از آنجایی که هر طرحی به موازات مفید بودن آن با چالش های بسیاری روبرو خواهد بود سلامت نیوز در نظر دارد با کمک جامعه پزشکی که از نزدیک با مزایا و معایب و کاستی های اجرای طرح روبرو شده اند این طرح را نقد کرده و اشکالات ان را برای کمک به اجرای هرچه بهتر آن بررسی کند.

طرح تحول نظام سلامت را نقد کنید

سلامت نیوز :از آنجایی که هر طرحی به موازات مفید بودن آن با چالش های بسیاری روبرو خواهد بود سلامت نیوز در نظر دارد با کمک جامعه پزشکی که از نزدیک با مزایا و معایب و کاستی های  اجرای طرح روبرو شده اند این طرحرا نقد کرده و اشکالات ان را برای کمک به اجرای هرچه بهتر آن بررسی کند.
از آنجایی که جامعه پزشکی و پرستاری و همچنین کادر اجرایی بیمارستانی نقش کلیدی در اجرای این طرح دارند میتوانند وزارت بهداشت را با نقد سازنده از طریق ارسال عکس فیلم و یادداشت و نظرات و پیشنهادات خود در جهت بهبود اوضای سیستم درمانی کشور یاری رسانند.
لازم به ذکر است از تاریخ 15 اردیبهشت سال جاری اجرای طرح بزرگ تحول در حوزه سلامت در دولت تدبیر و امید رقم خورد که هدف اصلی از اجرای آن کاهش هزینه های درمانی و پرداخت از جیب مردم در بیمارستان های دولتی به 10 درصد است.
اجرای این طرح در 557 بیمارستان دولتی آغاز شده و برنامه های آن:کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در  بیمارستان‌های دولتی،برنامه ترویج زایمان طبیعی،ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی،حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشكان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی،ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی،برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند و نهایتا نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت است.
از نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان، طرح تحول سلامت، طرح جامع و خوبی است اما برخی نیز بر این اعتقادند که اجرای کامل این طرح با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود.
لذا از کلیه حرف پزشکی که در این طرح در حال خدمت رسانی به مردم هستند دعوت می شود مشکلاتی که از زمان اجرای این طرح در بیمارستان های دولتی با آن مواجه شده اند را با ما در میان بگذارند باشد که بازگویی مشکلات از زبان شاغلین در طرح تحول سلامت راهگشای وزارت بهداشت برای اجرای بهتر آن باشد. 
لازم به ذکر است نام اشخاص ، پیام ها و نظرات شما عزیزان به عنوان امانت محرمانه نزد این خبرگزاری محفوظ می ماند .
عزیزان یادداشتهای خود را به پست الکترونیکی  news@salamatnews.com  ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ashraf ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    27 2
    با سلام .متاسفانه این طرح فقط به نفع پزشکان و به ضرر پرستاران زحمت کش میباشد.البته مسئله جدیدی نیست چون همیشه پزشکان برای ما تصمیم میگیرند و خوب مشخصه که 100 % به نفع خود قوانین رو پیاده میکنند و این باعث شکستن دل خیلی ها میشه و متاسفانه اگه حقوق یک پرستار را مقایسه کنید با بقیه کشورها متوجه خواهید شد که در این کشور پرستار مظلوم واقع شده و هیچکس به فکر این قشر زحمت کش نیست و تحول نظام سلامت حجم کاری پرستاران را چند برابر و متاسفانه ااین حقوق ناچیز پاسخگوی زحمات آنها نخواهد شد .به امید انکه بالاخره یک نفر پیدا شود که از این قشر زحمت کش دفاع کند و حقوقی در خور ایشان به این قشر مظلوم تعلق بگیرد
  • محسن ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    25 3
    در بخش درمان و مراقبت پرستارا نقش برجسته ای دارن اما از پرستاری که به دلیل مشکلات مالی مجبوره سه شیفته کار کنه چه انتظاری میشه داشت؟ تا زمانی که حقوق بحق این قشر نادیده گرفته بشه اوضاع همینه که هست
  • م.ا ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    17 2
    طرح تحول نظام سلامت با توجه به کاهش هزینه های درمانی مردم، طرح بسیار جامع و خوبی است . و این امر باعث شده تا حجم پذیرش و مراجعات بیماران به بیمارستان های دولتی و دانشگاهی، به یکباره افزایش یابد، و فشار بار کاری این طرح روی دوش نیروهای پرستاری ، مامایی و پیراپزشکی بیمارستان ها می باشد . این در حالی است این نیروها در این طرح دیده نشده اند . نه فکری به حال کمبود نیرو شده ، نه از درآمد این طرح چیزی نصیب این نیرو ها می شود . این امر باعث دلسردی این نیروها در حوزه سلامت شده است. این طرح فقط به نفع گروه های خاصی در بیمارستان هاست که همیشه ذینفع بوده اند . بعنوان مثال در مورد ماماها با اینکه کلیه مراحل انجام زایمان از زمان پذیرش مادر در بیمارستان توسط ماما انجام می شود ولی متاسفانه باز توزیع تعرفه زایمان طبیعی در این طرح به گونه‌ای تعریف شده است که پزشک متخصص پرونده‌های پزشکی مادر را مهر کرده و از تعرفه 70 درصدی خود بهره‌مند می شود در حالیکه فقط 15 درصد تعرفه به ماماها که زایمان طبیعی را انجام داده تعلق می گیرد . ضمن تشکر از مسئولان و کارشناسانی که به موقع این طرح را ارائه دادند ، امیدواریم فکری به حال سایر اعضای تیم سلامت که نقش کلیدی در موفقیت این طرح دارند بنمایند .
  • رضا ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    17 2
    ما معتقديم هركه خدماتي ارائه مي كند بايد حق آن را هم دريافت كند سلام جناب وزیر آیا پرستاران جزو آن هرکه نیستند؟ آخر چرا به پرستاران به چشم برده نگاه میکنید آیا واقعاانصاف دارید؟ دلتان خوش استکه طرح تحول دارید درحالیکه فقط دزدیهای پزشکان و مدیران بیمارستانها را زیادتر کرده اید در بیمارستان امام خمینی بودجه ی هتلینگ را برای کاشی کردن دوباره ی کف و دیوار بخشها که هیچ مشکلی ندارند هزینه میکنند در حالیکه اسانسور بیمارستان بسیار قدیمیست بطوریکه با سرعت لاک پشت حرکت میکند و موقع حرکت رقص عربی میکند و تا بیمار و انسان را به طبقه ی مقصر برساند آدم قبض روح میشود و هنوز بیماران را در برانکاردهایی جابجا میکنند که صدای تلق و تلق چرخهای آن و لق زدن آنها بیمار بیچاره را از آمدن به بیمارستان پشیمان میکند و هنوز همراهان بیماران بدبخت روی زمین میخوابند وسپس پتوی آلوده راروی بیمارشان میاندازند وزیر جان دلت را به چه خوش کرده ای؟ در بیمارستان امام خمینی تهران همانجا که دم گوشتان است و هر روز از کنارش رد میشوید اگر بیماری در طول شب دو بار خودش را خیس کند باید تا صبح در ادرارش غلط بزند چون ملحفه و شلوار به قدر کافی نداریم جناب وزیر عزیز در همین نزدیکی اگر تعداد expire ها کمی زیاد شود پرسنل بیچاره ی خدمات باید جنازه ها را روی هم در طبقات مختلف بیندازند تا صبح بشود جناب وزیر لطفا بیدار شو و ببین کجای کاری؟ در شیفت پیش از ساعت 13 تا 17 با گروه بیهوشی تماس گرفتم و گفتم بیمار اینتوبه بدلیل فایت با ونتیلاتور و مشکل در لوله تراشهدارد جان میدهد شما را به خدا به داد برسید یکی گفت دکتر پسته ای تو راهه 20 ذقیقه بعد دکتر محمدی داره میرسه 30 دقیقه بعد رزیدنت سال 4 گفتیم بیاد به رزیدنت قلب کشیک هم که میگیم میگه من فقط از قلب سر در میارم آخرش یک پرستار لوله تراشه رو عوض میکنه و مریض تنفسش روبراه میشه جناب وزیر عزیز میدونم که این نوشته رو نمیخونی و تو سایتت هم نمیزاری ولی من هر روز برات مینویسم برای دل خودم چون اجازه حرف زدن بهمون نمیدین و ماپرستاران رو داخل آدم نمیدونین و تجمع صنفی مونو با نامردی سیاسیش میکنین و پرستارا رو با روپوش مقدس پرستاری بازداشت و به کلانتری انقلاب و پلیس امنیت برده و زندانی میکنین و برای گرفتن کیف پرستار خانم اونو روی زمین میکشین و زخمیش میکنین من بهتون برای لکه ننگی که روز یکم تیر ماه نودوسه تو بیمارستان امام برای نظام مقدس جمهوری اسلامیمون بجا گذاشتین و البته به دوست عزیزتون دکتر جعفریان(که براش حاضر بودم جونمم بدم) و دوست عزیز ایشون دکتر فلاح رییس حراست دانشگاه تهران تبریک میگم و البته افرین .
  • م.ا ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    15 1
    آقای وزیر سلام ، از اینکه تلاش می کنید تحولی در نظام سلامت ایجاد کنید متشکریم . انشااله این اقدام کاملا بجا و به موقع شما باعث نجات مردم از تحمل فشار بار سنگین هزینه های سلامت شود . امیدوارم موفق باشید .امید داریم به فکر ما پرسنل بیمارستان که در تیم سلامت همیشه فراموش و قربانی اربابان بیمارستان ها شده ایم ، نیز باشید . من یک ماما هستم که سال هاست با عشق و علاقه در اتاق زایمان کار می کنم . ما سال هاست که با حقوق ناچیز کار می کنیم و لبخند می زنیم ، تا درد مادران بستری در بخش ما کم شود . ولی کسی به فکر درد های ما نیست . ما سال ها به انجام سزارین های بی مورد اعتراض کردیم ولی محکوم شدیم . اضافه کاری اجباری انجام دادیم ولی حق وحقوقمان را ندادند . با اجرای طرح تحول نظام سلامت خوشحال شدیم که با خیال آسوده می توانیم انجام وظیفه کنیم . ولی بازهم می بینیم که فقط فشارها بر دوش ما زیاد شده است . آمار مراجعین ما افزایش یافته ولی خبری از افزایش نیروی مامایی نیست . زایمان را ما انجام می دهیم ولی تعرفه آن ( فقط با یک مهر و امضاء پرونده مادر توسط پزشک) به جیب پزشک می رود . اضافه کار اجباری انجام می دهیم ولی حق و حقوقمان را نمی دهند . و وقتی اعتراض می کنیم می گویند دانشگاه بودجه پرداخت اضافه کاری پرسنل پرستاری و مامایی را ندارد و حتی ما را تهدید می کنند که ما را از قانون ارتقا خارج می کنند . آقای وزیر آیا این درست است ما شب تا صبح بر بالین بیمار بیدار بمانیم و خدمت کنیم ولی دستمزد ما را ندهند ؟ در بوق وکرنا کردند که حقوق پرستاران و پرسنل بیمارستان 40 درصد افزایش می یابد . نه تنها این امر تحقق نیافت ، بلکه هنوز هم در هر ماه چند روزی را باید به رایگان کار کنیم . با این حال ما باز هم با جان و دل برای این مردم کار و خدمت می کنیم ولی از شما می خواهیم یک لحظه خودتان را جای ما بگذارید و به مشکلات ما فکر کنید . قبلا از توجه شما متشکریم.
  • مهدی اسفندیار ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    11 1
    در مورد جامعه پزشکی توی این سالها حرف و حدیث فراوان است از زیر میزی گرفته تا عدم حضور در شیفتهای کاری و کم بودن ساعت کاری و عدم نظارت بر .... تا حالا که بحث فروش کلیه به اتباع خارجی مطرح شده است, اما تمامی اینها سبب نمی شود که یکی در این نظام سلامت پیدا شود و لااقل برای خود جامعه پزشکی هم شده یک دستی به این وضعیت بغرنج و زشت و زننده بکشد و نگذارد که اخلاق بیش از این به قهقرا برود؛ جامعه پزشکی ما امروز بیمار است؛ چرا بیمار نباشد وقتی که نارضایتی مردم را هر روز شاهد هستیم وقتی که مناطق محروم کشور ما محروم از خدمات تخصصی دارند رنج می برند و اگر نگاه ملی و اسلامی و انسانی در این جامعه در وضعیت مناسبی بود قطعا امروز نباید با وجود اینهمه متخصص در کشور شاهد کمبود متخصص در مناطق دورافتاده کشور باشیم. امروز جامعه پزشکی به شدت نیازمند تزریق نگاه جهادی به افکار مدیریتی خود است, امروز جامعه پزشکی کشور بیشتر از پول نیازمند تقویت مبانی اخلاقی و اسلامی است, این جامعه نیاز دارد تا بیشتر از انچه امروز در حال وقوع است از مکتب دکتر قریب و پرفسور عدل و بسیاری از بزرگان این رشته بنوشد, امروز جامعه پزشکی به شدت نیازمند واکاوی حدیث دلدادگی پزشکانی است که در سالهای اوج شان و منزلت و حتی جایگاه مادی این رشته در میان مردم و جامعه , دل از همه چیز کندند و میان شعله های اتش رفتند تا خدمتی به سربازان و رزمندگان جبهه های حق علیه باطل کنند. پزشکانی که در غالب تیمهای جهادی در لبیک به ندای رهبر انقلاب به محروم ترین نقاط کشور خدمت می دهند. شاید وقت ان فرا رسیده است که مدیران ارشد نظام سلامت و همینطور سازمان نظام پزشکی نظارت را چند لایه و موثر تر اعمال کنند و اگر به راستی به قداست این رشته اعتقاد دارند, برای حفظ قداست این رشته مراقب رفتارهای هنجارشکنانه باشند وگرنه برخی از رفتارهایی که امروز از ان به عنوان موارد اندک یاد می شود شاید تا چندصباحی دیگر مثل موضوع زیرمیزی به یک عادت زشت تبدیل شود. آخرین اتفاق تلخ و رسانه ای که متاسفانه به مطبوعات و رسانه های ان ور آبی نیز درز نموده است بحث فروش کلیه به اتباع خارجی بود که تحت عنوان باند قاچاق اعضای انسان در رسانه های داخلی و خارجی با بازتاب گسترده مواجه شده است. باید گفت این اتفاقات سبب می شود که امیدها از متولیان نظام سلامت کشور ما برای ایجاد یک نظام خودنظارتی رنگ ببازد, زیرا هر اتفاقی که بیافتد پاسخ متولیان نظام سلامت این است که این اتفاقات محدود به افراد نادر و کمی هست و جامعه پزشکی کشور و حرفه پزشکی همچنان مقدس است. شاید به افکار عمومی جامعه باید حق داد اگر بگویند؛ خوش به حال این حرفه که هر اتفاقی بیافتد چیزی از قداست آن کم نمی شود؛ حتی اگر محرومیت از مطب بگیرند ؛ اما مطب دایر کنند؛ حتی اگر زیرمیزی بگیرند؛ حتی اگر حق آنکالی بگیرند و در بیمارستان نباشند، حتی اگر بیمار بیهوش را در اتاق عمل رها کنند و ..... عجب قداستی دارد این جامعه پزشکی!!!!!! اما روی سخنم با پزشکانی است که می دانم در کمک به بیماران نیازمند کم نمی گذارند , روی سخن با موسپیدان این جامعه است که سالها برای اعتلای حیثیت و آبروی این جامعه تلاش کردند, انانکه هنوز غبار جهاد را توتیای چشمانشان می دانند, عزیزان بجنبید و بیشتر تلاش کنید, باور کنید که دیر شده است. مردم و افکار عمومی در حال خسته شدن هستند و نظارت بر جامعه پزشکی و برخورد با تخلفات و رفتار غیرقانونی این جامعه و توجه به حقوق بیماران در حال تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی و جدی شده است, جایی که شاید دیری نپاید و جامعه پزشکی خود را برای ریاست یک غیرپزشک آماده کنند و کشور اماده پرداخت تمامی هزینه های آن شود. شاید سازمان نظام پزشکی باید ماموریتها جدی تری نسبت به اعلام بیانیه برای ضربه به چشم یک پزشک در فلان استان را در دستور کار خود قرار دهد, بهتر است این سازمان و متولیان آن از این گمان که رسانه ها در صدد تخریب آنها هستند در بیایند, باید باور کنند که رضایتمندی مردم از وضعیت نظام سلامت و جامعه پزشکی اصلا قانع کننده نیست. مردم و کشور و حاکمیت نیز حقوقی دارند, این حق این مردم است که وقتی مالیات می دهند و وقتی از بیت المال انها برای تربیت متخصصین استفاده می شود, از خدمات این قشر بی دغدغه تر برخوردار شوند, این حق حاکمیت است که در برابر اعتماد به جامعه پزشکی و واگزاری تمامی امور سلامت به انها خیال راحت تری داشته باشد و این حق نسل آینده پزشکان است که حس اعتماد عمومی و احترام عمومی را به خودشان داشته باشند و نباید همه چیز برای لذت جویی و دنیا طلبی برخی ها فدا شود. http://salamatnews.blogsky.com/
  • محسن ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    16 2
    بعد از اجرای طرح کارمان چندبرابر شده اما حقوق و کارانه‌مان هیچ تغییری نکرده. کار اصلی روی دوش ماست آن‌وقت حقوق پزشکان سه‌برابر شده است. شبانه‌روزی کار می‌کنیم، برای رسیدگی به بیمارها قید خانواده‌مان را زده‌ایم، ولی هیچ مزایایی به ما تعلق نمی‌گیرد. با وجود این شرایط باید با مراجعان بهترین رفتار را داشته باشیم و حالشان را درک کنیم. حداقل خواسته‌مان این بود که بعد از این طرح حقوقمان بیشتر شود. در رسانه‌ها فقط شعار می‌دهند، هیچ تغییری حاصل نشده، قرار بود بعد از عید 30، 40درصد به حقوقمان اضافه شود. بعد از سه‌ماه فقط 20درصد اضافه شده است که با حق بیمه و مالیات چیزی از آن باقی نمی‌ماند. بیشترین بار نظام سلامت بر دوش ماست و برای رسیدگی به حال بیماران بیشترین فشار را تحمل می‌کنیم اما مسوولان هیچ توجهی نمی‌کنند. یک‌نفری‌ باید مراقب چندین بیمار باشم. بعد از اجرای این طرح نمی‌توانیم مثل گذشته به بیماران رسیدگی کنیم. سه پرستاریم و باید 50 بیمار را کاور کنیم، اجرای این طرح کارمان را زیاد کرده و شیفت‌های کاری‌مان چندبرابر شده است. اجرای این طرح شرایط را برعکس کرده است، آنهایی که کمتر کار می‌کنند حقوق بیشتری می‌گیرند و افرادی مثل ما که همه زندگی‌مان را صرف بیماران کرده‌ایم از حداقل حقوق برخوردار می‌شویم. خداکنه که پیامدهای این طرح بیش از این خسته‌مان نکند، الان واقعا وقتش است که مسوولان نگاهی هم به جامعه پرستاری داشته باشند.
  • هادی ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    6 0
    لام من پیشنهاد می دهم یک گروه مستقل از وزارت بهداشت و درمان شامل نمایندگان رسانه های جمعی . سازمانهای بازرسی و نظارتی کشور / نمایندگانی غیر از کمسیون بهداشت مجلس . نمایندگان گروههای صنفی دخیل در امر درمان نسبت به بررسی تمام اقدامات صورت گرفته و هزینه های انجام شده در برنامه طرح تحول نظام سلامت اقدام نموده گزارش را بصورت عمومی منتشر کنند ؟ 1- ایا بدنبال تعیین حق مقیمی که برای امسال شبی 500 هزار تومان بطور متوسط در نظر گرفته شده فرقی در زمان ویزیت بیماران صورت گرفته است . به مصوبات و تبصره های همین قانون چقدر رعایت شده بر اساس همین قانون اقامت پزشک تنها در داخل بخش می باید باشد در در پاوینهای داخل بیمارستان ولی ................ 2- با توجه به قانون ماندگاری و افزایش حق ویزیت چه تفاوتی در میزان ویزیت شگدان قبل و بعد از طرح رخ داده است ؟؟؟؟؟؟؟؟ 3- با توجه به افزایش تعرفه خدمات در گروه بستری و سرپائی و اقعا پرداختی مردم از جیب افزایش یافته یا کاهش ( البته در عمل نه در حرف ) 4- با مالی وارد شده به کشور که ناشی از درخواست دارو تجهییزات غیر ضروری خارجی پزشکان برای بیماران بوده چه میزان بوده است 5- چه میزان از این هزینههای طرح تحول در مناطق محروم بکار گرفته شده است و نه در مراکز استانها و شهرهای مرفه 6- اشغال پزشکان ضریب K که طبق این قانون نیز تنها باید یک جا مشغول باشند و دریافت ویزیت دوبرابری از بیمه ها تا چقدر برابر همین قوانین خود اجرا می شود 7- با توجه به افزایش حق ویزیت چه تغییری در روند درمان بیمار صورت گرفته ایا روند و فرایند اموزش و بررسی بیمار متحول شده است یا نه فقط پرداختی بیمار متحول گردیده 8- سهم سایر اعضا تیم درمان ناشی از افزایش پرداختی بیمار و دولت چقدر بوده 9- میزان رضایتمندی گروههای درمانی غیر پزشک چقدر است 10- میزان رضایتمندی بیماران سرپائی چقدر است
  • رهگذر ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    5 0
    بد نیست قصه ذختر 15 ساله را برای اقای وزیر بهداشت ارسال کنید و یاداوری نمائید اگرچه منابع هرینه طرح تحول از بودجه عمومی نبوده و لی بخشی از ان از بودجه خصوصی این دختر بوده شما پول اورا صرق گروهی گردید که حداقل 37 برابر از متوسط جامعه درامدشان بیشتر است چه رسد به مقایسه با این دختر خدا اجرتان را بیشتر نماید