یکی از عوارض دیابت مشکلاتی است که در پاها ایجاد می کند. زمانیکه یک فرد دیابتی هیچ مشکلی در پاهای خود احساس نمی کند دقیقاً زمانی است که می تواند شروع عارضه پای دیابتی برای وی باشد، پای دیابتی به این علت ایجاد می شود که قند خون بالا منجر به عارضه ای تحت عنوان نوروپاتی یا صدمه به اعصاب می شود.

13 نکته برای داشتن پاهایی سالم در افراد دیابتی

سلامت نیوز : یکی از عوارض دیابت مشکلاتی است که در پاها ایجاد می کند. زمانیکه یک فرد دیابتی هیچ مشکلی در پاهای خود احساس نمی کند دقیقاً زمانی است که می تواند شروع عارضه پای دیابتی برای وی باشد، پای دیابتی به این علت ایجاد می شود که قند خون بالا منجر به عارضه ای تحت عنوان نوروپاتی یا صدمه به اعصاب می شود.

این عارضه منجر به از بین رفتن حس پاها شده تا جائیکه فرد بریدگی های کوچک، تنگی کفش و یا آسیب های دیگر را احساس نمی کند و همین امر می تواند منجر به زخم و تاول در پای وی شود.

این زخم ها به راحتی عفونی شده و به کندی بهبود می یابند، به خصوص اگر قند خون بالا بوده و جریان خون کافی در پاها وجود نداشته باشد و فرد دچار بیماری عروق محیطی باشد. 

به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت دکتر فرهاد رجب پور مدیر واحد آموزش و پژوهش بنیاد دیابت گفت نکات زیر می توانند در حفظ سلامت پاها در افراد دیابتی موثر باشد:


1- پاهای خود را هر روز معاینه کنید : در معاینه روزانه وجود تاول،پوسته پوسته شدن (خشکی پوست)، ترک در پاها (به خصوص بین انگشتان پا و پاشنه) و قرمزی و تاول را بررسی کنید. برای معاینه کف پای خود می توانید از آینه کمک بگیرید.

2- مرطوب کردن پاها : برای جلوگیری از خشکی پوست و ایجاد ترک در پاها می توانید از کرم های مرطوب کننده و نرم کننده استفاده کنید ولی باید توجه داشته باشید که از قرار دادن کرم ها بین انگشتان پا خودداری کنید زیرا می تواند محل مناسبی جهت ایجاد عفونت باشد.

3- از کفش های راحت استفاده کنید و هیچ گاه پا برهنه راه نروید:هرگز از کفش هایی که تنگ است استفاده نکنید و از کفش هایی استفاده کنید که کاملاً در آن احساس راحتی می کنید. در صورتیکه مبتلا به پای دیابتی هستید لازم است تا از کفش های طبی استفاده کنید.

4- در هر ویزیت پاهای خود را به پزشک معالج خود نشان دهیدتوصیه شده است که افراد دیابتی سالیانه یک بار معاینه کامل پا شوند. طبق آمار 45 تا 85 درصد مشکلات پا در افراد دیابتی قابل پیشگیری می باشد.علائم خطر : وجود این علائم احتمال زخم پای دیابتی را بالا می برد.

5- هرگونه تغییر شکل در شکل طبیعی پا از قبیل انگشتان چکشی، انگشتان روی هم افتاده شما را در معرض زخم پای دیابتی قرار می دهد.

6- استفاده از کفش هایی که دائم با پای شما سایش دارد احتمال بروز تاول و زخم را بالا می برد.

7- نوروپاتی یا همان آسیب به اعصاب پا می تواند منجر به درد و از بین رفتن حس در پاهای شما شود. (زمانی که درد را احساس نکنید از ایجاد زخم آگاهی نخواهید داشت به همین دلیل است که معاینه روزانه پاها در افراد دیابتی بسیار مهم است.)

8- گردش خون ناکافی در پاها به این معناست که خون کافی جهت ترمیم زخم به پای شما نمی رسد و به همین دلیل زخم ها دیر بهبود می یابند.
علائم گردش خون ناکافی در پاها:  نبض ضعیف، پوست بدون مو و براق، تغییر رنگ پوست

9- بالا بودن قند خون منجر به کندی در روند بهبودی و کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت می شود. از آنجایی که قند خون بالا منبع مناسبی برای تغذیه میکروب ها می باشد لذا بالا بودن قند خون می تواند باعث انتشار سریع تر عفونت شود.

10- مراجعه به پزشک در صورت وجود زخم های بازدر صورت داشتن تاول، بریدگی و یا زخم هایی که بهبود نمی یابند حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.هرگز از پمادهای آنتی بیوتیک برای درمان زخم های پا خودسرانه استفاده نکنید و از دست کاری زخم ها جداً پرهیز کنید.

11- درمان های تجویز شده را به طور دقیق پیگیری کنید.به طور معمول برای زخم های دیابتی گرافی از پاها به منظور بررسی وسعت عفونت درخواست می شود، بافت های مرده برداشته شده و از زخم کشت و نمونه تهیه می شود، در برخی مواقع توصیه می شود تا فرد از عصا استفاده کند تا فشاری بر روی زخم وارد نشود. در طول مدت درمان باید هر هفته توسط پزشک معاینه صورت گیرد.

12- کنترل دقیق قند خون

13- آمادگی جهت انجام اقدامات تهاجمی:درصورت عدم بهبودی زخم پس از 4 هفته این امکان وجود دارد که نیاز داشته باشید تا برای مدتی جهت انجام اقدامات تشخیصی و درمانی در بیمارستان بستری شوید و اقدامات تکمیلی برای شما انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha