانی جنسی دارند. او این موضوع را به شیوع طلاق در کشور ارتباط می‌دهد؛ زمانی که اعلام می‌شود ۲۰ تا ۳۵‌درصد ازدواج‌های ایرانی به طلاق منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند آمار شیوع ۳۵‌درصدی ناتوانی جنسی در شرایطی از سوی محمود گلزاری به ایسنا، اعلام می‌شود که تاکنون وزارت بهداشت آمار رسمی از شیوع این بیماری ارایه نداده است، با این همه، گلزاری این موضوع را یکی از مشکلات حوزه جوانان می‌داند و آن را در کنار سایر مشکلات از جمله تمایل زیاد جوانان و نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی، نرخ بالای مبتلایان به موادمخدر، ارتباطات قبل از ازدواج، افزایش میزان خشونت و پایین آمدن آستانه تحمل قرار می‌دهد.

به گفته او، یک‌سوم جمعیت کشور یعنی ۲۴‌میلیون نفر را گروه سنی ۱۵ تا ۳۰‌سال تشکیل می‌دهند که تا ۱۰‌سال دیگر، تبدیل به گروه میانسال می‌شوند و حداکثر ایران تا ۳۰، ۴۰‌سال آینده افزایش قشر جوان را شاهد است،  بنابراین باید به مشکلات این گروه توجه ویژه‌ای داشت. این‌ بار اولی نیست که درباره میزان شیوع ناتوانی جنسی در میان ایرانیان اظهارنظر می‌شود، هر چند مسئولان وزارت بهداشت به ندرت در ارتباط با این موضوع واکنش نشان داده و آماری اعلام کرده‌اند، با این حال متخصصان ارولوژی و ناباروری، پیش از این از اختلالات و ناتوانی‌های جنسی، سخن گفته‌اند.

محمدرضا نوروزی، رئیس انجمن ناباروری ایران یکی از آنهاست که قبلا از شیوع ۴۰‌درصدی انزال زودرس در میان مردان ایرانی خبر داده و گفته بود: «انزال زودرس به‌عنوان شایع‌ترین اختلال جنسی مردان و عامل بسیاری از اختلافات خانوادگی و حتی طلاق است.» به گفته این ارولوژیست، تقریبا از هر ۳مرد یک نفر در طول زندگی خود انزال زودرس را تجربه می‌کند به‌خصوص هرچه سن از جوانی به سمت میانسالی نزدیک‌تر می‌شود این بیماری شایع‌تر می‌شود.  

تبلیغات گسترده‌ای که برای درمان ناتوانی جنسی می‌شود به‌ویژه از نوع ماهواره‌ای آن، تداعی‌کننده شیوع بالای این بیماری در کشور است، هر چند  این موضوع مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست و این نوع تبلیغات در داروخانه‌ها کمتر است، اما دنبال کردن درمان اینگونه اختلالات از سوی افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، حکایت از قابل توجه بودن آمار شیوع این بیماری در کشور است.  

به گفته نوروزی، تبلیغات ماهواره‌ای در ارتباط با تقویب قوای جنسی، افکار غیرواقعی و توهم در افراد ایجاد می‌کند، در حالی‌ که با مراجعه منظم به پزشک، می‌توان اطلاعات درستی در این رابطه به‌دست آورد.

عده‌ای، ناتوانی جنسی را به عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا ارتباط می‌دهند.قادر باستانی، پژوهشگر و نویسنده حوزه ارتباطات اجتماعی، این موضوع را مطرح می‌کند.  او می‌گوید: «آلودگی هوا به‌طور مستقیم بر ناتوانی جنسی زوجین اثر می‌گذارد و ناتوانی جنسی، آمار طلاق را بالاتر می‌برد.»

به گفته این پژوهشگر، ۵۰ تا ۶۰‌درصد طلاق‌ها به دلیل نارضایتی‌های جنسی همسران اتفاق می‌افتد.  «حداقل در چهار‌سال گذشته كه من روی این موضوع كار می‌كنم، می‌توانم به جرأت بگویم نیمی از جدایی‌ها در زن و شوهرها، ریشه در این مساله دارد.»

باستانی درباره طرز تلقی افراد از ناتوانی جنسی‌شان و تأثیر آن در رضایت‌مندی زوجین از یكدیگر هم معتقد است: «پزشكان می‌گویند در بیش از ۸۰‌درصد مواقعی كه افراد احساس ناتوانی جنسی می‌كنند، در واقع از نظر جسمی مشكل ندارند و این مسائل روانی است كه روی توانایی جنسی افراد تأثیر می‌گذارد.» این نظر حبیب بفخم، داروساز نیز هست. او به «شهروند» می‌گوید: «علت‌درصد قابل توجهی از ناتوانی‌های جنسی، مسائل روحی، استرس‌ها و اعصاب افراد است و خیلی ارتباطی به مشکل فیزیکی ندارد.»

او در توضیح بیشتر تأکید می‌کند: «مردان به‌ویژه در سال‌های اخیر، مشغله زیادی پیدا کرده‌اند، خیلی‌ها دو، سه شیفت کار می‌کنند و درگیر مسائل مالی هستند، همین موضوع سبب می‌شود تا توانایی جنسی‌شان ضعیف شود.»

این داروساز که یکی از داروخانه‌ها در غرب تهران را مدیریت می‌کند، ادامه می‌دهد: «به‌دلیل منبع عصبی و روحی این بیماری، اغلب به افراد توصیه می‌شود تا از ویتامین‌ها استفاده کنند و سیستم ایمنی‌شان را بالا ببرند یا داروهایی به آنها توصیه می‌شود که مقداری تحریک‌کننده باشد.» 

به گفته این داروساز، ناتوانی جنسی موضوعی بسیار گسترده و پیچیده است و نمی‌توان به راحتی آماری از آن  اعلام کرد یا عامل آن را بدون انجام مطالعه شناسایی کرد.  با این همه او با نگاهی به میزان مراجعه افراد به داروخانه‌اش می‌گوید: «میزان مراجعه کسانی که ناتوانی جنسی دارند، برای گرفتن دارو خیلی بالا نیست یا حداقل نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده و به‌طور متوسط هفته‌ای ۸ تا ۱۰ نفر با نسخه به داروخانه‌ای که در آن فعالیت می‌کنم مراجعه می‌کنند.»

بفخم البته این را هم اضافه می‌کند که بسیاری از افراد هستند که از این بیماری شکایت دارند، اما به‌دلیل شرم و مسائل فرهنگی، برای درمان اقدام نمی‌کنند و با واسطه دیگران، دارو دریافت می‌کنند.  

او به تبلیغات ماهواره‌ای داروهای تقویت توانایی جنسی، اشاره می‌کند. «این داروها در شبکه‌های ماهواره‌ای فراوان تبلیغ می‌شوند اما در داروخانه‌ها اینگونه نیست چراکه نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو دارد.»

در اظهارات متخصصان، ناتوانی جنسی در میان مردان به شیوع ناباروری در کشور ارتباط دارد، آخرین آمارها حکایت از شیوع ۲.۲۰‌درصدی ناباروری در کشور است.

 آماری که عنوان می‌شود مردان عامل آن هستند. این را ابوطالب صارمی فوق‌تخصص نازایی می‌گوید. «آمار مردان نابارور بیشتر از زنان است و طبق مراجعان به بیمارستان در ۷۰‌درصد آنها مشكل به مردان بازمی‌گردد.»

به گفته او، آلودگی هوا، استرس شغلی و غذاهای مصرفی از دلایل مهم ناباروری در مردان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha